Meta, Snapchat, Instagram en TikTok in de schijnwerpers.

De ontwikkelingen op het gebied van social media staan niet stil. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom delen wij maandelijks de meest opvallende veranderingen. In deze social media-update lees je onder andere meer over nieuwe functionaliteiten in Meta, X en Snapchat en vertel ik meer over een nieuw leadgeneratie document van TikTok en Hubspot. 

Lees de laatste ontwikkelingen van deze maand hieronder. Wil je ons social media nieuws iedere maand in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze social media nieuwsbrief.

HomeBerichtenMeta, Snapchat, Instagram en TikTok in de schijnwerpers.
Geplaatst 28 maart 2024 - Geschreven door: Stijn Leuven

Meta kondigt updates aan voor Advantage+

Meta heeft recentelijk aanzienlijke updates aangekondigd voor hun Advantage+ en Shopping Advertenties die vooral gericht zijn op adverteerders die deze geautomatiseerde campagnes gebruiken.

Allereerst heeft Meta de Advantage+ creative optimizations uitgebreid, waardoor videoadvertenties nu automatisch kunnen worden geoptimaliseerd voor onder andere Reels en diverse plaatsingen met een 9:16 verhouding. De nieuwe update helpt adverteerders daarnaast ook bij het dynamisch creëren van meerdere varianten van een advertentie, zodat deze gepersonaliseerd kunnen worden op basis van demografische gegevens of interesses van gebruikers. Meta’s Advantage+ catalogusadvertenties worden ook bijgewerkt, waardoor adverteerders nu ook video’s kunnen importeren en gebruiken in plaats van alleen statische afbeeldingen.

Verder voegt Meta meer e-commerce advertentie-opties toe, waarbij gebruikers van onder andere Magento en Salesforce nu shop-advertenties kunnen maken vanuit hun platform. Meta integreert daarnaast ook shop-advertenties en partneradvertenties, waardoor gebruikers nu direct een aankoop kunnen doen vanuit samenwerking-campagnes.

Al met al bieden deze updates een scala aan nieuwe mogelijkheden voor adverteerders, variërend van verbeterde personalisatie tot meer geavanceerde advertentie-opties. Hoewel het geen grote veranderingen zijn, kunnen deze updates wel degelijk van waarde zijn voor e-commerce adverteerders die veel gebruik maken van de al bestaande Advantage+ opties binnen Meta.

Nieuwe advertentieopties op Snapchat

Snapchat heeft onlangs gesponsorde AR-filters geïntroduceerd als een nieuwe advertentiemogelijkheid binnen de app. De filters stellen adverteerders in staat om merkgerelateerde overlays voor afbeeldingen te maken, inclusief promotionele links, die gebruikers kunnen toevoegen aan hun berichten. Wat deze nieuwe functie zo aantrekkelijk maakt, is dat het ontwikkelen van gesponsorde filters een stuk minder inspanning vergt dan het ontwikkelen van een volledige AR-lens. Bij laatstgenoemde optie zijn bedrijven vaak afhankelijk van derde partijen om een AR-ervaring op te zetten binnen Snapchat. Met de nieuwe AR-filters kunnen adverteerders nu vrij eenvoudig bestaande uitingen uploaden en kiezen uit een breed scala aan beschikbare Snap-templates. Dit opent nieuwe mogelijkheden voor adverteerders om op een interactieve en boeiende manier met gebruikers te communiceren, en het zal dan ook interessant zijn om te zien hoe merken deze kans benutten om hun doelgroep te bereiken en te betrekken. Benieuwd geworden naar alle mogelijkheden van AR filters op social media? Hier lees je er alles over.

Instagram test langere Reels voor meer betrokkenheid

Instagram breidt haar bestaande test van langere Reels-video-uploads uit, waarbij sommige gebruikers nu in staat zijn om Reels van 3 minuten lang te uploaden in de app. Deze uitbreiding volgt op eerdere experimenten uit 2023 waarbij Reels van maar liefst 10 minuten geüpload konden worden. Het is geen toeval dat het platform meer en meer focus legt op het testen met langere video content. Langere video’s zijn al enige tijd een trending fenomeen op TikTok. De Chinese techgigant is bezig om gebruikersgedrag uit te breiden en meer content te bieden om mensen betrokken te houden. En met succes; deze week heeft TikTok zijn nieuwe Creator Rewards Program gelanceerd, dat financiële incentives biedt voor gebruikers die langere videoclips uploaden. 

Het lijkt dan ook geen toeval dat Instagram haar gebruikers sinds kort ook aanspoort om langere Reels te posten. Voor Meta, het bedrijf achter Instagram, betekent dit een kans om het platform verder te ontwikkelen en te laten groeien in een steeds competitiever wordend landschap van sociale media.

TikTok deelt nieuwe gids over leadgeneratie

TikTok heeft in samenwerking met het Engelse CRM-platform HubSpot een nieuwe gids uitgebracht voor effectieve in-app-leadgeneratie. In de gids wordt onder meer een overzicht van de leadgeneratie-opties binnen TikTok gegeven en wordt er inspiratie gedeeld omtrent het opzetten van een effectieve campagneplanning. Uiteraard mag een uitgebreid stuk over de integratiemogelijkheden tussen beide platformen niet ontbreken. Verder worden er best practices voor Lead Ads en Lead Gen Forms besproken samen met een casestudy.

Voor adverteerders die aan de slag willen gaan met leadgen kan het zeker de moeite waard zijn om de gids te bekijken, zelfs als je denkt dat je al bekend bent met TikTok-marketing. Je kunt de “Lead Finders” playbook van TikTok hier downloaden.

X breidt vacaturemarketing functionaliteiten verder uit

X (voorheen Twitter) blijft zijn X Hiring-elementen verfijnen, waarbij het platform momenteel werkt aan nieuwe filters op functieniveau, samen met andere zoekfunctionaliteiten om het ontdekken van nieuwe vacatures op haar platform makkelijker te maken.

Zoals te zien is in bovenstaand voorbeeld, gepost door Doge Designer, voegt X verschillende filters toe, waaronder het zoeken op bedrijfsnaam en roltype (remote of on-site).

De filters zullen X Hiring meer in lijn moeten brengen met LinkedIn en andere vacaturemarketing sites. Het uitbreiden van deze zoekfuncties is een belangrijk focuspunt voor X, want X Hiring is onder Elon Musk uitgegroeid tot een van de meest succesvolle toevoegingen aan het platform met inmiddels meer dan een miljoen openstaande functies die op het platform worden weergegeven.

X lanceerde in augustus vorig jaar voor het eerst vacatures op bedrijfsprofielen en heeft in januari ook vacature vermeldingen beschikbaar gemaakt op persoonlijke profielen voor X Premium-abonnees in de VS.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op