24 juni 2022

Amazon Web Services gaat UID2 ondersteunen

3 minuten lezen
Amazon Cloud

Afgelopen woensdag heeft Amazon aangekondigd UID2 te gaan ondersteunen. Een interessante ontwikkeling, want dit betekent dat marketeers hun first-party data eenvoudig kunnen matchen aan data van een publisher. En dat kan het gebruik van UID2 flink doen toenemen. Om te begrijpen waarom dit een interessante ontwikkeling is, doen we eerst een stapje terug.

Het is ondertussen bij de meeste (digtal) marketeers wel bekend. We gaan een ‘cookieless era’ tegemoet. Third-party cookies gaan eruit. En de houdbaarheid van first-party cookies worden / is beperkt. Voor marketeers heeft deze ontwikkeling natuurlijk een flinke impact. Digitale marketing staat er natuurlijk om bekend dat er gericht een doelgroep kan worden bereikt met diverse targetingopties, maar ook de effectiviteit te kunnen meten. En hiervoor worden nou net third-party cookies gebruikt.

Diverse partijen zijn inmiddels begonnen met (privacyvriendelijke) alternatieven voor cookies. Zo introduceerde Google FLoC, maar is Google inmiddels weer overgestapt op de ontwikkeling van Topics API. Een andere oplossing om advertenties te targeten is contextuele targeting, waarbij adverteerders advertenties kunnen tonen op basis van de content die een gebruiker op dat moment consumeert. Gepersonaliseerd targeten had lange tijd de voorkeur ten opzichte van contextuele targeting, maar maakt nu weer een comeback met het verdwijnen van cookies. Voor deze cookieloze ‘oplossing’ hebben publishers, zoals Tweakers.net en de STER gekozen. Daarentegen zijn andere partijen aan de slag gegaan met juist ID-gebaseerde oplossingen. Een voorbeeld hiervan is UID2 (Unified ID 2.0). Dit is een open-source raamwerk dat is ontwikkeld door The Trade Desk. 

Met UID2 wordt er een uniek alfanumeriek ID gemaakt gebaseerd op een stukje persoonlijk identificeerbare informatie (PII). Dit is op dit moment een e-mailadres of telefoonnummer. Dit alfanumerieke ID is het UID2. Deze UID2 wordt vervolgens met random data aangevuld en vervolgens gehasht om de privacy te waarborgen. Deze nieuwe gehashte waarde is de UID2 token. Deze UID2 token wordt vervolgens door Publishers, DSPs, SSPs en DMPs gebruikt om een persoon te identificeren. Doordat UID2s worden gecreëerd op basis van e-mailadressen of telefoonnummers, zijn UID2s dus ook niet te verwijderen door de eindconsument zelf. In plaats daarvan biedt UID2 de mogelijkheid om aan te geven dat je niet wilt dat je e-mailadres of telefoonnummer wordt gebruikt voor UID2 via het Transparency and Control Portal.

Deze samenwerking is interessant, omdat de ondersteuning van UID2 door Amazon niet alleen betekent dat Amazon zelf deze standaard kan gebruiken, maar ook dat deze standaard beschikbaar wordt gesteld aan de klanten van Amazon. Oftewel, partijen die Amazon Web Services gebruiken kunnen hun first-party data eenvoudig aansluiten op UID2. En omdat AWS marktleider is in de cloud infrastructure kan dit leiden tot een fikse boost in het ‘gebruik’ van UID2. Zeker, omdat het lijstje van partijen die UID2 ondersteunen stapsgewijs stijgt. Lasso, een marketing platform gericht op gezondheidszorg, heeft namelijk ook deze week aangegeven UID2 te gaan ondersteunen. Het UID2 initiatief wordt door een breed spectrum van partners gedragen, uiteenlopend van SSPs tot DMPs en Publishers.

Hoewel UID2 de potentie heeft om de cookie te vervangen, zijn de ontwikkelingen nog volop gaande. Zo heeft Google in een vroeg voorstadium een statement uitgebracht dat Google geen alternatieve identifiers zal ontwikkelen en hun advertising systemen ook geen ondersteuning zullen bieden voor zulke identifiers. Mozilla heeft ook aangegeven kritisch te zijn op UID2. Google heeft met Google Ads, AdSense, Marketing Platform 360 en Ad Manager natuurlijk een groot aandeel in de digitale advertentiemarkt en daarmee de ontwikkeling hiervan. Het is daarom ook interessant om te zien hoe dit gaat uitwerken. Zal Google erin slagen om, onder het mom van privacy, te sturen op het gebruik van meer geaggregeerde targetingopties, of zal het zwichten onder de druk van publishers en adverteerders die voor ID-gebaseerde targetingopties gaan?

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *