SEO Autoriteit

Waarom geen Private Blog Networks inzetten voor linkbuilding

Het opbouwen van autoriteit van een website gaat vaak gepaard met linkbuilding. Het opbouwen van autoriteit is een doorlopend traject waar mogelijk veel tijd in gaat zitten. Voor SEO in het algemeen geldt dat het een lange termijn strategie en een continue proces is. Uiteraard klinkt het te mooi voor woorden wanneer SEO even snel geregeld kan worden. Het inzetten van Private Blog Networks (PBN’s) voor linkbuilding is een veel aangeboden strategie. In dit artikel waarschuwen wij voor de lange termijn gevolgen voor uw bedrijf.

HomeWaarom geen Private Blog Networks inzetten voor linkbuilding

Wat is een Private Blog Network?

Een Private Blog Netwerk (PBN) is een netwerk van websites beheerd door een eigenaar. De websites hebben geen of weinig bezoekers en de content is vaak van lage kwaliteit. Gebruikelijk gaat het om verlopen domeinnamen die opgekocht worden om eenvoudige blogs te plaatsen. De historisch opgebouwde linkwaarde wordt gebruikt om door te geven aan externe websites via blogposts.

Opgebouwde linkwaarde of autoriteit van een domein is een belangrijke factor voor zichtbaarheid in de organische zoekresultaten. Het enige doel van Private Blog Networks is het manipuleren van de autoriteit van de bedrijven die in het netwerk zijn opgenomen.

Voorbeeld van private blog network

Voorbeeld van een website in een Private Blog Network

Autoriteit van Private Blog Network geeft vertekend beeld

Volgens bepaalde SEO tools worden deze websites regelmatig als autoritair aangemerkt. Doordat de verzameling van deze blogs veel crossverwijzingen of oude verwijzingen (bij opgekocht domein) bevatten, worden de domeinen onterecht voorzien van een hoge Trust en Citation flow (Majestic), hoge Domain Authority (MOZ) of hoge Domain Rating (Ahrefs).

De autoriteit van een website is een belangrijke factor voor zichtbaarheid in de organische zoekresultaten.

Net zoals SEO tools niet altijd zien dat het om een private blog netwerk gaat, geldt dit ook voor zoekmachines. Een PBN is puur ontwikkeld om de zoekmachines te manipuleren.

Richtlijnen Google

Veel aanbieders van Private Blog Netwerken zeggen te handelen volgens de richtlijnen van Google. Dit is echter niet het geval. Enkele richtlijnen van Google zijn:

  • Betalen voor links zonder en nofollow of sponsored kenmerk toe te voegen is niet toegestaan.
  • Websites vol met automatisch verzamelde content of blogposts van gasten van slechte kwaliteit zijn tegen de richtlijnen van Google.
  • Linkuitwisselingsprogramma’s zijn een schending van de richtlijnen voor webmasters van Google.

In deze kwaliteitsrichtlijnen worden de bekendste vormen van misleidend en manipulatief gedrag aan de orde gesteld.

Resultaten linkbuilding via Private Blog Networks

Het is mogelijk dat de inzet van een Private Blog Network tot goede resultaten leidt. Dit is mogelijk het geval wanneer het algoritme van de zoekmachine (of het spam team) het Private Blog Network nog niet in kaart heeft gebracht. De snelle oplossing die Private Blog Networks kunnen bieden, is voor sommige marketeers gewoonweg te aantrekkelijk. Meestal heeft inzetten van een PBN weinig effect, maar het is mogelijk om op korte termijn uw zichtbaarheid te verbeteren en hiermee uw omzet te verhogen. Echter is SEO is lange termijn strategie en is het manipuleren van de zoekresultaten vormt een bedrijfsrisico voor de toekomst.

Maatregelen Google groot bedrijfsrisico

Google treft maatregelen tegen praktijken die zijn bedoeld om de zoekresultaten te manipuleren. Wanneer een website een of meer van de door Google opgestelde richtlijnen schendt, kan Google handmatig actie ondernemen tegen de site. In de praktijk houdt dit in dat de website wordt verwijderd of teruggeplaatst in de zoekresultaten, waardoor het verkeer instort. Deze actie van Google staat bekend als een Google Penalty. Wanneer uw bedrijf is gegroeid door deze manier van linkbuilding begint u bij een Google Penalty weer van voor af aan, eigenlijk zelfs met een achterstand, omdat de Google Penalty ongedaan gemaakt moet worden. Alle behaalde resultaten door het manipuleren van de zoekresultaten zijn weg en dit resulteert in een flinke omzetdaling.

PBN’s zijn over het algemeen websites te herkennen aan:

  • Zeer weinig updates
  • Geen of heel weinig bezoekers
  • Geen of weinig functionaliteiten
  • Geen originele afbeeldingen
  • Weinig interne verwijzingen
  • Blogs met exact match ankerteksten naar externe websites
  • Geen auteursvermeldingen
  • Gebruik zelfde eenvoudige template op meerdere domeinen
  • Uiteenlopende onderwerpen per website

Eigenaren van PBN’s proberen door het verdelen van hosting en IP-adressen de zoekmachines het lastig te maken. Ondanks dat de eigenaren verschillende methodes toepassen worden de algoritmes van zoekmachines steeds beter in het herkennen van deze blogs.

Een bekend voorbeeld van een door de mand gevallen netwerk is Get Indexed: https://www.ecommercenews.nl/seo-bedrijf-get-indexed-door-de-mand-gevallen/.

Bekende verkooptechnieken

Hieronder geven wij een aantal voorbeelden van verkooptechnieken van Private Blog Networks om klanten te werven. Wanneer u dit bekend voorkomt heeft u mogelijk contact gehad met een aanbieder van een Private Blog Network die zich voordoet als SEO bureau.

  • Het bedrijf beweert Google gecertificeerd te zijn.
  • Het bedrijf laat u geloven dat deze kans eenmalig is. Wanneer u niet snel beslist wordt de concurrent opgenomen in het blognetwerk. Het bedrijf geeft aan dat er per branche slechts een bedrijf wordt opgenomen en dat de beslissing binnen korte tijd genomen moet worden.
  • Het bedrijf garandeert een bepaald aantal links per maand.
  • Het bedrijf garandeert positiestijgingen voor bepaalde zoektermen binnen een bepaalde periode. In sommige gevallen zelfs op basis van no cure no pay.
  • Het bedrijf biedt contracten aan voor lange termijn.
  • Het bedrijf geeft aan te beschikken over een groot netwerk waardoor er minder tijd besteed hoeft te worden aan outreach.

Certificaten voor SEO vanuit Google bestaan niet. Een bepaald aantal links of rankings zijn geen bedrijfsdoelstellingen.  SEO moet een open samenwerking zijn tussen een bedrijf en een SEO partner. Een legitieme SEO partner stuurt op uw bedrijfsdoelstelling, zoals omzet of aantal aanvragen. Overhaast uw beslissing niet en denk aan de toekomst van uw bedrijf. SDIM raad het inzetten van PBN’s als onderdeel van uw SEO strategie met klem af.

Wil u advies over het opbouwen van autoriteit van uw website zonder het gebruik van risicovolle tactieken? Neem gerust contact op met de specialisten van SDIM.

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op