Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opHet verkrijgen van positieve feedback in de vorm van reviews is steeds belangrijker voor retailers. Mensen vergelijken niet alleen meer prijzen ten opzichte van de concurrent, maar kijken ook naar de beoordelingen van anderen en laten zich hier steeds meer door beïnvloeden. Google speelt hierop in en biedt er een gratis nieuwe service voor aan; namelijk Google Klantenreviews.
In dit artikel wordt ingegaan op de basisprincipes van de Google service, de voordelen die u hiermee behaalt, de voorwaarden die Google stelt om van deze service gebruik te maken en de wijze waarop de service geïmplementeerd wordt.
Laten we bij het begin beginnen; wat houdt Google Klantenreviews precies in? Google Klantenreviews is een gratis service die Google aanbiedt om reviews van uw klanten te verzamelen. Zodra de klant op de betaalpagina is beland, kunnen zij zich aanmelden om deel te nemen aan een enquête. Vervolgens ontvangen zij op of rond de afleverdatum van het product een e-mail, waarin zij hun ervaringen kunnen delen.
Zijn er dan geen andere aanbieders van deze service? Jawel, er zijn er genoeg. Google is de meest gebruikte zoekmachine van Nederland, een van de weinige die deze service gratis aanbiedt en Google linkt de beoordelingen gelijk aan andere Google services. Erg handig dus!
Indien u al gebruikmaakt van Google Search en Google Shopping is deze service zeer waardevol voor u. Zo worden de gegevens uit Google Klantenreviews meegenomen naar deze twee diensten en bouwt u zowel verkopers- als productbeoordelingen op voor uw Search en Shopping advertenties. Hieronder ziet u een voorbeeld van hoe een verkopers- en productbeoordeling eruit ziet.
U verzamelt gecontroleerde klantbeoordelingen, waardoor er extra vertrouwen en betrokkenheid ontstaat bij de consument. Dit zorgt ervoor dat consumenten eerder geneigd zijn om producten bij u af te nemen en het helpt u te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.
Ook ontvangt u vanuit Google een badge om op de website te plaatsen. Deze badge kunt u desgewenst overal op uw website implementeren (plaatsing van de badge is overigens optioneel). Dit ‘keurmerk’ wekt tevens vertrouwen op bij de consument.
Om van deze service gebruik te maken zijn er verschillende vereisten vanuit Google opgesteld. Zo moet er tijdens het afrekenproces een bevestigingspagina of bedankpagina voor bestellingen aanwezig zijn en moeten er minimaal 100 beoordelingen verzameld worden. Voor Google Klantenreviews is het daarnaast een vereiste dat de aanmelding voor enquête aan elke klant getoond wordt. Het is dus niet mogelijk om dit alleen te laten zien aan consumenten die via Google diensten zijn binnengekomen. Google heeft bovendien beleidsregels opgesteld rondom het verkopen van bepaalde producten.
Om Google Klantenreviews te implementeren heb je een Google Merchant Center account nodig. Er dient daarnaast een stuk code toegevoegd te worden op de bevestigingspagina voor bestellingen voor zowel de desktop site als de mobiele site. Google heeft een support pagina opgesteld om te ondersteunen bij de implementatie van het benodigde stukje code. Daar wordt u stap voor stap door het proces heengeleid. Heeft dit uw interesse gewekt? Ga er vooral mee aan de slag en creëer nog meer vertrouwen bij uw consument!
Heeft u vragen over het inzetten van Google Klantenreviews? Neem gerust vrijblijvend contact op met SDIM voor advies en meer informatie. Wij helpen u graag verder!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een reactie