Nederlandse E-commerce markt krimpt met 27%, online shoppen per generatie en meer

E-commerce update mei 2022

Uit de Salesforce Shopping Index die ieder kwartaal wordt uitgebracht blijkt dat de Nederlandse E-commerce markt een daling van 27% laat zien t.o.v. vorig jaar. Daarnaast heeft Ruigrok Netpanel het online koopgedrag van de verschillende generaties in kaart gebracht en stijgt de B2B E-commerce markt met 50%. Lees het allemaal in deze E-commerce update.

HomeBerichtenE-commerce update mei 2022
Geplaatst 27 mei 2022 - Geschreven door: Menno Goossens

Nederlandse E-commerce markt daalt met 27%

Ieder kwartaal komt salesforce met haar Shopping Index. Daarin deelt het bedrijf wereldwijde E-commerce cijfers gebaseerd op het gedrag van meer dan 1 miljard online shoppers. Hoewel de inzichten uit andere landen altijd interessant zijn, valt één ding op: de Nederlandse E-commerce markt daalt met 27% t.o.v. het voorgaande jaar.

Intern leidde deze cijfers direct tot interessante discussies: “een daling van 27% t.o.v. (extreem) goede jaren is niet per se slecht”. Hoewel het voor de E-commerce markt vrij uniek is dat er een daling plaatsvindt (laat staan zo’n forse) klopt dit argument wel degelijk. We komen uit een pandemie waar online kopen vaak de enige mogelijkheid was. In die jaren is de E-commerce markt harder dan ooit gestegen. Dus een daling t.o.v. vorig jaar is niet zorgelijk. Maar omdat het zo weinig gebeurd in deze markt wel noemenswaardig. Naast de pandemie is de inflatie een tweede reden voor deze daling.

Sowieso raden we u aan om de Shopping Index eens goed te bekijken. Ondanks de daling loopt Nederland nog steeds voorop als het gaat om E-commerce. Dat laat het afgelopen kwartaal ook weer zien. Daarnaast is het altijd interessant om deze cijfers naast die van uw bedrijft te leggen om te zien waar voor u kansen liggen.

Salesforce Shopping Index Nederland

Het online koopgedrag per generatie

Frankwatching deelde een interessante samenvatting van een onderzoek Ruigrok NetPanel waarin ze het online gedrag van de Nederlander in kaart brengen. Dit keer een analyse van de verschillende generaties en hun gedrag op het internet. Daar kwamen een aantal interessante inzichten uit voort

Generatie Z

Ook wel digitieners genoemd. De jongste generatie die inmiddels is toegetreden tot de arbeidsmarkt; de jongeren tussen 14 en 24 jaar. Het zal niemand verbazen maar deze doelgroep is vooral goed te bereiken via social media. Whatsapp, Instagram en Snapchat zijn de meest populaire kanalen. Gevolgd door de snelle stijgers TikTok en LinkedIn.

Verder is deze doelgroep vooral goed te bereiken via de smartphone. Maar liefst 77% van deze doelgroep koopt via de smartphone. Influencers en reviews op social media zijn voor deze groep belangrijke redenen om een product uiteindelijk wel of niet te kopen/

Millenials

Onder deze doelgroep zijn snelle levering en goede reviews belangrijke factoren. Geen wonder dat de snel opkomende flitsbezorgers bij deze generatie het grootste zijn. Maar ook bezorgdiensten van supermarkten, maaltijden en bouwmarkten zijn enorm populair onder deze doelgroep.  Deze doelgroep is het beste te bereiken via Whatsapp, Facebook en Instagram.

Generatie X

De mensen tussen de 41 en 60 jaar weten hun boodschappen steeds beter online te doen. Inmiddels blijkt deze doelgroep wekelijks online bestellingen te plaatsen. Hierbij hechten ze veel waarde aan keurmerken en bestelgemak. Voor deze doelgroep dus van belang dat een website betrouwbaar en gemakkelijk in gebruik is.  En mocht dat niet zo zijn, dan vindt deze generatie het prettig als er gemakkelijk contact opgenomen kan worden met de webshop. Kopen doen ze nog steeds het liefst via een laptop of pc. Om deze doelgroep te bereiken is de kans via Whatsapp en Facebook het grootst.

Babyboomers

In tegenstelling tot Generatie X geven de 60+ers nog steeds de voorkeur aan fysieke winkels. Goed informeren op je website is hier dus extra belangrijk. Als je daarnaast het vinden van een winkel in de buurt gemakkelijk maakt is deze doelgroep online goed te bereiken. Qua social media zit deze doelgroep vooral op Whatsapp en Facebook. Daarom is webcare via social media essentieel om deze doelgroep te bereiken. Maar uiteraard blijft goede telefonische service ook de voorkeur hebben.

B2b E-commerce groeit met 50%

Uit onderzoek van Intershop, Thuiswinkel.org en PostNL blijkt dat steeds meer bedrijven online aankopen doen. In 2021 was die stijging maar liefst 50%. De pandemie heeft hier o.a. voor gezorgd, maar ook hier geldt dat deze ontwikkeling op lange termijn zal blijven doorgaan. Gemak en snelheid zijn belangrijke oorzaken voor deze ontwikkeling. Het lijkt er vooral op dat bedrijven graag voor deze optie kiezen als ze eenmaal een vaste leverancier gevonden hebben. Bij het zoeken naar een nieuwe leverancier heeft persoonlijk contact de voorkeur. Maar als de keuze eenmaal is gemaakt wordt een online platform voor B2b orders als prettig ervaren. Een goede B2b omgeving op je website kan dus het overwegen waard zijn als je de zakelijke markt wil betreden. Maar B2b  marketplaces zoals faire.com worden ook steeds populairder

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op