Influencer Marketing

Influencer marketing is in 2017 een hot topic onder merken en marketeers. Influencer marketing is het selecteren, samenwerkingen aangaan en het supporten van personen die conversaties creëren die het meest impact hebben op uw merk, producten of diensten.

Influencer marketing richt zich niet alleen op bekende bloggers, vloggers en YouTubers, maar ook op kleinere influencers die vaak meer relevante en gerichte invloed hebben op de doelgroep van uw merk of product.

Doordat de invloed groter is van kleinere influencers binnen een bepaalde niche is het effect en de ROI van de communicatie via deze personen ook vaak groter. Daarom is dit een effectieve manier om de betrokkenheid en het bereik binnen een bepaalde doelgroep te vergroten.

Wanneer is iemand een influencer?

Een influencer is iemand die een grote invloed heeft op zijn of haar volgers. De fans van de influencer kijken als het ware tegen hem of haar op.

Als de doelgroep een product of merk bij zo’n persoon voorbij ziet komen die ze cool vinden dan denken ze sneller: “tof, dat wil ik ook!”. Zij geloven eerder wat de influencer zegt, dan wat een merk zelf zegt op een billboard of TV-commercial.

Aan de volgende criteria is een influencer te herkennen:

  • Ze hebben veel volgers en fans in het segment waarin uw bedrijf actief is
  • Ze hebben een hoge engagement met hun volgers
  • De volgers consumeren de content en nemen tips en adviezen aan
  • Ze beïnvloeden aankoopbeslissingen met hun content

De kracht van online invloed

Uit de laatste online onderzoeken blijkt dat 88% van alle consumenten de meningen van influencers evenveel vertrouwen als de meningen van hun beste vrienden. Daarom worden influencers als geloofwaardiger gezien dan reclame of e-mailmarketing.

Waarom zou u als merk influencermarketing moeten inzetten?

  1. Menselijk contact: door het werken met influencers wordt de afstand verkleint tussen het merk en de consument. influencers geven uw merk een menselijke stem, omdat zij gepersonaliseerde content verspreiden.
  2. Zichtbaarheid verhogen: influencers geven merken de kans om ad-blockers te omzeilen en aandacht te verdienen vanuit de niche-communities
  3. Positieve associaties: merken profiteren van de positieve reputatie van de influencers en vice-versa.
  4. Authentieke content: influencers zijn super goede contentmakers. Ze zijn heel erg bedreven in het creëren van relevante en originele content die een grote impact heeft op hun publiek en zorgt voor engagement.
  5. Een zeer gerichte doelgroep: door marketing via influencers kunt u een zeer gerichte doelgroep bereiken. Dit heeft als reden dat het merk via influencers met de consument communiceert, die al reeds interesse in uw product heeft en daardoor sneller een connectie aan zal gaan.

Wat zijn de voordelen van influencer marketing?

De volgende doelstellingen zijn te realiseren met influencer marketing:

  • Media-aandacht voor uw merk of product
  • Merkbekendheid verhogen
  • Toegang tot de nichedoelgroep van de influencer
  • Positieve buzz omtrent events
  • Het vinden van nieuwe klanten die bij u gaan kopen

Onze aanpak:

De volgende stappen worden doorlopen tijdens een influencer marketing-traject.

  1. Strategie: op basis van de doelstellingen, beschikbaar budget en het intakegesprek bepaalt SDIM de creatieve strategie van het traject.
  2. Concept: op basis van de gekozen influencer marketing-strategie wordt er een concept bedacht met daarin de gekozen influencers en contentaanpak.
  3. Benaderen influencers en contentcreatie: SDIM heeft een database met Nederlandse influencers (bloggers, vloggers en YouTuber’s). Uit deze database selecteert SDIM per campagne influencers die passen bij het merk en dezelfde doelgroep als het merk bereiken. SDIM vraagt aan hen een toffe video, blog en/of foto te posten op hun kanalen waarin zij het merk onder de aandacht brengen.
  4. Contact en support influencers: gedurende de campagneperiode houdt SDIM contact met de influencers en worden eventuele vragen beantwoordt.
  5. Reporting: na 90 dagen maken we een report met daarin de behaalde doelstellingen, marketing-ROI en aanbevelingen voor de toekomst.

Wat kost een influencermarketing-traject?

Een influencermarketing-traject hoeft niet heel kostbaar te zijn. Voor elk budget is er een influencermarketing-mogelijkheid.

Na een intakegesprek kan SDIM aangeven wat de kosten kunnen zijn van een influencermarketing-traject.

Als SDIM weet hoe groot de doelgroep is, wat de doelstellingen zijn en welk budget ongeveer beschikbaar is kan er snel tot een passend voorstel worden gekomen.

Neem vrijblijvend contact op

Bent u overtuigd van de kracht van influencer marketing en denkt u eraan om het in te zetten? Neem dan meteen vrijblijvend contact met SDIM op.

In een persoonlijk gesprek vertelt SDIM u graag over het landschap van influencers en de influencermarketing-aanpak. Op basis van dit gesprek kunt u dan snel een offerte en next steps ontvangen.

Vragen over Influencer Marketing?

Stefan Rooijakkers

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.