Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opOok dit jaar bezocht SDIM de Webwinkelvakdagen. En tijdens een van de vele keynotesessies die wij bezochten werd wederom het belang van feedmarketing – oftewel: het geautomatiseerd doorzetten van website productdatabases naar verschillende platformen en vergelijkingssites – bevestigd. Met behulp van deze kwalitatieve feeds ben je als webshop goed vindbaar op productgerelateerde zoektermen en/of productspecifieke eigenschappen bij shoppingsites & Marktplaatsen. Als men op de productpagina landt, in plaats van bijvoorbeeld een categoriepagina, is de kans op conversie hoger.
Er zijn twee verschillende opties waarmee webshops hun producten kunnen doorzetten naar een shoppingkanaal zoals Beslist, Marktplaats en Google Shopping. Men kan kiezen voor een integrale aanpak, waarbij feed- tag- en campagnemanagement binnen één platform worden aangestuurd. Dat biedt voordelen. Zo hoef je niet in te loggen in de verschillende systemen en kun je op basis van de statistieken direct campagnes optimaliseren. Er zitten alleen ook enkele nadelen aan, bijvoorbeeld dat een dergelijk platform specialistische kennis vergt die dagelijks moet worden ingezet. Daarnaast gelden er soms hoge licentiekosten, waardoor de maandelijkse rekening hoog kan uitvallen.
Een tweede optie is kiezen voor een tool als Channable, Datafeedwatch of Shop2Market. Dergelijke systemen creëeren op basis van één importfeed, automatisch en eenvoudig de feeds voor diverse shoppingkanalen en marktplaatsen. Deze import feed is feitelijk een export vanuit de backend van een webshop, de pradouctdatabase. Voor gebruikers van standaard website platformen als Lightspeed (voorheen SEOshop) wordt het zelfs helemaal gemakkelijk. Er zit al een Channable-applicatie in Lightspeed en Mijnwebwinkel. Er zijn tevens plugins beschikbaar voor Magento en andere open-source website CMS-en. Met een paar drukken op de knop creëer je de daarmee gemakkelijker goede feeds.
Door gebruik te maken van een feed, in combinatie met de juiste parameters, komt data in Google Analytics binnen op productniveau. Hierdoor krijgt men per kanaal inzicht in welke producten rendabel zijn en welke niet. Op basis van deze informatie kunnen webshops de feed dusdanig optimaliseren zodat men alleen adverteert met producten die rendabel zijn voor het betreffende kanaal. Het optimaliseren van een feed bestaat kort gezegd uit twee handelingen:
Binnenkort verschijnen hier nog een aantal blogs met handleidingen, tips en instructies die uitgebreid ingaan op feedoptimalisatie, instructies per platform, kanaalkeuze, pricing en nog veel meer. Hou ons dus in de gaten.
SDIM is gespecialiseerd in het creëren, beheren en optimaliseren van feeds als Beslist, Kieskeurig, Google Shopping, Vergelijk, Twenga etc.. Daarnaast beschikt SDIM over een API-koppeling met Marktplaats, waarmee dynamisch en automatisch productadvertenties aangemaakt en doorgezet worden naar Marktplaats. Indien u hulp nodig heeft, neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord