Onetomarket faillissement / surseance van betaling – stof tot nadenken

Heftig nieuws zojuist in zoekmachinemarketing branche Nederland. Een oudgediende onder de zoekmachine marketing bedrijven in Nederland, Onetomarket, heeft  surseance van betaling aangevraagd. Over de details weten wij uiteraard niets meer dan in dit nieuws (bron) is vermeld.

Als ondernemer en eigenaar van een zoekmachinemarketing bureau raken dit soort berichten uiteraard wel de gevoelige snaar, althans, in mijn geval. Zelf ben ik immers met veel enthousiasme dag in dag uit bezig met het op- en uitbouwen van de onderneming. Belangrijk onderdeel daarvan is nou juist om er voor te zorgen dat het niet op een dag mis gaat. Alle branchegenoten roepen natuurlijk altijd tegen elkaar hoe fantastisch het wel niet gaat, en dan gebeurt zoiets.

Dat een faillissement voor werknemers ingrijpend is en voor schuldeisers meer dan vervelend (understatement) mag duidelijk zijn. En natuurlijk, de een z’n dood is de ander z’n brood, laten we daar geen doekjes om winden, maar dat buiten beschouwing gelaten ben ik als ondernemer wel weer eens extra na gaan denken. Wat zijn de gevolgen eigenlijk voor de opdrachtgevers van een failliet zoekmachinemarketing bureau. En is daar wat aan te doen? Hieronder een greep uit de eerste gedachten.

Concurrentiegevoelige data op straat of bij uw concurrenten

Een ander bureau kan de failliete boedel opkopen. Mocht dit bureau uw concurrent als klant hebben kan het voorkomen dat data in verkeerde handen valt. Een oplossing is om de boedel samen met de andere opdrachtgevers op te kopen, misschien zelfs in samenwerking met een ander bureau.

Data uit tools die bij het bureau draaien verdwijnt

Accounts en tools die door uw bureau zijn (aan-)gemaakt, of beheerd worden, kunnen verdwijnen, waardoor u uw belangrijke historische data kwijt raakt. Wachtwoorden en toegang zijn bij uw aanspreekpunt echter meestal wel bekend. U kunt proberen daar afspraken mee te maken.

Relaties opnieuw opbouwen

Niet onbelangrijk: de tijd die u hebt geïnvesteerd om de kennis over uw onderneming op te bouwen bij uw bureau is in één klap weg. U kunt proberen om uw consultant(s) van het bureau (tijdelijk) zelf in dienst te nemen. Misschien kunt u dit zelfs met een aantal opdrachtgevers gezamelijk afstemmen.

(Tijdelijke) omzetderving

Als een dergelijke situatie zorgt dat bijvoorbeeld een AdWords campagne onderbroken wordt kan dat direct omzetderving tot gevolg hebben. Zorg dat u altijd zoveel mogelijk toegang hebt tot uw eigen accounts. Tijdelijk inhuren van expertise om alle z.s.m. weer up- and running te krijgen kan ook uitkomst bieden.

Er zijn ongetwijfeld meer gevolgen dan deze eerste aanzet hierboven. Zet ze gerust in de comments, wellicht helpt u er anderen mee.

Vertrouwen

Als ondernemer ben je een groot deel van de tijd bezig met het verbeteren van klanttevredenheid en continuïteit. Natuurlijk is dit eigen belang want het uiteindelijk gaat het om de opdrachtgever, omdat die de omzet brengt en daarmee het bestaansrecht van de onderneming bepaalt. Door het lezen over de surseance van betaling van een collega bureau wordt echter benadrukt waar je niet elke dag bij stil staat, namelijk het vertrouwen wat een opdrachtgever eigenlijk aan een bureau geeft. Je moet er maar vanuit gaan dat je leverancier goed wordt gemanaged en gezond is en blijft en dat is veelal gebaseerd op vertrouwen.

Komend weekend een paar extra uurtjes maken maar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *