1 september 2025

Belangrijke update Safari m.b.t klik ids: Grote impact op advertising resultaten

3 minuten lezen
Let op icoon

Normaal houden we bij SDIM niet van bangmakerij, maar deze update van Safari / Apple gaat wél een flinke impact hebben. Vanaf de update van september 2025 gaat Safari namelijk standaard meerdere klik-IDs, zoals Google’s gclid, uit alle URL’s verwijderen. Voorheen gebeurde dit alleen in de bèta-versie en in incognito / private modus, maar straks dus ook in normale tabbladen. Concreet gaat het om de klik-IDs van Google (gclid), Meta (fbclid), Microsoft (msclkid) en Twitter (twclid). Voor Meta, Microsoft en Twitter is er nog geen oplossing beschikbaar, al verwachten we die snel. Voor Google hebben we gelukkig al een workaround via Server Side Google Tag Manager en onze partner Stape.io.

Wat zijn en doen klik-IDs?

Elk platform heeft zijn eigen variant van een klik-ID, maar de werking is hetzelfde: het is een unieke code die aan een URL wordt toegevoegd zodra iemand op een advertentie klikt. Stel dat je klikt op onze Server Side tracking advertentie in Google, dan kan de URL er zo uitzien: https://www.sdim.nl/data-automation/server-side-tracking/?gclid=CjwKCAjwiNXFBhBKEiwAPSaPCcY1fpXCHayxqL9JiBPbmzOMUeZES2tNNvIScGQ-hy-n_1rqrvYbbhoCsNEQAvD_BwE

In het kort zorgen klik-IDs voor:

  • Unieke identificatie van een klik en de daaropvolgende website-interactie. Zo weet je precies welke campagne, advertentiegroep, zoekwoord of content voor een conversie heeft gezorgd.
  • Koppeling tussen Google Ads & GA4 (via de gclid).
  • Essentiële input voor het importeren van offline conversies, met name in B2B-trajecten.

Impact van het verwijderen van klik-IDs

De meeste marketeers zien meteen: dit gaat een grote impact hebben op al het Safari-verkeer. Het leidt tot het niet meer goed meten van dit verkeer, met als gevolg verloren data, onvolledige rapportages en minder effectieve campagne-optimalisatie. Dat resulteert in onderrapportage van conversies en maakt het lastiger om jouw kanaaldoelstelling te sturen op ROAS, ROI of CPA.

Op de langere termijn kan dit nóg vervelender zijn: advertentieplatformen krijgen de indruk dat Safari-doelgroepen minder waardevol zijn, waardoor ze er automatisch minder budget heen sturen. Dit is niet handmatig te corrigeren. Kortom: iets om heel scherp in de gaten te houden.

Jesse Wieleman

Hulp nodig van onze experts?

Contact

Oplossing met Server Side Google Tag Manager

Lees je vaker onze blogs, dan weet je dat we fan zijn van Server Side Google Tag Manager (sGTM). Heb je dit nog niet, of wil je eerst meer weten over de voordelen, bekijk dan onze blog: waarom (bijna) elke advertiser Server Side Google Tag Manager zou moeten gebruiken.

Met sGTM kunnen we op dit moment al de gclid van Google behouden. Voor Meta en Microsoft verwachten we binnenkort een vergelijkbare oplossing. Onze aanpak is gebaseerd op de oplossing van Stape.

In het kort ziet het stappenplan er zo uit (let op: twijfel je ergens, vraag het een expert. Fouten kunnen ervoor zorgen dat data in meerdere kanalen onbruikbaar wordt):

1. Configureer je eigen parameter in Google Ads

Ga in Google Ads naar Beheerder (tandwiel) → Accountinstellingen → Bijhouden. Voeg bij het achtervoegsel van de uiteindelijke URL een eigen parameter toe i.c.m. {gclid}. Bij SDIM gebruiken we bijvoorbeeld: sdim_gc={gclid}”. Heb je al parameters staan, gebruik dan “&” voor je parameter en sla dit op.

2. Stel Query Replacer in binnen sGTM

oeg in sGTM de variabele Query Replacer uit de templategalerij toe. Vervang hier je eigen parameter (bij ons sdim_gc) door gclid en sla op.

3. Transformeer je page_location voor de Conversion Linker

Maak een transformatie (“Augment event”) in sGTM waarin je page_location overschrijft met de variabele uit stap 2. Voeg deze transformatie toe aan je Conversion Linker en test goed of de cookie juist wordt gezet. Op dit moment moet dit de FPGCLAW-cookie zijn.

Conclusie

De wijziging van Safari gaat een grote impact hebben op je Google-, Meta-, Microsoft- en Twittercampagnes. Je gaat simpelweg minder data ontvangen van een belangrijk deel van je doelgroep. Voor Google is er gelukkig nu al een oplossing, en naar verwachting volgen er snel fixes voor Meta en Microsoft. Vanuit SDIM raden we dan ook sterk aan om hier direct mee aan de slag te gaan.

Heb je nog geen Server Side Google Tag Manager? Lees dan onze blog waarom (bijna) elke advertiser Server Side Google Tag Manager zou moeten gebruiken of neem contact met ons op om vrijblijvend te bespreken of dit ook voor jou een goede oplossing is.

Jesse Wieleman

Hulp nodig van onze experts?

Contact

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *