Snapchat Business Manager overview – tips & tricks

De Snapchat Business Manager is eindelijk ook in Nederland beschikbaar. Met de Snapchat Business Manager is het voor zowel kleine als grote adverteerders mogelijk om op Snapchat advertenties in te kopen, te analyseren en te optimaliseren. In dit helpcentrumartikel leest u hoe u een account kunt aanmaken, wat de verschillende advertentiemogelijkheden zijn en hoe u uiteindelijk een advertentie aanmaakt.

Aanmaken Snapchat Business Manager account

Het aanmaken van een Snapchat Business Manager account is redelijk eenvoudig. Als adverteerder kunt u zich via de volgende link aanmelden: https://www.snapchat.com/l/nl-nl/ads. Snapchat zal vervolgens uw aanvraag in behandeling nemen. Nadat uw aanvraag is goedgekeurd ontvangt u een e-mail met daarin duidelijke instructies hoe u uw account kunt activeren.

Voor u een account aanvraagt is het goed om te weten dat het momenteel binnen Snapchat Business Manager alleen nog mogelijk is om Snap Ads te maken. Overige advertentiemogelijkheden, zoals Long-Form Video, Sponsored Geofilters en Sponsored Lenses, kunnen enkel nog worden ingekocht via een erkende Snapchat sales representative. Voor meer informatie over deze Snapchat-advertentiemogelijkheden verwijs ik u graag naar dit artikel.

Hoe zit de Snapchat Business Manager in elkaar?

Na het activeren van uw account ziet u dat uw Snapchat Business Manager portal uit twee aparte onderdelen (tabbladen) bestaat:

  1. Business Manager
  2. Ad Manager

Op het Business Manager platform is het mogelijk om nieuwe personen toe te voegen, nieuwe advertentieaccounts te maken, betaalinstellingen aan te passen en support te vragen. In de Ad Manager kunt u, jawel, advertenties aanmaken.

Personen toevoegen aan Snapchat Business Manager

Binnen Snapchat kunt u op twee niveaus mensen toegang verlenen tot uw account, namelijk als ‘Organization Admin’ en als ‘Member’. Een Organization Admin heeft de mogelijkheid om members aan specifieke advertentieaccounts te koppelen, nieuwe advertentieaccounts aan te maken, rollen of betaalgegevens aan te passen. Members mogen enkel aan advertentieaccounts werken, afhankelijk van de specifieke rol die zij toegewezen hebben gekregen. De volgende member-rollen zijn beschikbaar:

  • Een ‘Account Admin’ heeft de mogelijkheid om details van het advertentieaccount te veranderen
  • Een ‘Campaign Manager’ kan advertenties maken en beheren
  • Een ‘Creative Manager’ kan advertenties maken
  • Een ‘Data Manager’ heeft de mogelijkheid om custom audiences te uploaden en te segmenteren
  • Een ‘Data Analyst’ kan enkel advertenties bekijken
Snapchat Business Manager

Snapchat Business Manager – Advertentieaccount aanmaken

Zo maakt u een Snapchat advertentie aan

In de Ad Manager omgeving maakt u advertentiecampagnes aan. Een campagne kan een van de volgende doelstellingen hebben:

  • Awareness creëren
  • Verkeer naar de website of appstore sturen
Snapchat Ad Manager

Snapchat Ad Manager – Ad Set Instellingen

Vervolgens begint u met het instellen van de campagne door het invullen van het doel, start- en einddatum en de naam van de campagne. Vervolgens gaat u verder naar de targetingmogelijkheden. Deze mogelijkheden worden net zoals in de Facebook-interface op Ad Set-niveau verwerkt. De targetingmogelijkheden van Snapchat Ads zijn:

Locatie

Targeting op landen en provincies (momenteel is het nog niet mogelijk om specifieke steden of regio’s te selecteren)

Demografische gegevens

Leeftijd – Snapchat heeft de volgende leeftijdsgroepen gedefinieerd:

  • Alle leeftijden
  • 13-17
  • 18-20
  • 21-24
  • 25-34
  • 35+

DLX Advanced Demographics

Demografische gegevens op basis van inkomen, gedrag, burgerlijke- en ouderlijke status.

Regulated Content

Indien content van de advertentie aan specifieke regels moet voldoen, bijvoorbeeld in een advertentie met alcohol, kunt u dit hier aangeven. Voor meer informatie over het advertentiebeleid van Snapchat kunt u hier terecht: https://www.snap.com/nl-NL/ad-policies/

Doelgroep (interesses, gedrag en Custom Audiences)

Onder ‘Predefined Audiences’ kunt u met behulp van Thirdparty-data van Snapchat specifieke doelgroepen aan de hand van interesses en gedrag selecteren. Bij ‘Custom Audiences’ kunt u doelgroepen op basis van e-mailadressen selecteren. Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om in Nederland ‘lookalikedoelgroepen’ aan te maken. SDIM verwacht dat Snapchat dit in de aankomende maanden verder zal uitrollen.

Device

U kunt een selectie maken uit onderstaande mogelijkheden:

  • Operating Systems: All, IOS en Android
  • OS Version: Systeemversie
  • Connection Type: Wifi of netwerk
  • Carriers: Specifieke telefoonmaatschappijen

Budgetten

U heeft de keuze om uw budget op diverse manieren in te stellen:

  • Dagelijks budget met een minimum van € 100 per dag
  • Op basis van doelstelling: Swipe Ups, Impresssions, Installs
  • Bieding: CPM, CPC, CPI
Snapchat Ads Manager

Snapchat Ad Manager – Advertentie Aanmaken

Zodra u deze opties voor de campagne heeft ingesteld is het moment aangebroken om de advertentie te creëren. Houd er rekening mee dat uw advertentie uit een video (MOV of MP4) van maximaal 10 seconden en 32 MB moet bestaan. Zodra de video is geüpload, is het mogelijk om diverse attachments aan de video toe te voegen, bijvoorbeeld een websitelink, een link naar de appstore of een extra video. Het enige wat u nu nog hoeft te doen is het activeren van de advertentie.

Vraag of opmerking over adverteren op Snapchat?

Heeft u hulp nodig bij het opzetten van een Snapchat-advertentiecampagne? Of wilt u ondersteuning of advies bij het bedenken van een succesvolle Snapchat-advertisingstrategie? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM. Zij helpen u graag op weg.

 

Vragen over Snapchat Business Manager overview – tips & tricks?

Pieter Borst

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.