Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opMarketing automation is het gebruik van technologie, data en software om herhalende (online) marketing handelingen te automatiseren en effectiever te maken. Een prachtige definitie, maar helpt nog niet echt in de praktijk. Wat moet uw organisatie er dan mee?
Door gebruik te maken van bestaande data (uit klantsystemen, CRM, Webanalytics. e-maildatabase, CMS) kunnen klantprofielen worden opgebouwd waaraan door slimme automation software gepersonaliseerde marketingcampagnes worden gekoppeld. Systemen zorgen op basis van kwantitatieve en kwalitatieve data dat de doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap benaderd wordt. Zo wordt de kans vergroot dat de doelgroep het uiteindelijke doel – een (herhaal)aankoop, of conversie – voltooid. Een voorbeeld:
Een koper van een product in een webshop krijgt een week na de bestelling geautomatiseerd een email met daarin bijvoorbeeld een selectie van producten die vaak samen met het bestelde artikel worden verkocht. Uiteraard met het doel om upsell te realiseren. Ook krijgt deze persoon bij een volgend bezoek aan de website een gepersonaliseerde “in de spotlight” box te zien.
Om dat te kunnen doen moet uw klantsysteem, of webanalytics pakket worden gekoppeld aan uw email programma en aan uw website en moeten regels worden gemaakt op basis van welke “triggers” welke actie automatisch moet worden uitgevoerd. Dit is slechts 1 voorbeeld. Er is echter veel meer mogelijk en de mogelijkheden nemen ook nog eens toe.
Grofweg zijn er 4 soorten digitale marketing kanalen die geautomatiseerd kunnen worden aangepast of ingezet:
Globaal bestaat het proces van marketing automatisering uit drie fases:
Veel automatisering is al wijdverbreid. Denk daarbij aan:
Het ideale plaatje is dat alle systemen en data allemaal met elkaar praten om geheel automatisch een gepersonaliseerde website aan een bezoeker voor te schotelen, uw advertising budget aansturing automatisch doet en op het juiste moment email stuurt met de juiste inhoud op het juiste moment. Op dit moment is de ontwikkeling van alle tooling nog niet zover dat dit allemaal kan. Dat betekent echter niet dat er niet een heleboel al wél kan. SDIM helpt organisaties bij het maken van de strategische juiste keuzes binnen de ontwikkelingen in de technology markt, op basis van uw organisatie omstandigheden.
Er zijn vele mogelijkehden. Een aantal belangrijke en veelgebruikte vindt u hieronder
De belangrijkste ontwikkelingen in de digital advetising markt zitten op het gebied van automation. Soms heet dat geen automation, maar wordt een deel van een online marketing proces wel degelijk geautomatiseerd. Met name emailmarketing systemen zijn hier vaak al ver mee. U kunt dan echter weer niet uw display remarketing advertising automatiseren, of uw website dynamisch maken. Het gaat echter hard en SDIM volgt de ontwikkelingen op de voet. Laat u graag bijpraten in een sparring- of strategische sessie.
Neem contact op met SDIM voor al uw vragen over marketing automation
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op