Feedmarketing, de toekomst van online shopping

feedmarketingOok dit jaar bezocht SDIM de Webwinkelvakdagen. En tijdens een van de vele keynotesessies die wij bezochten werd wederom het belang van feedmarketing – oftewel: het geautomatiseerd doorzetten van website productdatabases naar verschillende platformen en vergelijkingssites – bevestigd. Met behulp van deze kwalitatieve feeds ben je als webshop goed vindbaar op productgerelateerde zoektermen en/of productspecifieke eigenschappen bij shoppingsites & Marktplaatsen. Als men op de productpagina landt, in plaats van bijvoorbeeld een categoriepagina, is de kans op conversie hoger. 

Hoe kan ik adverteren met een feed? 2 opties

Er zijn twee verschillende opties waarmee webshops hun producten kunnen doorzetten naar een shoppingkanaal zoals Beslist, Marktplaats en Google Shopping. Men kan kiezen voor een integrale aanpak, waarbij feed- tag- en campagnemanagement binnen één platform worden aangestuurd. Dat biedt voordelen. Zo hoef je niet in te loggen in de verschillende systemen en kun je op basis van de statistieken direct campagnes optimaliseren. Er zitten alleen ook enkele nadelen aan, bijvoorbeeld dat een dergelijk platform specialistische kennis vergt die dagelijks moet worden ingezet. Daarnaast gelden er soms hoge licentiekosten, waardoor de maandelijkse rekening hoog kan uitvallen.

Een tweede optie is kiezen voor een tool als Channable, Datafeedwatch of Shop2Market. Dergelijke systemen creëeren op basis van één importfeed, automatisch en eenvoudig de feeds voor diverse shoppingkanalen en marktplaatsen. Deze import feed is feitelijk een export vanuit de backend van een webshop, de pradouctdatabase. Voor gebruikers van standaard website platformen als Lightspeed (voorheen SEOshop) wordt het zelfs helemaal gemakkelijk. Er zit al een Channable-applicatie in Lightspeed en Mijnwebwinkel. Er zijn tevens plugins beschikbaar voor Magento en andere open-source website CMS-en. Met een paar drukken op de knop creëer je de daarmee gemakkelijker goede feeds.

Ik heb alle feeds geregeld. En nu?

Door gebruik te maken van een feed, in combinatie met de juiste parameters, komt data in Google Analytics binnen op productniveau. Hierdoor krijgt men per kanaal inzicht in welke producten rendabel zijn en welke niet. Op basis van deze informatie kunnen webshops de feed dusdanig optimaliseren zodat men alleen adverteert met producten die rendabel zijn voor het betreffende kanaal. Het optimaliseren van een feed bestaat kort gezegd uit twee handelingen:

  • Het optimaliseren van de content van de feed
    Een productadvertentie kan veel assists leveren, maar zelf niet converteren. Ook al is het een populair product, desondanks koopt men na het klikken op de productadvertentie in veel gevallen iets anders in de webshop. Dit kan worden veroorzaakt doordat bijvoorbeeld de afbeelding niet correct is, de omschrijving niet wervend genoeg of incompleet, of de prijs is wellicht niet concurrerend genoeg. Al deze gevallen kunnen met zogeheten rules worden opgelost. Een ander voordeel van content optimalisatie is dat je hiermee ook een traffic toename kunt realiseren. Door producttitels en beschrijvingen aan te passen heb je namelijk invloed op het aantal vertoningen.
  • Het deactiveren van onrendabele producten
    Als blijkt dat de verbetering van de content niet leidt tot meer conversies, dan kan het zijn dat bepaalde producten niet goed werken voor een bepaald kanaal. Door de producten uit te sluiten in de feed voorkom je onnodig hoge kosten.

Binnenkort verschijnen hier nog een aantal blogs met handleidingen, tips en instructies die uitgebreid ingaan op feedoptimalisatie, instructies per platform, kanaalkeuze, pricing en nog veel meer. Hou ons dus in de gaten.

Hulp nodig?

SDIM is gespecialiseerd in het creëren, beheren en optimaliseren van feeds als Beslist, Kieskeurig, Google Shopping, Vergelijk, Twenga etc.. Daarnaast beschikt SDIM over een API-koppeling met Marktplaats, waarmee dynamisch en automatisch productadvertenties aangemaakt en doorgezet worden naar Marktplaats. Indien u hulp nodig heeft, neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *