Conversie optimalisatie tips

optimalisatie tipsS&D Interactive Media analyseert websites op dagelijkse basis. We zien wat werkt en wat niet. Uiteraard onderbouwen we dat met data, maar sommige zaken zijn het onderzoeken waard. Altijd! Het zijn elementen die ons laten fronzen. Vervolgens testen we wat de beste oplossing is, maar dat het beter is dan het was, staat bijna vast. Zelfs wanneer u niet wilt a/b wilt testen geldt: iets doen is altijd beter dan niet doen. En vervolgens sturen op uw data. De meest gemaakte conversie killers willen we graag met u delen. Wie weet heeft u er iets aan.

De meest geadviseerde optimalisatie tips op een rij:

1. Geen duidelijke meerwaarde

Waarom moeten bezoekers bij u zijn? En niet bij de concurrent? Uw meerwaarde kunt u overbrengen met

  • goede images
  • goede copy op een opvallende plek
  • goede USP’s
  • enz.

Maak duidelijk wat de voordelen zijn voor de klant. Bezoekers landen niet altijd op de homepage. De meerwaarde is wel op alle landing pages belangrijk.

2. Wat biedt u eigenlijk aan?

Is het in 1 oogopslag duidelijk wat u precies aanbiedt? Een image van een gezin aan een tafel met daarbij een sfeertekst kan mooi zijn. Ik als bezoeker vraag me dan af of u tafels verkoopt, of een bungalow verhuurt, of dat u een dienst aanbiedt in welzijn. Het is minder creatief om in de koppen precies aan te geven wat u aanbiedt. Maar duidelijk is het wel.

3. Luister en los op

Wanneer er telefoontjes binnenkomen met vragen over de aflevering, plaats het antwoord dan in de flow. Op het moment in het proces dat de bezoekers het zich afvragen. Extra tip: neem de zorg weg, in een kleine regel bij de call-to-action. Zalando doet dat bijvoorbeeld zo:

Bestelbutton zalando

Hierdoor ontneemt u bezoekers niet alleen de zorg, maar u bevestigt ze ook in het klikken op de button.

4. Geen focus

Op de pagina staan er 4 call-to-actions. Die visueel allemaal evenveel aandacht eisen. U leidt de bezoeker daarmee niet door de site. Of een pagina vol met drukke images en een tekstlink naar de volgende pagina, waarvan u wilt dat bezoekers daar naartoe gaan. Wanneer een bezoeker niet geleid wordt, dan leidt dat vaak tot hoge bounce. Weg zijn ze.

5. Geen sliders

Gewoon niet doen.

6. Onvoldoende bewijsabs10min

We zijn de beste. Volgens wie dan? En waarom? Het komt vaak onbetrouwbaar over. En de referentie naar WC eend is snel gemaakt. (Wij van WC eend adviseren WC eend). En u bent geen WC eend. 😉 Plaats testimonials, waaruit blijkt dat u goed bent in wat u doet. Citeer en publiceer onderzoeken waar u goed uit de bus kwam. Heeft u een keurmerk? Plaats die.

 7. Waarom moeten mensen actie ondernemen?

Zorg voor goede copy op de call-to-action buttons. “Word nu lid van de gratis nieuwsbrief” Ik heb nooit betaald voor een nieuwsbrief. Voor mij is dat geen trigger om te registreren. “Blijf op de hoogte” Waarvan dan? Zorg ervoor dat u heel duidelijk bent in het voordeel voor de bezoeker. Wat ontvangt die? Niet wat ontvangt u. En zeker niet: Wat gebiedt u, zoals: Verstuur. Klik hier. Registreer.

8. Te snel op sale aansturen.

Wanneer u een bezoeker bij de voordeur vraagt of ze naar de kassa willen lopen, dan is het antwoord vaak ‘Nee’. Efficiency is fijn. Dat is één van de dingen die online fijn maakt. Aan de andere kant is orienteren en rondkijken en een besluit nemen heel menselijk. Het is een proces dat bezoekers door moeten maken, alvorens zich naar de kassa te begeven. Soms is een klik naar een informatieve pagina een stap dichterbij de daadwerkelijke conversie/sale, dan een klik naar de conversie pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *