Welke garanties kunnen bureau’s leveren op SEO resultaten

Een vraag die SEO-bureaus’s regelmatig krijgen is het verzoek om garanties. Een terechte vraag, maar wel 1 met gevolgen. In het bereiken van SEO resultaten spelen de een aantal zaken een grote rol:

  • de mate waarin de SEO adviezen door de webdeveloper snel en goed opgevolgd
  • de mate waarin het SEO-traject vanuit opdrachtgever goed opgepakt en aangestuurd worden
  • veranderingen t.a.v de ranking criteria die door Google worden gehanteerd (zoals de Panda & Penguin updates)
  • SEO acties van opdrachtgevers uit het verleden kunnen nu nog invloed hebben. Google wordt steeds strenger en beter in het achterhalen en afstraffen van SEO “trucs” die in het verleden mogelijk zijn toegepast.
  • veranderende zoekvolumes in het algemeen. Het aandeel mobile search stijgt, ten koste van desktop search volume. Onderdeel van een SEO-strategie natuurlijk, maar wel degelijk van invloed.
  • de aanwezige SEO-kennis bij het hoger management van de opdrachtgever. Verkeerde verwachtingen kunnen de communicatie naar het SEO-bureau danig verstoren.
  • besef dat SEO arbeidsintensief is, ook voor de opdrachtgevers zelf.
  • de veranderende inspanningen bij de concurrentie. Verbeteringen in concurrent-rankings hebben invloed op de eigen resultaten, maar is niet voorspelbaar. Het onderstreept wel de noodzaak om snel en goed met SEO aan de slag te gaan, maar dat terzijde.

Ondanks deze factoren, waar een SEO bureau geen, of beperkte, invloed op heeft kunnen er wel degelijk garanties worden geleverd:

  • In een vorm van een bonus/malus regeling. Daarmee hebben opdrachtgevers vooral de garantie dat het bureau er alles aan zal doen om te presteren.
  • Vooraf harde doelstellingen, metrics en KPI’s afstemmen die leidend wordt gemaakt en waar we een bonus/malus garantie op kan worden afgerekend. Een voorbeeld van een goed, harde, meetbare KPI is: 10% conversievolume stijging uit organic traffic. Feitelijk is dat een vorm van garantie.
  • Garantie op kwaliteit van de werkzaamheden: SLA (binnen 24u reactie, etc etc.)
  • Inzicht in de SEO activiteiten van de concurrentie.
  • Garantie op eerlijk & toegestane SEO technieken. Zgn. white-hat SEO.
  • Garantie in de vorm van referenties van bestaande opdrachtgevers.

 

Vragen over Welke garanties kunnen bureau’s leveren op SEO resultaten?

Pieter Borst

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.