Vergroot de vindbaarheid van jouw webshop

SEO voor WooCommerce

WooCommerce is immens populair als extensie om een webshop mee te beginnen. Het is eenvoudig te installeren, snel aan te leren en voor je het weet is de WordPress website klaar om orders te ontvangen. Dit komt echter niet vanzelf. Voor orders is verkeer nodig. Met SEO voor WooCommerce wordt het verkeer uit de zoekmachines verhoogd en daarmee de omzet op duurzame wijze vergroot. Lees in dit artikel waarom SEO zo belangrijk is en download de gratis gidsen.

Waarom SDIM

  • Ervaring met elk CMS (Wordpress, Magento etc.)
  • 20 jaar online marketing ervaring
  • E-commerce SEO-specialist
  • E-commerce scoreboard op maat
  • Eigentijdse Full funnel SEO aanpak
HomeDienstenSEO – zoekmachine optimalisatieSEO voor WooCommerce

Vergeleken met twee decennia geleden is E-commerce niet meer weg te denken uit de samenleving. Met name in de COVID-19 tijd schoten webwinkels als paddenstoelen uit de grond. Volgens de laatste cijfers van het CBS zwakt de groei in het aantal internetverkopen in het vierde kwartaal van 2021 af, maar was er ook deze periode nog altijd een groei van 3% ten opzichte van het jaar ervoor. Het is dan niet gek dat steeds meer bedrijven hun bedrijfsvoering uitbreiden met een extra verkoopkanaal op het internet of dat steeds meer nieuwe ondernemers een webshop beginnen. Wereldwijd zijn er inmiddels bijna 4.5 miljoen WooCommerce webshops te vinden op het internet. Echter zijn lang niet alle WooCommerce shops succesvol en wordt het werk hieraan vaak onderschat.

Wat is WooCommerce voor WordPress?

WooCommerce is een webshop extensie dat ontwikkelt is voor het populaire CMS WordPress. Webshops komen in vele vormen. Het is daarom te vergelijken met andere webshop systemen als Magento, Shopify en Lightspeed.. Deze, in de basis, gratis extensie zorgt er voor dat een WordPress website in korte tijd omgetoverd wordt tot een webshop en is dan ook ongekend populair bij webmasters.  management systemen(CMS)/oplossingen voor e-commerce als Magento, Lightspeed, Shopify en WooCommerce. WooCommerce is dé go-to extensie van het immens populaire WordPress.

Voordelen en nadelen van WooCommerce

Net als bij andere extensies en CMS kent ook WooCommerce met bepaalde afwegingen die gemaakt moeten worden. WooCommerce is populair, maar ook dit systeem kent voor- en nadelen.

Voordelen van WooCommerce

  • WooCommerce is volledig open-source en wordt gemanaged op GitHub. Dit betekent dat iedereen bij de code kan en deze kan gebruiken en aanpassen voor zijn of haar webshop. Verder is voor iedere functionaliteit voldoende documentatie beschikbaar om het developers makkelijker te maken.
  • Doordat het open-source is, zijn er geen limieten wat betreft het aantal producten en aantal verkopen.
  • Geschikt voor allerlei type diensten en producten. Of je nu fysieke producten verkoopt of licenties en abonnementen.
  • Producten kunnen aangemaakt worden in ontelbaar variaties en iedere variatie kan voorzien worden van een eigen prijs en afbeelding.
  • Standaard voorzien van betalingsmogelijkheden als PayPal, rembours of Bank overschrijving.
  • Je kunt zelf kiezen wat voor verzendmethodes je hanteert en voor welke landen.
  • Standaard voorzien van upselling en cross-selling mogelijkheden als ‘verwante producten’.
  • Het systeem wordt regelmatig gecontroleerd door Sucuri (een wereldleider in beveiliging)
  • Het erft de werking van WordPress, waardoor je gewoon gebruik kunt blijven maken van jouw favoriete plugins.
  • WooCommerce is schaalbaar en blijft in eigen beheer. Je hoeft geen licenties af te nemen bij derden.
  • Snelle & gemakkelijke installatie.
  • Het systeem is eenvoudig onder de knie te krijgen.
  • Er zijn veel thema’s beschikbaar voor WooCommerce webshops om de webshop mee vorm te geven.
  • Buiten e-commerce veel mogelijkheden, bijvoorbeeld affiliates of SaaS.
  • In basis gratis: De extensie is gratis om te downloaden. Er zijn premium pakketten beschikbaar voor extra functionaliteiten.
  • Veel beschikbare plugins (zowel betaald als onbetaald) die geïmplementeerd kunnen worden.
  • Gebouwd op het populaire WordPress. Hierdoor zijn er veel developers bekend met WooCommerce.

Nadelen van WooCommerce

  • Niet standaard geschikt voor webshops die internationaal opereren.
  • Het systeem ondersteunt niet standaard het gebruik van meerdere valuta’s.
  • Extra functionaliteiten zijn mogelijk (vaak ook noodzakelijk), maar komen vaak tegen extra kosten. Dit kunnen eenmalige aanschafkosten zijn, maar kunnen ook abonnementsvormen zijn die maandelijks of jaarlijks terugkeren.
  • Als jouw product unieke eigenschappen bevat is het gebruik van custom velden is niet altijd eenvoudig te implementeren.
    Updatebeleid en de afhankelijkheid: WooCommerce wordt regelmatig voorzien van updates, maar dit geef je volledig uit handen. Dit geldt ook voor het gebruik van andere plugins en het gebruikte shop-thema.
  • Zelf up-to-date houden: Updates die vrij worden gegeven dienen zelf doorgevoerd te worden. Bij grote updates is altijd het gevaar dat een werkzame functionaliteit kapot gaat en opnieuw gemaakt moet worden, zeker wanneer er veel gebruik wordt gemaakt van persoonlijke functionaliteiten.

Waarom SEO inzetten voor WooCommerce?

Als je in acht neemt dat het gemiddelde conversiepercentage van een webshop rond de 3% ligt (afhankelijk van de branche kan dit fluctueren), is er een behoorlijk bezoekersstroom nodig om voldoende omzet uit een webshop te halen. Om bezoekers te trekken kun je een beroep doen op de betaalde kanalen zoals Google Ads of Google Shopping, maar het is veel duurzamer om te werken naar een stroom organisch verkeer, oftewel verkeer dat op organische wijze ontstaat. Bij het verkeer uit met name zoekmachines komt geen vergoeding bij kijken. Bij het vergroten van het verkeer uit deze bronnen is SEO zeer belangrijk. Een goed uitgevoerde SEO strategie zorgt voor een groei in organisch verkeer en levert uiteindelijk meer omzet onderaan de streep op. Organische klikken vanuit de zoekresultaten zijn daarnaast kosteloos in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Ads en Facebook Ads. Zo creëer je een duurzame bezoekersstroom naar jouw webshop toe.

De beste gratis SEO tips voor WooCommerce webshops

SDIM heeft al jaren ervaring met WooCommerce webshops. Uit allerlei uiteenlopende branches zijn WooCommerce webshops geholpen bij het verbeteren van hun organische vindbaarheid en is zo hun omzet verhoogd. Wil je de positie van uw website in de zoekresultaten verbeteren? Dan moet je ervoor zorgen dat je het beter doet dan de concurrentie als het gaat om SEO. Search Engine Optimization is een complex en steeds veranderend speelveld. Net als met een fysieke winkel concurreer je met andere andere webshops om dezelfde klant en in dit geval om dezelfde plekken in de zoekresultaten. Het doorklikpercentage in de zoekresultaten neemt exponentieel snel af. Zo hebben resultaten op pagina twee nauwelijks klikken naar de website. Het is dus van belang op de eerste pagina te komen en daar ook te blijven. Hiervoor is vaak meer nodig dan enkel de basis in SEO. Speciaal hiervoor is SDIM’s WooCommerce gids – Geavanceerde SEO geschreven voor jou.

In SDIM’s WooCommerce Gids – Geavanceerde SEO wordt verder gekeken dan de basis. In deze gids worden o.a. de volgende onderwerpen behandeld:

  • Wat is een interne linkstructuur?
  • Hoe ga je om met uitverkochte producten?
  • Hoe moeten grote webshops omgaan met indexatie en crawlbudgetten
  • Waar moet ik op letten bij paginering?
  • Hoe werkt SEO voor webshops met meerdere talen?
  • Hoe werkt autoriteit?
  • Handige plugins voor WordPress en WooCommerce

Lees dit en andere onderwerpen in de meest uitgebreide SEO gids voor WooCommerce. Vul het onderstaande formulier in om toegang te krijgen tot de geavanceerde SEO gids.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Start met de basis SEO gids

Starten met de basis? Download de basis gids. Om jouw webshop een vliegende start te geven hebben wij een gratis gids beschikbaar gemaakt waarin wij diverse WooCommerce tips geven waar je direct gebruik van kunt maken. Zo leer je o.a.:

  • Het nut van een zoektermonderzoek
  • De verschillende content elementen zoals headers en meta data
  • Verschillende type pagina’s in een WooCommerce webshop
  • Technische elementen zoals websitestructuur, url structuur en navigatie
  • Productnamen & duplicate content

Interesse?

Download de basis SEO gids


Vragen over SEO voor WooCommerce?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op