Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opVorige week kondigde Google op haar internationale blog Google Shopping Actions aan. Hiermee wil Google het kopen van producten nog gemakkelijker maken voor de gebruikers van de zoekmachine. Met Google Shopping Actions kun je namelijk direct in de zoekmachine afrekenen. U begrijpt het goed: een bezoeker hoeft niet eens meer een website te bezoeken om de aankoop te voltooien. Helaas is Google Shopping Actions vooralsnog alleen in de Verenigde Staten beschikbaar. Wij verwachten echter dat het een kwestie van tijd is voordat deze functie ook in Nederland beschikbaar zal zijn.
Waar de advertentiekanalen van Google vooralsnog altijd afgerekend werden op een cost per click (CPC) of een Cost Per Mille (CPM) model, komt daar met Google Shopping Actions verandering in. Wanneer consumenten direct afrekenen via Google Shopping Actions betaalt de adverteerder namelijk volgens het Cost Per Sale (CPS) model. Dit betekent niets anders dan dat u een bepaald percentage van de omzet afdraagt aan Google. Of het hier gaat om een vast percentage per productsoort of dat u kunt bieden (zoals gewoonlijk bij Google) is op dit moment nog niet bekend.
Hoewel het CPS-model absoluut niet nieuw is, Nederlandse partijen als Beslist.nl en Bol.com werken al jaren volgens dit model, heeft nu ook Google de stap naar dit model (gedeeltelijk) genomen.
Er zijn een aantal redenen waarom Google met Shopping Actions komt. Allereerst het eerder genoemde gebruikersgemak. Wanneer u een creditcard aan uw Google account gekoppeld heeft kunt u binnen een paar klikken (of in het geval van Google Home: een aantal voice-queries) uw bestelling afronden. Volgens Google zijn consumenten namelijk steeds meer op zoek naar oplossingen die hun (dagelijkse) boodschappen gemakkelijker maken. De eerste tests met Google Shopping Actions laten volgens Google dan ook een stijging in conversies zien en dat tegen lagere kosten. Daarnaast stijgt ook de grootte van bestellingen met zo’n 30%. Veelbelovende resultaten dus.
Een tweede reden is het feit dat voice search en in dit specifieke geval de Google Assistant en Google Home steeds meer gebruikt worden voor zoekopdrachten binnen de zoekmachine. En omdat er bij voice search resultaten geen zichtbare website getoond wordt, moeten verkopen op een andere manier geregeld worden. De oplossing van Google komt dus in de vorm van Google Shopping Actions.
Google Shopping Actions in de praktijk
Een laatste reden is natuurlijk dat Google de strijd aan wil gaan met Amazon en haar Alexa die deze mogelijkheid al langer biedt. Eigenlijk was het daarom een kwestie van tijd voordat Google haar eigen variant hierop zou introduceren.
Hoewel Google Shopping Actions een groot voordeel biedt voor de consument, is het als adverteer natuurlijk belangrijk om te weten welke gevolgen dit voor u kan hebben. Daarom zetten we de grootste voor- en nadelen op een rijtje. Allereerst de voordelen:
Wat ons betreft zijn dit de (mogelijke) nadelen:
Met de opkomst van voice search zal het belang van een website (in ieder geval in de huidige vorm) ook veranderen. Uiteindelijk zal u alleen het product aan de klant leveren en faciliteert Google de verkoop direct via haar eigen website. Dat betekent dat uw aftersales een nog belangrijker onderdeel van uw strategie zullen (moeten) worden. Uiteindelijk is dat, naast uiteraard prijs, de enige manier waarop u zich dan kunt onderscheiden.
Zoals gezegd wordt Google Shopping Actions in eerste instantie alleen in Amerika gelanceerd. Wanneer deze mogelijkheid ook in Nederland beschikbaar zal zijn is onduidelijk. Echter heeft Google al aangekondigd dat de Google Assistent later in 2018 ook Nederlands zal ondersteunen. Daarna zal het een kwestie van tijd zijn voordat ook voice search in Nederland definitief haar intrede zal doen. Met als logisch gevolg dat ook hier Google Shopping Actions beschikbaar wordt. Uiteraard houden wij als SDIM de ontwikkelingen met bovengemiddelde interesse in de gaten. Als er meer nieuws is hoort u het van ons!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een reactie