E-commerce Update – Februari 2021

Het e-commerce landschap is nog nooit zo hard gegroeid als het afgelopen jaar. Covid-19 is daar een logische verklaring voor, maar de verwachting is dat door corona de groei in een sneltreinvaart is gekomen. In onze maandelijkse e-commerce update houden we jullie op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen. Deze maand o.a. de harde groei van Amazon.nl, hoe u daarvan kunt profiteren en het Marketplaces playbook van de VIA.

HomeBerichtenE-commerce Update – Februari 2021
Geplaatst 2 maart 2021 - Geschreven door: Menno Goossens

VIA taskforce E-commerce publiceert playbook ‘Marketplaces in het e-commerce landschap’

De E-commerce taskforce van branchevereniging VIA (voorheen IAB Nederland) heeft in februari het playbook voor Marketplaces in Nederland gelanceerd. Met de komst van Amazon naar Nederland in 2020 is er een hoop gebeurt op het gebied van Marketplaces in Nederland. Daarmee werd het belang van een goede strategie m.b.t. marketplaces alleen nog maar groter. Het playbook is bedoeld om iedere E-commerce speler in Nederland handvatten te geven over de mogelijkheden. Ongeacht of u dus wel of niet gebruik zult maken van marketplaces is het aan te raden om de basiskennis hierover te vergaren. Alleen op die manier kunt u als E-commerce speler de juiste keuzes maken m.b.t. marketplaces zoals Bol.com en Amazon.

Showcase Ads verdwijnen als losse campagne

Google heeft aangekondigd dat de Google Shopping Showcase ads vanaf 31 maart als standaard onderdeel van reguliere shopping campagnes zullen voortbestaan. Er hoeven vanaf dan dus geen aparte campagnes of advertentiegroepen voor showcaseadvertenties gemaakt te worden. Showcase advertenties worden door Google gebruikt om een deel van het assortiment van een adverteerder uit te lichten wanneer er gezocht wordt op  algemene zoektermen zoals bijvoorbeeld ‘zomerjas’.

Shopping Showcase Ads

 

Door dit type advertentie standaard onderdeel van Smart Shopping campagnes te maken zorgt Google ervoor dat een adverteerder deze campagnes niet zelf hoeft op te zetten. Aan de ene kant betekent dit dat je gemakkelijker meer bereik kunt genereren. Daar staat wel tegenover dat de algoritmes van Google nog meer vrijheid krijgen om zelf te bepalen wat er vertoond wordt. Zonder dat je daar zelf invloed op kunt uitoefenen.

Enorme groei in bereik voor Amazon.nl

Waar Amazon.nl begin 2020 alleen nog een online boekenwinkel was, hebben ze het afgelopen jaar flink aan de weg getimmerd. Uit cijfers van vinex.nl is gebleken dat Amazon.nl van een bereik van 3,8 miljoen Nederlanders is gegroeid naar een bereik van 6,5 miljoen. Bijna een verdubbeling dus en de verwachting is dat Amazon voorlopig zal blijven investeren in de Nederlandse markt. Met die 6,5 unieke bezoekers komt Amazon op plek 15 van de grootste Nederlandse website. Bol.com staat in die lijst op de vijfde plaats met een bereik van 11,5 miljoen, Coolblue staat op plek 26 met vijf miljoen unieke bezoekers.

Amazon lanceert sponsored ads in Nederland

Hoewel deze aankondiging in januari 2021 al plaatsvond, is deze aankondiging dermate belangrijk dat we alsnog een korte vermelding willen maken. Zeker omdat de eerste learnings inmiddels zijn binnengekomen. Ons advies: met de lange termijn in het achterhoofd is dit het juiste moment om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld Sponsored Product campagnes in Nederland. Hoewel de volumes nog laag zijn, geldt dit ook voor de klikprijzen. Gemiddelde CPC’s van €0,04 zijn zeker geen uitzondering. En omdat het Amazon algoritme uw producten beter gaat vertonen wanneer er verkeer, verkoop en reviews plaatsvinden is dit het moment om dat relatief goedkoop te realiseren. Zeker met de groei van Amazon.nl in het achterhoofd is dit dus het moment om vroegtijdig mee te profiteren van de advertentiemogelijkheden op Amazon.nl.

MKB Nederland en Bol.com helpen Nederlandse ondernemers

MKB Nederland kondigde half februari aan dat het samen gaat werken met Bol.com om Nederlandse ondernemers, die nog niet of nauwelijks online bezig zijn, te helpen bij het digitaliseren van hun bedrijf. Bol.com heeft het afgelopen jaar enorm geprofiteerd van de coronacrisis en zegt daarom de maatschappelijke verantwoordelijkheid te voelen om daar iets voor terug te doen. Door ondernemers te helpen met logistiek, marketing en automatisering hopen Bol.com en MKB Nederland ervoor te zorgen dat ook de ’traditionele’ ondernemers klaar zijn voor de toekomst. Want de verwachting is dat de coronacrisis de groei van E-commerce in een stroomversnelling heeft gebracht.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op