Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opGisteren (21 april 2020) kondigde Bill Ready, President Commerce bij Google, op het Google Blog aan dat Google haar Shopping dienst gratis zal gaan aanbieden aan retailers. Uiteraard betekent dit niet dat betalen voor Shopping campagnes verdwijnt. Google breidt het platform simpelweg uit, waardoor het ook voor niet-adverteerders mogelijk wordt zichtbaar te zijn op het shopping platform. Hoe het precies werkt leest u in dit blog.
Google heeft inmiddels aangekondigd dat de Shopping vertoningen voor Surfaces Across Google in oktober ook in Europa worden uitgerold. Dus ook Nederlandse bedrijven die een productfeed aan het merchant center hebben gekoppeld kunnen in de loop van oktober 2020 gratis verkeer vanuit Shopping verwachten.
Google is bestaande Google Shopping adverteerders inmiddels aan het melden dat de ‘gratis vertoningen’ binnen haar platform nu ook in de rest van de wereld worden uitgerold. Dit betekent dat u nu als Nederlandse webshop, binnen het platform van Google, gratis vertoond kunt worden met uw producten:
Zoals u in bovenstaand bericht ziet zal het niet alleen om vertoningen binnen het Shopping netwerk gaan, maar ook om productvermeldingen binnen Google Afbeeldingen.
Hoewel veel mensen het speciale Shopping tabje niet eens kennen, is het binnen de zoekmachine al een aantal jaar mogelijk om naar het ‘Shopping’ tabje te gaan:
De shopping tab binnen de zoekmachine van Google
In dit tabje op Google kunnen consumenten producten vergelijken van webshops die hun productinformatie via een feed (een xml-uitdraai van uw productdatabase) in het Google Merchant Center geüpload hebben en vervolgens campagnes hebben opgezet in Google Ads. Google zal dit Shopping tabje straks gaan gebruiken om organische Google Shopping resultaten te tonen. Zoals Google het nu aangekondigd heeft zullen boven- en onderaan de pagina nog adverteerders vertoond worden, maar de resultaten daartussen zullen organische resultaten zijn. Vooralsnog kiest Google ervoor om organische Shopping resultaten alleen in het Shopping tabje te tonen. De ‘gewone’ zoekresultaten, zullen alleen betaalde Shopping advertenties tonen (naast uiteraard de tekstgebaseerde advertenties en organische resultaten).
Anders dan u misschien denkt, is het geen vereiste dat u ook betaalde Shopping advertenties inzet. Google biedt de mogelijk om gratis Shopping advertenties in te zetten aan iedereen die een webshop bezit. Het enige wat u daarvoor hoeft te doen is uw productdatabase te uploaden naar het Google Merchant Center. Uiteraard moet uw productinformatie voldoen aan de specificaties die Google stelt, maar als dit in orde is komt u daarna in aanmerking voor organische of gratis vertoningen binnen Google Shopping.
Update 6-5-2020
Inmiddels heeft Google op haar eigen support pagina aangegeven wat er voor nodig is. De basis lijkt zelfs een afgezwakte vorm van de vereisten voor betaald adverteren. Alleen de volgende productkenmerken zijn vereist:
Uiteraard geeft Google aan dat er uitgebreidere mogelijkheden zijn. Denk hierbij aan merk, voorraad, EAN/SKU code’s etc. Zoals u van Google gewend bent is het altijd in uw belang om zoveel mogelijk juiste informatie te verstrekken. Google houdt van relevantie en hoe meer informatie u verstrekt, hoe relevanter u voor de gebruikers bent. Het advies is dan ook om zoveel mogelijk van de uitgebreide vermeldingen toe te voegen aan uw feed.
In haar blog kondigde Google aan dat deze feature eind april 2020 in de Verenigde Staten uitgerold zal worden. Maar niet getreurd: Google zal de mogelijkheid voor het einde van 2020 ook in de rest van de wereld uitrollen (mits Shopping beschikbaar is deze landen). Wanneer dit exact zal zijn is op dit moment nog onduidelijk.
De vorm waarin Google dit naar buiten brengt focust (uiteraard) op het helpen van webshop eigenaren. Ongetwijfeld zit hier een kern van waarheid in, maar uitbreiden op deze manier is natuurlijk vooral in het belang van Google zelf. Hoewel het natuurlijk speculeren is zijn er wat mij betreft een aantal redenen waarop Google hier (op lange termijn) van kan profiteren:
Meer productdata voor Google
Google weet natuurlijk dat er een hoop kleine retailers zijn die geen budgetten beschikbaar hebben om mee te kunnen bieden op een concurrerend platform als Google Shopping. Als deze adverteerders niet adverteren en hun productgegevens niet uploaden in het Google Merchant Center, mist Google belangrijke productinformatie. Door de kleine retailer op deze manier toch aan te sluiten, krijgt Google meer data tot haar beschikking. Daarmee kan Google uiteindelijk al haar diensten (shopping, search, display, YouTube etc.) door verbeteren.
Stap naar adverteren wordt kleiner
Ook wordt het voor kleinere retailers op deze manier mogelijk om eens te ‘snoepen’ van de mogelijkheden die Google Shopping biedt. Wat ongetwijfeld gaat gebeuren is dat ook de kleinere bedrijven zien dat Google Shopping voor extra omzet kan zorgen. En hoe kunt u nog meer omzet uit Shopping halen? Juist, door ook te adverteren via Google Shopping!
Concurrentie met Amazon
Waar het vergelijkingsplatform van Google vooralsnog vooral gebruikt werd om meer advertentieruimte in de zoekmachine kwijt te kunnen, is concurrent Amazon altijd al een vergelijkingssite en/of marktplaats geweest. Google ziet natuurlijk ook de voordelen van het hebben van een eigen marktplaats, zeker nu voice search steeds groter begint te worden. Om de concurrentie met Amazon beter aan te kunnen gaan zal Google meer in gaan zetten op de ‘vergelijkingssite’ Google Shopping.
Omzeilen beslissingen van de EU
In 2017 is Google door de EU teruggeroepen vanwege het ‘oneerlijk’ gebruiken van hun zoekmachine. Op dat moment toonde Google alleen shopping advertenties van haar eigen vergelijkingsplatform. Oneerlijk vond de EU. Daarom moest Google, naast een fikse boete, andere vergelijkingssites vanaf dat moment tonen in de resultaten.
Hoewel Google de aanpassingen (gedwongen) heeft doorgevoerd, zijn ze het hier natuurlijk nooit mee eens geweest. Door hun eigen vergelijkingssite/marktplaats (shopping.google.com) nu uit te breiden, zal deze voor de consumenten relevanter worden en dus meer gebruikt gaan worden.
Omdat shopping.google.com een marktplaats op een eigen (sub)domein van Google is kan de EU Google niet dwingen om ook daar andere vergelijkingssites te tonen. Want ook Amazon of Bol hoeven geen andere vergelijkingssites te tonen op hun website. Als Google dat wel moet doen, zou dit oneerlijk zijn. Het kan dus goed zijn dat Google op deze manier probeert meer mensen naar haar eigen vergelijkingssite/marketplace te krijgen, waardoor Google weer meer bezoekers naar eigen platformen trekt en dus minder last heeft van de andere vergelijkingssites.
Blijft het gratis?
Hoewel Google deze uitbreiding vooralsnog gratis aanbiedt, sluiten we niet uit dat ze op langere termijn op commissiebasis gaan werken (in ieder geval voor de ‘organische resultaten’). Ook Amazon en Bol werken op deze manier. Het risico voor ondernemers is daarmee klein; want ze betalen alleen een bepaald percentage als er verkoop plaatsvindt.
Door nu eerst een hoop adverteerders kennis te laten maken met shopping en ze in te laten zien wat het qua omzet kan doen, zou het zomaar kunnen dat Google op termijn beslist dat bedrijven toch moeten betalen. Als u moet kiezen tussen een (rendabel) percentage afstaan aan Google of het inleveren van omzet dan zult u in ieder geval overwegen om die commissie te betalen.
Uiteraard houden we de ontwikkelingen goed in de gaten en zullen wij u op de hoogte brengen wanneer het ook in Nederland mogelijk is om gebruik te maken van organische Google Shopping resultaten. Heeft u vragen? Schroom dan niet om contact op te nemen!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord