Twee grote veranderingen in het weergeven van recensies voor uw bedrijf

HomeBerichtenTwee grote veranderingen in het weergeven van recensies voor uw bedrijf
Geplaatst 5 oktober 2016 - Geschreven door: Chloë Fonville

Google heeft twee belangrijke veranderingen doorgevoerd voor het weergeven van recensies voor uw bedrijf. Ten eerste heeft Google per 1 september haar eisen voor verkopersbeoordelingen in AdWords aangepast. Waar een bedrijf voorheen minimaal 30 unieke recensies nodig had om de beoordelingen in hun advertentie te tonen heeft Google dat nu aangepast naar 150 unieke recensies. Ten tweede heeft Google een verandering doorgevoerd in de weergave van Google Mijn Bedrijf pagina’s. Hier worden nu naast Google recensies ook recensies van externe websites weergegeven. 

Verkopersbeoordelingen in AdWords

Verkopersbeoordelingen, ofwel seller ratings, geven gebruikers inzicht in hoe een adverteerder scoort op het gebied van servicekwaliteit. Op het moment dat de verkopersbeoordelingen worden toegevoegd in AdWords kunnen de “sterretjes” worden weergegeven op de volgende plaatsen:

  • De organische zoekresultaten in Google
  • De advertenties in Google (AdWords)
  • Google Shopping
  • Google Maps
  • Google lokale bedrijfsvermeldingen (Google Mijn Bedrijf)

De verkopersbeoordelingen worden net als andere advertentie-extensies niet altijd weergegeven. Google rouleert het weergeven van advertentie-extensies en kijkt daarnaast naar de relevantie van de advertentie-extensie en de ruimte die er beschikbaar is.

Verkopersbeoordelingen worden gebaseerd op een aantal bronnen, waaronder recensies uit verschillende onafhankelijke bronnen. Voorbeelden van deze onafhankelijke recensiepartners zijn; The Feedback Company, Klantenvertellen en KiyOh. Een voorbeeld van een AdWords-advertentie met verkopersbeoordelingen ziet u hieronder.

sellerrating1

Wat is er veranderd binnen de verkopersbeoordelingen?

Aan het weergeven van verkopersbeoordelingen in AdWords stelt Google voorwaarden. Eerst moest een bedrijf ten minste 30 unieke recensies hebben om er voor te zorgen dat verkopersbeoordelingen werden weergegeven. Per 1 september heeft Google dit aangepast naar 150 unieke recensies, deze moeten daarnaast allemaal van de afgelopen 12 maanden zijn. Ook moet de gemiddelde beoordeling ten minste 3,5 sterren of hoger zijn. Het aantal unieke recensies dat een bedrijf nodig heeft om weergegeven te worden is dus vervijfvoudigd! Als u nog niet genoeg recensies heeft zult u dus actief aan de slag moeten gaan om voldoende recensies te verzamelen. Het vertonen van de recensies in de AdWords advertenties leidt tot een significant hogere klikratio en dus meer relevante bezoekers aan uw website. Wel degelijk de moeite waard dus.

Google recensies via Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis middel van Google waarmee bedrijven hun lokale bedrijfsinformatie op Google kunnen beheren. Google Mijn Bedrijf wordt rechts van de zoekresultaten weergegeven en in Google Maps, zoals onderstaande afbeelding laat zien. De Google Mijn Bedrijf pagina laat belangrijke bedrijfsinformatie zien zoals; openingstijden, adres en telefoonnummer. Voor de gebruiker van Google is het ook mogelijk een recensie achter te laten op deze Google Mijn Bedrijf pagina. Let op! Google Recensies zelf tellen niet mee in de 150 unieke recensies die een bedrijf nodig heeft voor een verkopersbeoordeling, hiervoor dien je als bedrijf in zee te gaan met een onafhankelijke recensiepartner.

sellerrating2

Wat is er veranderd binnen Google Mijn Bedrijf?

Eerst werd er op de Google Mijn Bedrijf pagina alleen haar eigen Google recensies weergegeven, hier kreeg Google echter kritiek op. Daarom geeft Google sinds kort naast haar eigen recensies ook recensies van externe websites weer op de Google Mijn Bedrijf pagina. Voorbeelden van externe sites, waarvan de recensies nu ook worden weergegeven, zijn Facebook, Webwinkelkleur, De Telefoon Gids, Yelp en TripAdvisor.

Uiteindelijk draagt het natuurlijk allemaal bij aan het totaalplaatje. Hoe meer onafhankelijke bronnen u heeft waarop veel positieve recensies staan, hoe beter u overkomt ten opzichte van uw concurrenten. U doet er dus goed aan om actief bezig te zijn met het genereren van nieuwe recensies.

Heeft u vragen of hulp nodig op dit gebied, neem dan gerust contact op met één van de specialisten van SDIM.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *