Adverteerders geven 25 procent meer budget uit aan zoekmachinemarketing

Adverteerders uit de reis-, retail- en financiële sector hebben in 2016 samen 25 procent meer aan zoekmachinemarketing uitgegeven dan in het jaar daarvoor. Dit en meer blijkt uit het rapport van IAB Nederland en DDMA over paid search advertising die zij vandaag presenteren op Friends of Search. Het grootste Search congres van de Benelux, waar SDIM hoofdsponsor van is. Ik zet in dit artikel de belangrijkste trends en data uit het rapport graag voor u op een rij.

Budget zoekmachinemarketing blijft stijgen

De budgetgroei van 25 procent wordt vooral veroorzaakt door de stijging van mobiele zoekopdrachten via Google en desktopzoekopdrachten via Bing. Als gevolg van de relatief lagere kosten per klik (CPC) van mobiele advertenties en Bing’s algehele CPC, zijn de tarieven voor zoekmachinemarketing licht toegenomen (5 procent).

Mobile advertenties meest populair

Het zal u niet verbazen, maar in 2016 groeide het aantal betaalde zoekresultaten weer enorm. De gemiddelde groei ligt op 92 procent. Desktop presteerde duidelijk minder met een gemiddelde groei van 8 procent. De markt voor mobiele advertenties heeft profijt van de focus van Google zelf op de optimalisatie, zoals Expanded Text Ads, van mobiele advertenties. De CPC op desktop en smartphones is in 2016 gemiddeld 13 procent gestegen.

Populair: Google Product Listing Ads (Google Shopping)

Sinds Google is gestart met het tonen van Product Listing Ads (PLA’s, beter bekend onder de naam Google Shopping) in de zoekresultaten is deze vorm van adverteren sterk in populariteit gestegen. Over heel 2016 is de besteding van adverteerders op PLA’s zelfs met 99 procent gestegen. PLA’s kunnen momenteel alleen worden gebruikt in de retailsector, die momenteel meer dan 31 procent van zijn search budget aan deze vorm van zoekmachinemarketing uitgeeft. Met als gevolg dat 46 procent van alle traffic via deze vorm van online adverteren wordt gegenereerd.

Google versus Bing

In het laatste kwartaal van 2016 hebben adverteerders 33 procent van hun Google searchbudget op mobiele advertenties ingezet. Dit in tegenstelling tot Bing Ads, waar maar 8 procent van het searchbudget mobiel is gespendeerd. Google domineert, zowel op smartphones als tablets, de metric omtrent impressies met 98 procent. Ondertussen wint Bing een klein beetje terrein qua impressies op desktop: 9 procent in 2016 tegenover 7 procent in 2015.

Non-branded keywords VS branded keywords

Adverteerders spendeerden in 2016 meer budget aan niet-merknaamzoekwoorden (25 procent) dan aan merknaamzoekwoorden (16 procent). Door de groei van het aantal clicks bij niet-merknamen ten opzichte van merknamen is de CPC voor merknamen met 10 procent gestegen en die voor niet-merknamen met 3 procent gedaald. Terwijl de CPC-prijzen van niet-merknaamzoekwoorden in tegenstelling tot Google bij Bing relatief goedkoper, zijn de merknaamzoekwoorden bij Bing duurder.

Download het volledige rapport

Alle resultaten en conclusies over paid search advertising zijn gebundeld in het IAB & DDMA REPORT ON PAID SEARCH ADVERTISING 2015-2016. Het hele rapport kunt u hier downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *