Uw bedrijf pauzeren in Google Search

Naarmate de vervelende gevolgen van het coronavirus toenemen, zien we dat veel bedrijven ervoor kiezen om hun online activiteiten tijdelijk te onderbreken. In dit blog geven we een aantal aanbevelingen om uw bedrijf online te pauzeren.

HomeBerichtenUw bedrijf pauzeren in Google Search
Geplaatst 30 maart 2020 - Geschreven door: Matthew Verloop

Het tijdelijk onderbreken van bepaalde online activiteiten kan een oplossing zijn, maar het is erg belangrijk om rekening te houden met de gevolgen. Wanneer de situatie rondom het coronavirus voorbij is, wilt u natuurlijk niet dat het online pauzeren een nadelig effect heeft gehad op uw positie in Google. Daarnaast zijn er ook bepaalde kansen die deze situatie met zich meebrengt. In ons blog over de kansen op gebied van SEO en zoekvolume-monitoring in deze moeilijke tijd gaan wij hier dieper op in.

De aanbevelingen in dit blog zijn van toepassing op elk bedrijf met een online aanwezigheid, maar voornamelijk voor bedrijven die de online verkoop van hun producten en/of diensten hebben onderbroken.

Beperk de functionaliteit van de website

We gaan er natuurlijk allemaal vanuit dat deze situatie tijdelijk is. U kunt uw website online houden en de functionaliteit tijdelijk beperken. Zo kunt u bijvoorbeeld aangeven dat producten niet op voorraad zijn of het winkelwagentje en het afrekenproces uitschakelen. Deze aanpak zorgt ervoor dat de negatieve gevolgen voor uw website binnen de zoekresultaten van Google minimaal zijn. Bezoekers kunnen nog steeds de producten vinden, reviews lezen of plaatsen en producten toevoegen aan hun verlanglijstjes om later te kopen.

  • Schakel de winkelwagen functionaliteit uit: Het uitschakelen van het winkelwagentje is eenvoudig en verandert niets aan de zichtbaarheid van uw site binnen Google Search.
  • Vertel uw klanten wat er aan de hand is: toon een banner of pop-up met informatie voor uw bezoekers, zodat ze op de hoogte zijn van de status van het bedrijf. Vermeld vooraf de gevolgen van het coronavirus zoals langere verzendtijd en ophaal- of bezorgopties, zodat bezoekers vooraf weten waar ze aan toe zijn.
  • Werk gestructureerde gegevens bij: Als uw site structured data gebruikt (zoals producten, boeken, evenementen), zorg er dan voor dat u deze op de juiste manier aanpast. Zo kunt u de huidige beschikbaarheid van producten aanpassen of de status van evenementen wijzigen naar geannuleerd. Als uw bedrijf een fysieke winkel heeft, werk dan de gestructureerde gegevens van Local Business bij om de huidige openingstijden weer te geven.
  • Controleer uw Merchant Center feed: als u Merchant Center gebruikt, volgt u de praktische tips voor het ‘availability’ attribuut.
  • Laat Google weten welke updates je uitvoert: Gebruik Google Search Console om Google te vragen bepaalde pagina’s opnieuw te crawlen. Wanneer het gaat om een groot aantal pagina’s, bijvoorbeeld al uw productpagina’s, gebruik dan sitemaps.

De gehele website uitschakelen

Als laatste redmiddel zou u kunnen denken aan het offline halen van uw hele website. Dit is een extreme maatregel die slechts voor een korte periode van een aantal dagen kan worden genomen. Indien de website voor langere tijd wordt uitgeschakeld zal dit enorme gevolgen hebben voor de website in de zoekresultaten, zelfs als het op een juiste manier is uitgevoerd. Wij adviseren ten zeerste om in plaats van het uitschakelen van de website alleen bepaalde functionaliteiten te beperken, zoals hierboven beschreven. Houd er rekening mee dat uw klanten mogelijk informatie willen vinden over uw producten, uw diensten en uw bedrijf, zelfs als u op dit moment niets verkoopt.

Overige aanbevelingen

FAQ

We beantwoorden een aantal veelgestelde vragen over het pauzeren van online activiteiten.

Wat als ik de site maar een paar weken sluit?
Het volledig sluiten van een website, zelfs voor slechts een paar weken, kan negatieve gevolgen hebben voor de indexering van uw site door Google. We raden u aan de functionaliteit van de site te beperken. Houd er rekening mee dat gebruikers mogelijk ook informatie willen vinden over uw producten, uw diensten en uw bedrijf, zelfs als u momenteel niets verkoopt.

Wat als ik alle niet-essentiële producten wil uitsluiten?
Dat is prima. Zorg ervoor dat mensen de niet-essentiële producten niet kunnen kopen door de functionaliteit van de website te beperken.

Kan ik Google vragen om in deze periode minder te crawlen?
Ja, u kunt het crawlen beperken in Google Search Console, hoewel dit in de meeste gevallen niet wordt aanbevolen. Het beperken van crawlen kan namelijk effect hebben op de actualiteit van uw pagina’s in de zoekresultaten. Het kan bijvoorbeeld langer duren voordat Google Search aangeeft dat al uw producten momenteel niet beschikbaar zijn. Aan de andere kant, als het crawlen van Googlebot kritische problemen met de serverbronnen veroorzaakt, is dit een goede aanpak. We raden u in dat geval aan een reminder in te stellen om de crawlsnelheid weer aan te passen zodra u van plan bent weer zaken te gaan doen.

Hoe krijg ik een pagina snel geïndexeerd of bijgewerkt?
Gebruik Google Search Console om Google te vragen een beperkt aantal pagina’s opnieuw te crawlen Gebruik sitemaps voor een groter aantal pagina’s (bijvoorbeeld al uw productpagina’s).

Heeft u nog vragen na het lezen van dit blog? Neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen u graag!

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *