Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opGoogle heeft tijdens Google Marketing Live aangekondigd dat Google Merchant Center in de nabije toekomst plaats zal gaan maken voor Merchant Center Next. Er zullen meer veranderingen plaatsvinden dan alleen in de look & feel van het platform. Binnenkort kunnen webshop eigenaren bijvoorbeeld productinformatie laten aflezen door Google, direct van de website! In dit blog lees je alles over Google Merchant Center Next en wat dit betekent voor jouw webshop.
Wat is Google Merchant Center Next?
Merchant Center Next is de opvolger van het oude Merchant Center. In deze applicatie kunnen Merchants dezelfde functionaliteiten gebruiken, met wat extra’s. Google geeft aan dat de “nieuwe ervaring simpeler zal zijn”, maar dat “de functionaliteiten van Merchant Center die grotere retailers al langer kennen ook niet zullen verdwijnen”. Google laat weten dat ze Merchant Center Next op een verantwoord tempo uit willen rollen en dat als dit zo ver is, Merchant Center Next aan de verwachtingen van gebruikers zal voldoen.
Waarom gaat Merchant Center Next geïntroduceerd worden?
Google wil het proces van adverteren met producten op hun platform makkelijker maken voor minder technische gebruikers, en tegelijkertijd de data-hongerige grote retailers meer opties geven om inzichten te verkrijgen over prestaties van hun producten.
In het verleden moesten retailers veel handmatig werk verrichten om hun Merchant Center in te richten. Dit bestond uit het opzetten van een feed met alle producten, prijzen, beschrijvingen, en meer.
Merchant Center Next kan al deze gegevens herkennen op jouw website en het hier automatisch van aflezen en opslaan. Goed nieuws voor de mensen die wel nog graag zelf bepalen hoe hun product feed eruit ziet: gebruikers kunnen deze producten altijd aanpassen of de nieuwe functie helemaal uitschakelen.
Wat zijn de voordelen van Merchant Center Next
Merchant Center Next biedt een aantal voordelen voor alle soorten gebruikers. Een nieuwe gestroomlijnde interface zal rapporten voor inzichten direct onder het Performance tabje onderbrengen. Hier blijkt uit de preview van Google meer data in te vinden met nieuwe tabbladen. De tabbladen te zien in de preview zijn:
Volgens Google zal Merchant Center Next alle gebruikers met online en fysieke winkels alle producten in één weergave laten zien om te helpen met het beheren van online en in-store product voorraden op een locatie.
Verder is het mogelijk om producten direct op het Merchant Center platform te bewerken door er simpelweg op te klikken. Door op ‘product bewerken’ te klikken kunnen gebruikers attributen zoals titel, beschrijving, merk, link en meer gelijk bewerken.
Google introduceert in het nieuwe Merchant Center Next ook een extra metric genaamd Click Potential. Deze metric gebruikt historische data om de potentie te berekenen voor klikken op product niveau. Dit wordt berekend door te kijken naar prestaties van andere producten in hetzelfde Merchant Center account en kan gebruikt worden om producten met een lager klikpotentieel te optimaliseren.
Er zullen ook meer mogelijkheden zijn om product-errors te verhelpen in Merchant Center Next, met behulp van inzichten uit het platform. Wat dit precies betekent en welke inzichten dit zijn heeft Google nog niet duidelijk gemaakt.
Minder uitgebreide diagnostische gegevens
Het overzicht voor diagnostische gegevens over aangeboden producten van gebruikers zal minder uitgebreid worden. Waar er voorheen een tijdlijn werd getoond met het aantal producten dat goedgekeurd of afgekeurd was en hoe dit in de loop der tijd veranderde, zal in het nieuwe Merchant Center Next alleen de huidige status weergegeven worden.
Diagnostische gegevens in het oude Merchant Center:
Diagnostische gegevens in Merchant Center Next:
Wanneer zal Merchant Center Next uitgerold worden?
Google heeft aangekondigd dat Merchant Center Next compleet uitgerold zal worden in 2024. Gebruikers krijgen een melding wanneer de nieuwe versie van Google Merchant Center klaarstaat voor hun webshop. Een aantal nieuwe gebruikers heeft al toegang tot Merchant Center Next en in de loop van Q3 en Q4 2023 zullen kleinere verkopers ook al geüpdatet worden.
Wat betekent dit voor mijn webshop?
Als je een webshop bezit of beheert, kan dit gevolgen hebben op hoe je omgaat met online retail. Zo kan het veel gedoe wegnemen als je niet van het technische verhaal achter adverteren houdt. Ook kan het nieuwe mogelijkheden bieden voor data-insights van jouw webshop.
Hiernaast kan de komst van het gesimplificeerde Google Merchant Center Next ervoor zorgen dat jij minder errors ervaart als resultaat van feeds die om wat voor reden dan ook suboptimaal staan ingesteld. Het bouwen en beheren van een product feed is foutgevoelig en Merchant Center Next een stuk minder, volgens Google.
Het vergemakkelijken van het aanmaken van producten in Merchant Center Next kan ervoor zorgen dat mensen zonder technische kennis alsnog van start kunnen met online adverteren. Wel blijft er wat te zeggen voor het aanmaken van feeds en het gebruiken van feed management tools zoals Channable. Hiermee kunnen verkopers namelijk productinformatie optimaliseren voor de zoekmachine van Google, om beter gevonden te worden dan de concurrentie.
Hulp nodig met het opzetten of optimaliseren van online advertenties door middel van een product feed? Neem contact op met SDIM! Goed ingeregelde feed management is de drijfveer van resultaat voor e-commerce bedrijven die adverteren op Google
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op