Google Shopping Campagnes

Google Shopping Ads zijn onmisbaar voor elke e-commerce site.  Wanneer u als webwinkel scherp aan uw vindbaarheid in Google wilt blijven werken dan is adverteren via Google Shopping een absolute must. SDIM helpt u graag bij het effectief inzetten van Google Shopping Ads voor uw webshop.

Google Shopping is de vergelijkingsite van Google

Google Shopping is het winkelplatform van Google, ook wel Comparison Shopping Service(CSS) genaamd. Net als een Beslist of een Kieskeurig een CSS is. Google Shopping vindt u in de menubalk op Google. Google Shopping Ads vindt u, naast Shopping Ads van andere vergelijkingssites(CSS-en) ook op Google zelf. De shopping ads kunnen naast en/of boven de reguliere zoekresultaten ook worden benaderd via de ‘Shopping’ button in het menu boven. Hier kunnen de Shopping resultaten uitgebreid worden bekeken en vergeleken. Zie voorbeeld hieronder:

Google Shopping overzichtspagina

Binnen de zoekresultaten stelt het kanaal u als winkelier in staat om uw producten direct uit uw webshop database met een productadvertentie te vertonen.  Consumenten kunnen vervolgens eenvoudig een vergelijking maken tussen de aanbieders van het product dat zij zoeken. Zo kunnen bezoekers zij prijzen, leveringsvoorwaarden en specificaties gemakkelijk onderling naast elkaar zetten. Een grote pré is dat u via Google Shopping uw producten met een afbeelding visueel kunt presenteren in de zoekresultaten van Google. Dat kan echter ook via andere vergelijkingssites.

Google Merchant Center setup

Voor het opzetten van Google Shopping Ads dient een Google Merchant Center account te worden aangemaakt. In het Merchant Center moet een productfeed te worden opgegeven. In de productfeed staat beschreven welke producten u aanbiedt met de bijbehorende omschrijving en attributen. Hier leest u meer over specificaties voor het aanleveren van de Shopping productfeed. Een zeer belangrijke factor voor de weergave van uw producten en het succes van uw Shopping campagne is de opbouw en kwaliteit van de feed. SDIM helpt daarbij. Benieuwd of uw productfeed goed genoeg is om optimaal resultaat uit Google Shopping te halen? Wij maken vrijblijvend een analyse voor u.

Google Ads Shopping campagne

Google Shopping adverteren is een onderdeel van Google AdWords. U maakt in AdWords een Shopping campagne aan en koppelt deze aan uw Merchant Center. Op die manier zorgt u ervoor dat uw product advertenties in Google gaan worden vertoond. Ook worden productadvertenties vertoond rondom, of tussen, Google Afbeelding zoeken.

Google Shopping resultaat

Met name voor producten waarin het visuele aspect een rol speelt zal Google Shopping adverteren flink schelen in de CTR en conversieratio zonder dat het ten koste gaat van uw bestaande AdWords search campagne. Het verschil kunt u maken door uw campagne zo goed mogelijk op te splitsen. Zo kunt u apart biedingen beheren op uw Shopping advertenties voor producttypes, -categorieën, merknamen enzovoorts.

Google Shopping feeds en optimalisatie

Zoals u gewend bent van uw AdWords campagnes kunt u uw Google Shopping resultaten volledig inzichtelijk maken. U heeft controle over de maximale bieding per advertentie en kunt naast uw product een scherpe tekst neerzetten die het klikken op de advertentie moet aanmoedigen.  Het is verder duidelijk dat relevantie, productbeschrijvingen en klantwaarderingen een belangrijke factor spelen in de rangschikking van uw campagne. Daarnaast kunt u inzicht krijgen in de zoekwoorden waarop uw productadvertenties worden gevonden. Irrelevante zoekwoorden sluit u vanzelfsprekend uit. Om zichtbaarheid in de Shopping resultaten te optimaliseren zijn er een  aantal belangrijke punten waar u op kunt letten:

  1. Zorg voor een correcte en volledige productfeed volgens de richtlijnen van het Google Merchant center.
  2. Optimaliseer uw CPC biedingen op basis van rendement, per product.
  3. Maak zoveel mogelijk uitsplitsingen per product of productgroep.
  4. Correcte en relevante bestemmingspagina’s.
  5. Producttitels beginnen met het belangrijkste zoekwoord/betreffende productnaam.
  6. Correcte en juiste omschrijving van het product in de productdescription.
  7. 30 of meer unieke klantrecensies genereren een extra notatie van de gemiddelde beoordeling bij uw producten. Dit heeft niet alleen een positieve uitwerking op de zichtbaarheid van uw producten, maar zal ook uw positie positief beïnvloeden.
  8. Goede advertentietekst waarin u de USP van uw product of bedrijf benadrukt.
  9. Sluit irrelevante zoekwoorden waar uw advertenties op worden getriggerd uit.

Google Shopping uitbesteden?

S&D Interactive Media neemt u de gehele set-up en optimalisatie van Google Shopping uithanden. Tevens geven we vrijblijvende second opinions op uw huidige campagne en maken we een analyse van uw Shopping productfeed.

  • Instructies aanleveren product datafeed
  • CSS advies en implementatie (SDIM is CSS partner)
  • CSS kortingen maximaliseren
  • Opschoning XML feed
  • Koppeling aan Google Ads
  • Setup Google Shopping campagne
  • Koppeling aan Analytics
  • Structurele biedingsoptimalisatie
  • Kwaliteitsoptimalisatie

Vragen over Google Shopping?

Jeroen Blom

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.