SEO of AdWords, wat eerst?

Een veelgestelde vraag aan S&D Interactive Media: “Ik wil beginnen met SEO en niet met AdWords, want SEO is gratis”. Hoewel begrijpelijk is deze redenering toch te kort door de bocht.

Eerst AdWords: reden 1

Hoewel gratis traffic uit zoekmachines natuurlijk prachtig is kan het effect van een zoekmachine optimalisatie traject wel een jaar op zich laten wachten: Stap 1: advies Stap 2: implementatie van de adviezen Stap 3: wachten op indexering door zoekmachines Stap 4: verfijning o.b.v. van de results U kunt zich voorstellen dat daar nogal wat tijd in gaat zitten. In die tijd had u met een goede AdWords campagne vanaf dag 1 al omzet kunnen genereren. U laat dus een jaar omzet liggen door niet direct te beginnen. AdWords starten kan binnen een week.

Eerst AdWords: reden 2

Als u AdWords goed (laat) uitvoeren en u de resultaten meet, weet u precies welke zoektermen u het meeste resultaat opleveren. U kunt dan uw zoekmachine optimalisatie efforts focussen op deze zoektermen. Op onderbuik gevoel “zomaar een paar zoektermen” kiezen is helaas in de meeste gevallen een kansloos verhaal. AdWords levert meteen resultaat en als data als bonus. Begin dus altijd met AdWords.

Uitzondering: Nieuwe website? Eerst SEO!

Eigenlijk moet hier staan,nieuwe website, of gewijzigde URL’s, direct SEO. In dat geval kan het zeer de moeite waard zijn om u te laten adviseren over het bouwen van een SEO-technisch correct opgebouwde website. Ook moet u goed nadenken over de migratie. Niet van de ene hosting partij naar de ander, maar vooral over het migreren van de populariteit van uw domein, maar ook losse URL’s naar de nieuwe. Nadat de website live gaat begint u alsnog met AdWords en kunt u uw content gaan (her-)schrijven op de belangrijkste zoektermen.

AdWords naast SEO?

Het kan een lastig zijn, zo niet onmogelijk, om op hoog concurrerende zoektermen organic (gratis) hoog te ranken. Met AdWords kunt u uw vindbaarheid op deze zoektermen toch verbeteren. Onderzoek heeft aangetoond dat vindbaarheid in zowel de betaalde als de onbetaalde zoekmachine resultaat pagina een versterkende werking op elkaar heeft. Met andere woorden: 2x vertoond worden zorgt ervoor dat bezoekers uw website meer als een authoriteit zien. Onderzoek van Google zelf heeft verder aangetoond dat het pauzeren van AdWords campagne zoekwoorden die organisch al hoog ranken resulteert in 89% van de verloren clicks niet wordt gecompenseerd. Je zou ook kunnen zeggen: er is dus slechts 11% kanibalisatie. Beide doen dus. AdWords stelt u verder in staat om snel uw advertentieteksten te vervangen kunt u:

  • testen welke teksten het best scoren
  • actiematig advertenties tonen
  • zéér wervende advertenties vertonen
  • snel inspelen op actualiteit

Belangrijke voordelen t.o.v. de “echte” resultaten waar u moet afwachten welke tekst Google zal vertonen. Snel wisselen is er sowieso niet bij.

Laat u adviseren

Laat S&D Interactive Media u dan helpen. Wij kunnen o.a. het gehele SEO traject en AdWords campagne tegen beperkte kosten voor u uit handen nemen. Wij geven graag en gratis meer uitleg of een op maat gemaakt advies op basis van uw (nieuwe) website / CMS. Het enige wat u hoeft te doen is even uw gegevens doorgeven. Vraag ons gerust om hulp bij zoekmachine optimalisatie.

Vragen over SEO of AdWords, wat eerst??

Thijs Kuijeren, van

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.