Content marketing

Influencer marketing

Influencer marketing is een nieuwe vorm van marketing waar u niet meer omheen kunt. Deze sterke overtuigingstechniek vormt een essentieel onderdeel van de marketingmix. SDIM heeft ruime ervaring met influencer marketing, ondersteunt u bij de juiste influencer marketing strategie en helpt u de geschikte influencers te vinden die bijdragen aan uw marketing doelstellingen.

Waarom SDIM

  • Google reviews: 4,9 uit 5 *****
  • 95% tevreden tot uiterst tevreden opdrachtgevers
  • Klantrelatie gemiddeld 5,5 jaar
  • 20 jaar online marketing ervaring
  • Altijd het snelst met de nieuwste ontwikkelingen
HomeDienstenContent marketingInfluencer marketing

Waarom influencer marketing? 

Middels online marketing tactieken kunt u steeds beter en gerichter adverteren. Toch blijft het lastig om de doelgroep echt te doordringen en te binden met uw merkboodschap. Influencer marketing zorgt ervoor dat u via invloedrijke personen op social media uw beoogde doelgroep bereikt. Hierdoor kunt u een doelgroep bereiken, die voorheen onbereikbaar leek en bouwt u een sterke en betrouwbare relatie op.

Voor wie is influencer marketing?

Influencer marketing is geschikt voor bedrijven die een hogere awareness en betrokkenheid bij hun doelgroep willen bereiken. Dit leidt vanzelfsprekend ook tot meer actiegerichtheid vanuit de doelgroep, maar dit moet niet het voornaamste doel zijn. We meten op basis van KPI’s verbonden aan de awareness, consideration en loyalty fase. 

Influencer marketing is verbonden aan social media kanalen en blogs. Een belangrijke eerste vraag is daarom: “Op welke kanalen bevindt mijn doelgroep zich?”. Onderstaande kanalen zijn de meest gebruikelijke platforms waarop influencer marketing zich afspeelt:

  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok
  • Facebook
  • Blogs

Kortom: Wilt u influencer marketing inzetten voor meer bereik, merkbekendheid of betrokkenheid met uw doelgroep? En bevindt uw doelgroep zich op een van de bovenstaande kanalen? Dan is influencer marketing een zeer sterk middel en onmisbaar binnen uw online marketing plan.

De kracht van online invloed

Uit de laatste online onderzoeken blijkt dat 88% van alle consumenten de meningen van influencers evenveel vertrouwen als de meningen van hun beste vrienden. Daarom worden influencers als geloofwaardiger gezien dan reclame of e-mailmarketing.

Wat zijn de voordelen van influencer marketing?

  1. Menselijk contact: Door het werken met influencers wordt de afstand verkleind tussen het merk en de consument. Influencers geven uw merk een menselijke stem, door het verspreiden van gepersonaliseerde content.
  2. Zichtbaarheid verhogen: Influencers geven merken de kans om ad-blockers te omzeilen en aandacht te verdienen vanuit de niche-communities.
  3. Positieve associaties: Merken profiteren van de positieve reputatie van de influencers en vice-versa.
  4. Authentieke content: Influencers zijn goede content creators. Ze zijn erg bedreven in het creëren van relevante en originele content die een grote impact heeft op hun publiek en zorgt voor meer engagement.
  5. Een zeer gerichte doelgroep: Middels influencers kunt u een zeer gerichte doelgroep bereiken. Dit heeft als reden dat het merk via influencers met de consument communiceert, die al reeds interesse in uw product heeft en daardoor sneller een connectie aangaat.

Hoe werkt influencer marketing?

De volgende stappen worden doorlopen tijdens een influencer marketing-traject:

  1. Strategie: Op basis van de doelstellingen, beschikbaar budget en het intakegesprek bepaalt SDIM de strategie van het traject.
  2. Concept: Op basis van de gekozen influencer marketing-strategie wordt er een concept bedacht met daarin de gekozen influencers en contentaanpak.
  3. Benaderen influencers en contentcreatie: SDIM heeft een database met Nederlandse influencers (bloggers, vloggers, YouTuber’s, TikTokkers en Instagrammers). Uit deze database selecteert SDIM per campagne influencers die passen bij het merk en dezelfde doelgroep als het merk bereiken. SDIM vraagt aan hen een video, blog en/of foto te posten op hun kanalen waarin zij het merk onder de aandacht brengen.
  4. Contact en support influencers: Gedurende de campagneperiode houdt SDIM contact met de influencers en worden eventuele vragen beantwoordt.
  5. Reporting: Na afloop maken we een report met daarin de behaalde doelstellingen, marketing-ROI en aanbevelingen voor de toekomst.

Micro- of meso-influencers?

Een veel gemaakt misverstand is dat hoe groter de influencer, hoe beter de resultaten. Dit gaat (gelukkig) niet op. De keuze tussen een micro-influencer (5.000 – 50.000 volgers) of meso-influencer (50.000 – 100.000 volgers) is simpel:

  • Een micro-influencer levert u minder bereik, maar meer betrokkenheid op. Deze influencers zijn herkenbaar voor de volgers, ze kunnen zichzelf met diegene identificeren en de influencer is veel toegankelijker. Dit leidt tot alledaagse gesprekken, alsof het vrienden zijn. Van vrienden nemen we immers de meeste adviezen aan en dat maakt dit zo’n sterke overtuigingstechniek. 
  • Wilt u echter awareness creëren voor een nieuw product of een belangrijke boodschap? Dan zijn meso-influencers de juiste keuze. Zij hebben dan wel een minder hoge engagement met hun volgers, maar wel meer kijkers en dus een groter bereik. 

Neem vrijblijvend contact op

Bent u overtuigd van de kracht van influencer marketing en denkt u eraan om het in te zetten? Neem dan meteen vrijblijvend contact met SDIM op.

In een intake-gesprek vertelt SDIM u graag over het landschap van influencers en de influencer marketing aanpak. Op basis van dit gesprek kunt u een offerte en next steps ontvangen.


Vragen over Influencer marketing?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op