Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opDatafeed, productfeed, masterfeed en API: stuk voor stuk belangrijke termen voor iedereen die zich bezighoudt met datafeed-management en feedmarketing. Oftewel: het optimaal en dynamisch doorzetten van (product-)databases naar verschillende platformen als Beslist, Marktplaats en Google Shopping. Om succesvol datafeed-management in te kunnen zetten is kennis van de verschillende datafeeds en bijhorende tools een absoluut vereiste. In dit helpcentrumartikel leest u wat de verschillende typen feeds zijn en waarin ze van elkaar verschillen.
Feeds worden gebruikt om systemen en databases met elkaar te laten ‘praten’. Voor online marketing zijn onderstaande toepassingen de meest gebruikte:
Het is belangrijk dat u weet dat ieder platform zijn eigen, specifieke eisen heeft. Het aanleveren van een goede feed vereist kennis van de platformen en vooral van de mogelijkheden voor optimalisatie. Een voor elk afzonderlijk platform geoptimaliseerde feed zorgt voor betere resultaten. Een goede feed is:
Een datafeed is een andere benaming voor een feed. Omdat via een feed data worden doorgezet, wordt een feed ook wel een datafeed genoemd.
Een productfeed is simpelweg een datafeed waar productinformatie mee wordt doorgezet.
Om het ‘gemakkelijk’ te maken bieden veel websites en systemen tegenwoordig API-koppelingen. Een API is ter vervanging van een feed met iets meer mogelijkheden, echter het doel en het principe erachter zijn hetzelfde. Het maakt het simpelweg makkelijker om uw productinformatie aan te leveren. Via een API is het echter ook mogelijk om, naast informatie, instructies mee te sturen. Bij Google Ads, Bol.com, Amazon en Marktplaats kunt u bijvoorbeeld een API gebruiken om automatisch een advertentie te plaatsen. Het programmeren op een API is voor de meeste individuele websites echter niet haalbaar.
Een masterfeed is feitelijk niets anders dan een dynamische export van uw volledige productdatabase en geeft alle beschikbare informatie via de feed mee. Een werkbare masterfeed krijgt u alleen als uw database netjes uit verschillende velden/kolommen is opgebouwd, zoals merk, type, kleur, EAN-nummer, levertijd, voorraad, prijs, enzovoorts.
Een feed is pas een masterfeed als u ALLE benodigde velden/kolommen gebruikt of aanlevert. Een masterfeed met slechts een deel van de kolommen/velden maakt controle door de ontvanger lastig, want mogelijk staat benodigde informatie toch in een andere kolom. Gebruik voor een masterfeed daarom echt altijd ALLE kolommen/velden.
Bij een moeilijk, of geheel niet, bruikbare masterfeed zit het probleem zelden in de feed zelf. Veelal zit het in de database waar de informatie via de feed uit komt. Fouten als bijvoorbeeld:
Een aantal van deze problemen kunt u gemakkelijk met datafeed management tools – hierover later meer – oplossen. U bent dan feitelijk uw databaseproblemen aan het oplossen in de feed zelf. Daarmee krijgt u dus een feed voor bijvoorbeeld Google Shopping wel werkend, maar verbetert u niets aan het eigenlijke probleem, namelijk uw database zelf. Laat dat nou net heel waardevol zijn. Uw website zelf gebruikt de informatie uit de productdatabase namelijk ook om bijvoorbeeld een productpagina met ALLE productinformatie goed te tonen, filters of categorieën te maken enzovoorts. Uw database op orde maken is dus altijd beter.
Bedrijven die geen programmeerkennis in huis hebben of hun webdeveloper niet willen inzetten om een feed te laten maken, kunnen gebruik maken van feed management software. Via feed management tools is iedere organisatie in staat om eenvoudig een productfeed te creëren voor elk individueel platform waar u (product)informatie naartoe wilt schieten. En dat is een absolute must, aangezien ieder platform weer andere feed-specificaties vereist. Feed-management tooling zorgt ervoor dat al deze specificaties zijn voorgeprogrammeerd en dat helpt u bij de setup. Ook zijn API koppelingen al reeds ingebouwd. In NL zijn bijvoorbeeld Google Ads, Bol.com en Marktplaats belangrijk. Internationaal Ebay en Amazon. Er zijn diverse feed management tools op de markt beschikbaar. SDIM heeft een voorkeur voor, en adviseert, Channable feed management.
In de praktijk blijken datafeeds en API-koppelingen nogal eens een uitdaging te zijn:
De oplossing voor al deze uitdagingen is centraal feed-management, al dan niet in combinatie met een specialistisch bureau dat u ondersteunt met kennis en operations. Uw feeds moeten het simpelweg altijd doen, zonder dat u er zorgen om heeft. En het moet allemaal veel minder gaan kosten dan feeds door uw webdeveloper te laten bouwen. Dat is precies wat SDIM levert.
SDIM kent, en werkt met, alle tools en systemen. Heeft u een vraag of opmerking over datafeeds, productfeeds, masterfeeds of API’s? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM. We staan u altijd graag en vrijblijvend te woord.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord