Google +1 en de invloed op AdWords

Onlangs presenteerde Google haar eigen +1 button. Deze button zal in de toekomst een positie in gaan nemen tussen de ‘like’ (Facebook) en ‘retweet’ (Twitter) buttons en heeft invloed op uw AdWords campagne.Met dit type buttons kunnen website bezoekers leuke, grappige of interessante websites gemakkelijk delen binnen hun (sociale) netwerk. De +1’s worden in uw Google account weergegeven onder een apart tabblad, en u kunt er zelf voor kiezen om uw +1-websites te delen of bijvoorbeeld te gebruiken als privé-bladwijzers.

+1 uw favoriete Google AdWords resultaten

Naast het beoordelen van specifieke pagina’s, kunt u met Google +1 straks ook de websites in de Google-resultaten aanraden middels een simpele button naast de zoekresultaten. Dit kan voor zowel websites in de organische, onbetaalde zoekresultaten, maar tevens voor de gesponsorde koppelingen: de AdWords advertenties. U las eerder al welke impact de +1 heeft op zoekmachine optimalisatie, maar wat betekent de introductie van de +1-button voor de AdWords advertenties op de Google resultatenpagina’s?

Ook Google gelooft in het effect van mond-tot-mond reclame, en daarom gaan ook de AdWords advertenties uitgebreid worden met een +1 button. Hierdoor is het straks mogelijk om te zien welke advertenties zijn aangeraden door connecties uit uw Google-account en welke advertenties u zelf heeft aangeraden.

Beïnvloeden +1-buttons de kwaliteit van uw AdWords campagne?

De grote vraag voor beheerders van Google AdWords campagnes: heeft de +1 button invloed op de kwaliteitsscore van mijn campagne? Google geeft zelf aan dat de berekening van de kwaliteitsscore van een AdWords campagne (voorlopig?) ongewijzigd zal blijven. Maar aangezien de kwaliteitsscore grotendeels wordt bepaald door de clickrate op een campagne, is het net zo belangrijk om u af te vragen wat de invloed is van het aantal +1’s op de clickrate van uw advertentieteksten.

S&D Interactive Media verwacht dat het aantal +1’s van een AdWords advertentie, wat indirect al de populariteit van een advertentie aangeeft, een positief effect zal hebben op de clickrate van een advertentie en dús op de kwaliteitsscore van de campagne. Het maken van relevante en gewaardeerde advertentieteksten bij relevante keywords blijft dus van zeer groot belang. Het realiseren van meerdere +1’s op uw AdWords advertenties kunt u dus zien als een waardevolle toevoeging, waardoor succesvolle zoekcampagnes mogelijk nog beter kunnen presteren.

De +1 knop is op dit moment nog in de Experimentele fase, en daarom alleen beschikbaar voor de Engelstalige resultaten op google.com voor gebruikers die zijn aangemeld bij ‘Google Experimental’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *