Wat u van uw site vindt is een beetje belangrijk

“Hoezo een rare titel? Het is toch zeker mijn site?!” Gelijk heeft u. Maar, met alle respect voor het beheren van uw site, koopt u weleens iets op uw eigen site? Reageert u op de actie uit de nieuwsbrief? Waarschijnlijk heeft u zelfs nog nooit een mailtje verstuurd via het contactformulier. Natuurlijk heeft u wel een mening over wat er goed aan is. U bent kritisch over wat er beter kan. En u kent uw doelgroep. U kent uw product en weet wat u wilt overbrengen. Dat geeft een mening waarde. Dat maakt uw mening belangrijk. In ieder geval een beetje. 

Lang leve het internet. U heeft duizenden bezoekers. Sommige dingen op uw site vinden bezoekers zo fantastisch dat ze het doorvertellen. Ze plaatsen het op Facebook. Maar er zijn ook knelpunten. En op die knelpunten haken er potentiele klanten af. Sommige knelpunten kun je inschatten. Om dat te doen, zijn er 3 belangrijke vragen.

1. Is het op iedere pagina duidelijk wat er aangeboden wordt?
Is het duidelijk binnen 5 seconden? Het grootste gedeelte van de bezoekers vertrekt tussen de 0-8 seconden. Dat geldt zowel voor bezoekers die vervolgens niets doen, maar de site verlaten (bounce), exit als doorkliks.

Bekijk met deze informatie in gedachten nog eens naar de belangrijkste pagina’s. Dus niet alleen naar de homepage. Pas eventueel de pagina aan, zodat het nog duidelijker is wat er op aangeboden wordt.

Vraag vervolgens onbekenden om naar de pagina te kijken. Geef aan dat u onderzoek doet, maar geef niet aan dat het uw site is. De kans zou dan groot zijn, dat ze niet hun eerlijke mening delen. Geef de testers 5 seconden de tijd om ernaar te kijken. En vraag ze dan simpelweg:”Waar gaat het over?”

2. Hoe kunnen de bezoekers krijgen wat er wordt aangeboden?
Ik zie wat u aanbiedt. Ik ben geinteresseerd. Hoe krijg ik dat in mijn bezit? Waar moet ik klikken? Wat moet ik invullen? Vind ik, als bezoeker, dat ook logisch? En vind ik het nodig? Het kan zijn dat u het heel logisch vindt wanneer iets van boven naar beneden ingevuld moet worden, terwijl de bezoekers steevast aannemen dat iets van links naar rechts doorloopt. Ik heb daar zelf bijvoorbeeld vaak last van wanneer ergens een huisnummer gevraagd wordt. Ik zet dat bij de straat. En vervolgens kom ik er een apart veld voor tegen onder het veld waar ik de straat moest intikken.

3. Hoe kun je dat proces zo makkelijk mogelijk maken?
Wanneer duidelijk is wat er wordt aangeboden en hoe bezoekers dat  kunnen verkrijgen, dan is dat een heel mooi begin. Het verkoopproces is gefaciliteerd. Is het proces, zoals het nu op uw site staat, het makkelijkst dat u kunt aanbieden? Is er een veld dat wegkan? Zijn er stappen die samengevoegd kunnen worden? Of misschien juist gescheiden, omdat het daardoor onduidelijk en daardoor minder makkelijk wordt. Wanneer de bezoeker moet zoeken hoe een product in zijn bezit kan komen, dan resulteert dat meestal in een halfvolle verlaten winkelwagen in plaats van in een sale.

Analytics
Vertaal de cijfers van Analytics naar gedragspatronen. En uit gedrag herleidt u of ze tevreden zijn. Ga op Analytics naar de pagina die u wil beoordelen. (Inhoud, Site-inhoud, Alle pagina’s)

  • Zijn de cijfers die er staan logisch? Hoe lang zijn bezoekers op de pagina? Komt een lange tijd doordat er veel te lezen valt? Of is de vervolgstap toch niet zo duidelijk? Hoe hoog is de bounce? Is de bounce aan de hoge kant? Waar komen mensen vandaan? Sluit dat aan bij deze pagina? Wat verwachten bezoekers er te vinden, voordat ze op de pagina terechtkomen? Hoe hoog is het uitstappercentage? Is het logisch dat mensen uitstappen? Is de honger naar informatie gestild en gaan ze verder? Hoe had u ze op de site kunnen houden? Of kunt hoe kunt u ze verleiden tot een herhaalbezoek? Waarna dan de conversie plaatsvindt?
  • Selecteer de tab Navigatie-overzicht. Bekijk wat na deze pagina de volgende pagina is. Is dat ook de pagina waarvan u wilt dat de bezoeker er naartoe gaat? Is het een logische stap? Wat zoekt een bezoeker op de pagina waar hij naartoe is gegaan? Staat meer informatie nodig voor een conversie?

En dan klaar?
Nee, de site is naar uw mening een goede site. En dat is best een beetje belangrijk! U heeft de 3 bovenstaande vragen beantwoord. En u heeft de uitkomsten verwerkt in de site. U heeft daarna de cijfers erbij gehaald en gekeken hoe u het gedrag kunt beinvloeden. U heeft naar uw mening en naar onze mening op dit moment de best converterende site die u en wij ervan kunnen maken. En dan gaan we nu de hulptroepen inschakelen. Uw bezoekers. Ze leveren duizenden extra meningen op. Meningen van (potentiele) klanten.

Kwestie van kiezen?
U heeft op de pagina die u wilt nakijken een image staan van het product. Het hele product staat er op. Zou het de klant meer aanspreken wanneer het een close-up is? Of juist een sfeerimpressie? Wat is de beste tekst op een knop? Twee knoppen? Eentje boven en eentje onder? Of juist 1 heel prominent. Welke productinformatie converteert het beste? Het zijn vragen waarover we uren kunnen discussieren. Maar laat uw klant kiezen. In een A/B-test wordt duidelijk hoe u de pagina verder kunt optimaliseren.

Conversie optimalisatie
Na alle inspanning die u er in heeft gestoken is dat absoluut de moeite waard. Stel nou dat klanten gemiddeld 3 pagina’s bezoeken voor ze bij de salesfunnel aankomen, dan zijn dat 3 stappen. Wanneer er bij elk van die 3 stappen minder bezoekers afhaken, dan heeft u aan het einde meer bezoekers die in de salesfunnel terecht komen. Wanneer ook die geoptimaliseerd worden, dan converteert ook daar een groter percentage van.  De inkoop-, marketing- en overheadkosten enz. blijven hetzelfde. De winst vergroot vanwege het doen van A/B-testen aanzienlijk.

Conclusie: uw mening is een beetje belangrijk. Maar, de mening van uw (potentiele) klanten ook! Luister naar uw bezoekers, want zij hebben de wijsheid in pacht.

Wij luisteren graag naar u en we vinden uw mening heel belangrijk. Wat vindt u van dit artikel of heeft u vragen en/of opmerkingen? Plaats ze in de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *