Social update: Dit zijn de short video trends van dit moment, TikTok kloont influencers en deelbare content formule tot succes
Alle ontwikkelingen rondom social media vliegen ons om de oren. Daarom lees je het laatste social media nieuws hier. Zo ben je binnen 3 minuten weer volledig op de hoogte.
Maandelijks onze social media update ontvangen op de mail? Handig!
Short video trends juni
Of jouw onderneming actief is op TikTok of niet, huidige trends spot je als eerste op TikTok. Een concreet voorbeeld: Nieuwe artiesten die je op de radio hoort, kennen hun bekendheid omdat ze eerst viral gingen op TikTok. Zo is de Nederlandse artiest Roxy Dekker bekend geworden.
TikTok trends zijn interessant voor merken op Instagram en YouTube
Ook trends voor short video’s spot je eerst op TikTok. Een paar weken later zie je dezelfde viral trends op Instagram of YouTube verschijnen. Dat is met name interessant als jouw merk actief is op Instagram Reels of YouTube Shorts: we kunnen via TikTok beter aanvoelen welke trends een hit worden. Denk aan trending audio, creatieve invalshoeken en teksten waarop ingehaakt kan worden.
Hulp nodig of vragen over sociale media?
Top 3 short video trends
Om jou te helpen steengoede short video’s te bedenken, hebben we een top 3 short video trends verzameld. Haak in op een trend met jouw onderneming of merk!
Trend 1. De “What Do We Say When” trend
Een trend die je overal op TikTok voorbij ziet komen is de “What Do We Say When” trend. Deze trend draait om typische uitspraken binnen vriendschappen, relaties, of teams. Bijvoorbeeld: “Wat zeggen wij als het bijna weekend is?” Probeer deze trend met collega’s en er zullen gegarandeerd grappige en herkenbare reacties volgen.
Vragen die je kan gebruiken om de video direct prikkelend te maken:
- “Wat zeggen wij als de lunchpauze begint?”
- “Wat zeggen wij als er een deadline nadert?”
- “Wat zeggen wij als een collega op vakantie is?”
- “Wat zeggen wij als het vrijdagmiddag is?”
Trend 2. De “Who They’re Actually Emailing” trend
De “Who They’re Actually Emailing” trend biedt bedrijven een geweldige kans om de authentieke kant van hun medewerkers te laten zien. Gebruik de meest formele profielfoto’s van je teamleden met het bijschrift: “Wie mensen denken dat ze e-mailen,” gevolgd door een video van dezelfde persoon die iets geks doet met het bijschrift: “Met wie ze eigenlijk e-mailen.” Voeg het bijpassende trending geluid toe, die het contrast tussen verwachtingen en de realiteit extra benadrukt. Deze trend is met name erg toepasselijk als er binnen de contentstrategie van jouw merk ruimte is voor humor.
Trend 3. De “We’re Looking For” trend
Is jouw bedrijf op zoek naar nieuwe teamleden, een nieuwe ruimte of een leuke samenwerking? Maak dan gebruik van deze leuke TikTok trend waarbij je eenvoudig geschreven bordjes gebruikt om aan te geven waar je naar op zoek bent. Uiteraard wel met een knipoog, zoals gebruikelijk bij TikTok trends. Een leuk voorbeeld is Het Koekemannetje, waarin een van de deelnemers liever een leuke nieuwe vriend lijkt te willen dan een nieuwe collega.
Deze trend wordt ook veel gedaan om kijkers te attenderen op nieuwe producten, collecties of belangrijke evenementen die niet gemist mogen worden. Zo kun je op een creatieve manier een commerciële twist geven aan deze populaire trend.
Instagram onthult: je wint alleen bereik door content deelbaar te maken
Wekelijks krijgen wij (terechte) vragen als: hoe krijg ik meer volgers op Instagram, hoe zorg ik dat mijn reels goed worden bekeken en waarom krijgen mijn posts deze maand minder likes? Door analyses te doen, ontdekken we trends in het algoritme. Omdat deze vaak verandert, blijft het belangrijk om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden en de succesformule bij te schaven. Maar – lucky us – Instagramchef Adam Mosseri vertelde deze maand tijdens een interview – van maar liefst 90 minuten – dat de focus op deelbaarheid moet blijven liggen. Dat wisten we natuurlijk al, maar wat bedoelen ze daar concreet mee?
Instagram Reels content moet deelbaar zijn
Video zorgt al jaren voor de meeste betrokkenheid op Instagram en Facebook. Mosseri benadrukt dat meer van de helft van de tijd op Instagram in de meeste landen wordt besteed aan het bekijken van reels. Instagram vindt het belangrijk dat reels vervolgens met vrienden worden gedeeld via een persoonlijke DM. In deze berichtenbox wordt er vervolgens over de video gesproken.
Hoe maak je je short video’s deelbaar?
We kunnen hiermee een simpele doorvertaling maken: het algoritme vindt het dus belangrijk dat de betrokkenheid van je video’s verder gaat dan een like en reactie. Ook het doorsturen van de content speelt een grote rol. Het is dus belangrijk dat de content zo relevant is, dat je kijkers dit ook willen delen met vrienden. Hierbij zegt Mosseri dat het delen met een vriend of groepschat waardevoller is dan reposten in stories. Via privégesprekken is gedeelde content nog persoonlijker, relevanter voor het individu en dus echt gericht op een niche. Een goede brainstormvraag dus: Hoe zorg ik dat volgers mijn content willen delen per DM? Welke waarde voegen wij toe? Is dat informatief, grappig of juist stof tot nadenken?
Zo ranschikt het algoritme short video’s
Omdat er dagelijks zo veel content wordt gedeeld, wil Meta ons content laten zien afkomstig van accounts die we niet volgen. Alle accounts die we volgen posten immers niet dagelijks. Daarom rankgschikt Meta berichten op de ‘Voor jou’ pagina door het volgende te meten:
- Hoe vaak wordt de content per X hoeveelheid bereik gedeeld? Dus ook hier wordt het belang van de ‘privébetrokkenheid’ benadrukt, omdat dit een goede maatstaf is om te bepalen hoeveel de content waard is voor de gehele community.
- Is de video kort? Korte en bondige content maken het laagdrempeliger om verbinding met vrienden tot stand te brengen.
Het meten van het aantal shares is dus nog altijd een onmisbare KPI in de social media strategie als het gaat om betrokkenheid. Hoe succesvol je hierin bent kun je bijvoorbeeld eens per maand meten.
TikTok wil influencers ‘klonen’
TikTok schudt het social media landschap op door een virtueel influencer platform te lanceren. Zij zeggen dat zij merken willen helpen een groter publiek te bereiken met hun zogenaamde Symphony Digital Avatars. De gecreëerde avatars, die lijken op influencers, kunnen merken op authentieke wijze tot leven roepen. Hierbij kun je kiezen voor kant-en-klare avatars, of op maat gemaakte woordvoerders of ambassadeurs.
Vooral de discussie rondom dit onderwerp is interessant. Want het roept natuurlijk een duidelijke vraag op: Hoe ver willen we gaan als het gaat om AI? Kun je een avatar dat zich voordoet als mens überhaupt authentiek noemen? Willen we virtuele karakters het woord laten doen, of kiezen we voor echte personen en dus echte influencers om aan een merk te verbinden?
Toch lijkt deze ontwikkeling in China al te werken. De populaire personages leveren bedrijven heel wat geld op, terwijl de kosten laag blijven. Zeker dus een interessante trend om in de gaten te houden.
Slecht nieuws voor platform X: er wordt steeds minder nieuws gelezen op het platform
De cijfers liegen er niet om. X verliest ogen die nieuws lezen op het platform. In veel regio’s vertrouwen meer mensen nu op TikTok als het gaat om nieuws. Dat heeft het Digital News Report van het Reuters Instituut onderzocht. Zij hebben onderzocht hoe mensen wereldwijd via social media nieuws tot zich nemen. Er deden 94.000 respondenten mee aan het onderzoek, afkomstig uit maar liefst 47 landen. Niet alleen X verliest terrein, ook Facebook laat een daling zien. Al is dat ook wat Meta graag wilde. Voor X is een daling juist niet de insteek van Musk. De app is zelfs vindbaar onder de noemer ‘nieuws’, terwijl andere social platformen gekenmerkt zijn als ‘social media’.
TikTok heeft de wedstrijd nog niet in z’n totaal gewonnen. Op dit moment zijn YouTube en Facebook nog steeds de grootste op het gebied van nieuwsconsumptie.
Vond je dit blog interessant?
Mogelijk kun je jouw stories binnenkort ook doorplaatsen op WhatsApp
Instagram Stories kun je al doorplaatsen op jouw Facebookpagina. Nu wordt er ook gesproken over cross-posten op WhatsApp. Dat kan best interessant zijn, aangezien WhatsApp het grootste social media platform in Nederland is. Het idee sluit ook mooi aan op de WhatsApp kanalen die je gratis zonder bedrijfsaccount aanmaakt.
Reacties (0)