Geplaatst 14 december 2011 - Geschreven door:
Jan Dirkzwager
Huh!? Wat een onzin. Adverteren op Google doe je toch met Google AdWords? Dat klopt inderdaad, echter wat veel van u zich niet realiseren is dat Google AdWords veel meer is dan alleen adverteren op Google. Het is sterk afhankelijk van uw doelstelling hoe u AdWords gebruikt, echter nu nog steeds is het doel: zoveel mogelijk omzet of leads generen. Direct response dus en laat ons u een geheim verklappen: het bekende keyword adverteren op Google werkt hiervoor in de meeste gevallen nog steeds het best.
Wat is zoekmachine Google dan eigenlijk?
Google is een verzameling producten, waarvan de belangrijkste de zoekmachine is voor adverteren. De Google zoekmachine bestaat echter uit meer dan alleen Google.nl en/of Google.com. Het is eigenlijk een verzameling van zoekmachines:
- Webpagina’s zoeken
- Video’s zoeken
- Afbeeldingen zoeken
- Shopping (i.c.m. het Google Mercant Center)
- Locaties (Google Places)
- Maps
- Boeken, blogs, discussies etc
Google “zelf” is de verzamelplaats met resultaten van al deze zoekmachines.
Wat is Google AdWords dan?
Google AdWords is het advertentieprogramma van Google en is uiteraard ook van Google. Het stelt u in staat om te adverteren op Google zelf, maar er kan veel meer mee:
- Adverteren bij partner websites van Google (publishers melden zich aan via Google AdSense) Nu.nl, Telegraaf en duizenden andere sites kunt u inkopen via AdWords en heet het zogenaamde displaynetwerk (voorheen het inhoudsnetwerk)
- Banner advertising op geselecteerde displaynetwerk partner sites
- Adverteren op andere Google websites, zoals Gmail
- Re-marketing, oa. op partnersites van Google
- Adverteren op Youtube, met allerhande vormen van ads. Tekst, video ads en banners kunnen allemaal)
- Adverteren met banners op partnersites van Google
- Adverteren op andere zoekmachines dan Google alleen
- Adverteren op Google met extra uitgebreide advertentie varianten (ad extensions en product extensions)
- Adverteren op Google zoekmachine(s), met tekstads
Wat is adverteren op Google dan
Adverteren op Google werkt -vooralsnog- altijd via tekst gebaseerd advertentie op basis van zoektermen. U geeft dus aan wanneer u uw tekst advertentie wilt tonen op basis van gewenste zoektermen. Inmiddels is Google de advertentie varianten aan het uitbreiden, echter de basis blijft nog altijd de bekende en vertrouwde 4 regels tekst. Banners zijn en blijven op Google zelf nog steeds taboe. Bij partner sites van Google is wel meer mogelijk, echter bij zoekmachine Google blijft alleen het volgende mogelijk:
1.
Tekstads op Google n.a.v. een zoekopdracht. Dit is de variant die meeste mensen kennen en veelal ook bedoelen als ze het hebben over Google AdWords en Google adverteren
2.
Locatie ads op Google Maps en Google locatie zoeken en Google, n.a.v. een zoekopdracht met een plaatsnaam of andere locatie er in. Deze worden dus vertoond op de specifieke Google locatie zoekmachine, Google Maps en op Google zelf. Werkt, op een paar instellingen en een koppeling met een Google Places account na, verder hetzelfde.
3.
Tekst ads met meer product gerelateerde informatie n.a.v. een zoekopdracht. Dit werkt via een koppeling met het Google Merchant Center en zorgt in sommige gevallen voor vertoning van meer informatie op alle relevante Google zoekmachines, waaronder ook Google Shopping.
That it? Ja, that’s it. Alle overige mogelijkheden voor adverteren via Google AdWords vinden helemaal niet plaats op Google AdWords zelf, maar op partnersites van Google, of op Youtube, maar niet op de zoekmachines van Google zelf.
Geef een reactie