Benchmark data van Google: prijsvergelijking via Shopping

Vorige week kondigde Google een nieuwe betá aan: prijsvergelijkingen voor Shopping advertenties (of Price Benchmarks for Shopping Ads). Daarmee stelt Google nuttige benchmark data beschikbaar adverteerders.

Benchmark data in Google Shopping

Als grootste prijsvergelijker ter wereld heeft Google Shopping een oneindige bak aan data van webshops beschikbaar. Met die data zijn uiteraard allerlei interessante analyses en vergelijkingen te maken. Helaas is het grootste deel van die data niet openbaar beschikbaar. Toch deelt Google zo nu en dan wat benchmark data. Een aantal jaar terug introduceerde Google al ‘assortimentsrapporten‘, daar komt nu dus een andere vorm van business intelligence bij: prijsvergelijkingen voor shopping advertenties.

Met deze benchmark data kunt u de prijzen die u hanteert beter vergelijken met de prijsstrategieën van uw concurrentie. Maakt u zich geen zorgen: Google deelt geen gegevens van adverteerders. Uw data is dus nog steeds veilig. Wat Google wel doet: de prijzen van exact dezelfde producten op één hoop gooien en daar een gemiddelde over berekenen. Dit kunt u vervolgens vergelijken met uw eigen prijzen. Om het af te maken berekent Google nog het verschil t.o.v. uw concurrenten.

Hoe moet u de benchmark data lezen?

Google heeft er voor gekozen om de benchmark data op te splitsen in drie kolommen: gemiddelde productprijs, prijs benchmarkproduct & prijsverschil benchmarkproduct. Al langer beschikbaar was de kolom ‘prijs’. In dit geval is het echter aan te raden om deze kolom te gebruiken naast de nieuwe kolommen. We lichten nu kort toe waar iedere kolom voor staat:

Prijs: de kolom prijs laat in dit geval de prijs voor uw product zien. Dat zal voor u weinig verrassend zijn, maar is wel makkelijk om in één overzicht te hebben tijdens het vergelijken.

Gemiddelde productprijs: de gemiddelde prijs van een product op het moment dat u vertoningen heeft gerealiseerd tijdens een veiling. Hiermee kunt u dus zien in hoeverre uw prijs afwijkt t.o.v. de concurrerende adverteerders van veilingen waaraan u heeft deelgenomen.

Prijs benchmarkproduct: de gemiddelde gewogen prijs van alle adverteerders die hetzelfde product verkopen.

Prijsverschil benchmarkproduct: het procentuele verschil dat u meer of minder vraagt voor het desbetreffende product t.o.v. uw concurrentie.

Vervolgens komen de kolommen er in uw Google Ads omgeving als volgt uit te zien (in dit geval de laatste 4 kolommen) :

U kunt nu per product zien in hoeverre u wel/niet concurrerend bent in uw prijzen en wat de concurrentie vraagt voor een product. Vervolgens is het aan u om te bepalen of u uw prijsstrategie wil aanpassen o.b.v. deze benchmark data.

Tot slot willen we benadrukken dat het om een betá gaat. Betá’s zijn in eerste instantie alleen beschikbaar voor grotere adverteerders. Het kan zo zijn dat de optie bij u nog niet beschikbaar is. Google kan er voor kiezen om de betá in de kiem te smoren. Dan zullen deze gegevens niet meer beschikbaar zijn in uw Google Ads account.

Mocht u vragen hebben over prijsvergelijkingen voor Google Shopping of meer inzicht willen in bepaalde benchmark gegevens, neem dan vrijblijvend contact op met SDIM!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *