Social Media & Linkbuilding

Met het inzetten van linkbuilding trachten organisaties zo veel mogelijk relevante inkomende links te genereren naar de eigen website, met als doel het verhogen van de rankings van de website in de organische, onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines. Tegenwoordig wordt ook de inzet van social media als een belangrijke methode voor het genereren van inkomende links beschouwd. Maar moet linkbuilding als hoofddoel van het inzetten van social media worden gezien?

Google Real-Time Search

Social media platforms, zoals het steeds populairder wordende Twitter en Facebook, worden goed geïndexeerd door zoekmachines als Google en door het inzetten van dergelijke social media sites kunnen bedrijven vrij eenvoudig berichten en links verspreiden op het internet. Ook zoekmachines springen in op de groeiende populariteit van de social media, bijvoorbeeld met de introductie van de Google Real-Time Search. Hiermee kunnen gebruikers heel eenvoudig zoeken in de meest recente berichten die geplaatst zijn op social media sites naar aanleiding van een bepaalde zoekopdracht. De zoekresultaten worden continu aangevuld met de meest recente berichten.

Google Real-Time Search biedt bedrijven een unieke mogelijkheid om, bijvoorbeeld door middel van het plaatsen van (pers)berichten op Twitter, snel met Tweets binnen de zoekresultaten van Google te verschijnen. Hiermee kunnen social media worden ingezet voor korte termijn vindbaarheid dus. Het nadeel van deze functie is echter dat je al snel verdrongen kan worden door nieuwe berichten die na uw bericht geplaatst worden op social media sites, blogs en nieuwspagina’s.

Social linkbuilding

Het grootste effect van linkbuilding met social media kun je echter bereiken wanneer je vrienden, followers en fans reageren naar aanleiding van de door jou geplaatste berichten. Op Twitter kunnen followers bijvoorbeeld de populariteit rondom een bepaald bericht vergroten door uw bericht te ‘retweeten’. Een geplaatst bericht kan op die manier in korte tijd voor zeer veel populariteit en links naar uw site zorgen.

Overigens hoef je niet per se zelf de content te leveren op social media sites om hiermee populariteit en links te winnen. Uiteraard kun je zelf ook deelnemen aan online discussies en forums door hier berichten achter te laten. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Alerts kun je eenvoudig de laatste berichtgevingen volgen over relevante onderwerpen, waarna je hier op in kunt spelen door op relevante sites berichten achter te laten. Op die manier laat je online je gezicht zien.

Social media & linkbuilding

Hoewel het inzetten van social media leuke en nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt als het gaat om linkbuilding, moet linkbuilding (nog?) niet als doel worden gezien van social media. Zorg er allereerst voor dat je een toegevoegde waarde levert met relevante berichtgeving op uw social media platforms. Daarmee is de kans immers meteen groter dat gebruikers, followers en fans naar uw website gaan doorverwijzen en hiermee wordt de natuurlijke aanwas van links uiteindelijk automatisch groter.

Duidelijk is wel dat social media steeds belangrijker worden in de online marketing activiteiten van organisaties. Naast de invloed die de inzet van social media kan hebben op linkbuilding, zullen social media ook steeds meer (indirect) effect krijgen op andere SEO activiteiten. Genoeg redenen om SEO mee te nemen in een social media strategie dus!

Vragen over Social Media & Linkbuilding?

Thijs Kuijeren, van

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.