[VIDEO] Hoe maakt u optimaal gebruik van het Google Merchant Center?

Het Google Merchant Center geeft een overzicht van hoe uw productcatalogus ervoor staat, welke problemen opgelost moeten worden en waar kansen liggen. Met deze 5 tips gebruikt u het Google Merchant Center optimaal.

HomeBerichten[VIDEO] Hoe maakt u optimaal gebruik van het Google Merchant Center?
Geplaatst 6 juli 2021 - Geschreven door: Steven Hiemstra

Wat is het Google Merchant Center?

Als u Google Shopping campagnes beheert brengt u waarschijnlijk de meeste tijd door in Google Ads, in een feed management tool of in de back-end van uw website. Maar daartussen zit nog het Google Merchant Center. Het Google Merchant Center is dé tool van Google waarin de productinformatie beheerd wordt die adverteerders willen gebruiken voor marketingdoeleinden op verschillende Google platformen, zoals Google Shopping en Google Display. In principe kan elke webshop beheerder zijn of haar productinformatie uploaden naar het Google Merchant Center. 

Als u uw productinformatie hebt doorgeschoten naar het Google Merchant Center, geeft de tool belangrijke inzichten over de status van uw productinformatie. Zijn er bijvoorbeeld producten afgekeurd en kan er om die reden niet mee geadverteerd worden?

Daarnaast stelt het u in staat om de productgegevens beschikbaar te maken voor platformen van Google of om inzichten te krijgen in productprestaties.

Waarom is het Google Merchant Center belangrijk?

Het Google Merchant Center geeft precies aan welke producten goedgekeurd en welke producten afgekeurd zijn. Om er zeker van te zijn dat u met al uw producten adverteert, is het belangrijk om de status van de producten in de gaten te houden in het Merchant Center. Zo voorkomt u dat de goedlopende producten in uw webshop helemaal niet vertoond worden in Google Shopping en zorgt u ervoor dat alle producten een kans krijgen om zich te bewijzen. 

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de afbeelding van uw goedlopende product te klein is, waardoor er geen advertenties van dat product in uw Google Shopping campagnes vertoond worden.

Het Google Merchant Center is dus in eerste plaats een controle tool van uw productdata. Het geeft u inzichten in de status van uw producten en het vertelt u wat u moet doen om eventuele problemen op te lossen.

5 tips om het Google Merchant Center optimaal te gebruiken

1. Zorg dat er zoveel mogelijk producten zijn goedgekeurd

Hoe meer producten er zijn goedgekeurd, hoe meer data uw campagnes hebben en hoe beter de algoritmes van Google hun werk kunnen doen. Bovendien zou het zonde zijn als producten die in potentie heel goed kunnen presteren, niet geserveerd kunnen worden in een advertentie.

2. Koppel uw Merchant Center aan een prijsvergelijkingssite, een zogenaamd CSS

Door u aan te sluiten bij een CSS, afgezien van Google’s eigen CSS,  betaalt u tot 20% minder voor klikkosten. 

3. Zorg dat alle bedrijfsinformatie up-to-date is en dat alle instellingen correct zijn

Kloppen de verzendkosten voor alle landen waar u verkoopt? Heeft u wel een bedrijfslogo toegevoegd? En wordt uw productfeed op het juiste tijdstip opgehaald?

4. Schakel free product listings in

Free products listings zorgt ervoor dat uw producten in de organische zoekresultaten gevonden kunnen worden. Geen klikprijzen dus. Het inschakelen van free product listings is niet moeilijk, maar wordt wel eens over het hoofd gezien. 

5. Maak gebruik van het ‘groei’ tabblad. 

In dit tabblad ziet u hoe uw productprijzen zich verhouden tot de prijzen van uw concurrenten, wat de bestverkopende producten zijn binnen uw branche en welke kansen het Google Merchant Center ziet voor verbetering.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op