Optimale Feedmarketing

Hoe wordt je succesvol met een productfeed, zonder dat je een webbouwer nodig hebt?

HomeBerichtenOptimale Feedmarketing
Geplaatst 8 januari 2020 - Geschreven door: Chloë Fonville

Een productfeed is een geordende verzameling van alle informatie over een online productcatalogus.

Waarom moet je er iets mee?

Voor veel online verkoopkanalen, zoals Google Shopping en Bol.com, wordt de vindbaarheid van je producten en de gebruikerservaring voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van de productfeed. Op basis van de informatie in de feed, en hoe deze informatie gerangschikt wordt, bepalen online marktplaatsen of jouw product vertoond wordt voor een zoekopdracht, of niet.

Wat is de best practice?

Productfeeds kun je optimaliseren met een feed-managementtool zoals Channable. Maar voordat je hieraan begint is het belangrijk om alle productinformatie die in de back-end van je website staat zoveel als mogelijk compleet te maken. Op basis van deze informatie wordt de productfeed namelijk gemaakt, en hoe completer de bron van de informatie is hoe groter de mogelijkheden worden bij het optimaliseren van de productfeed.

Er zijn twee manieren om de productfeed vanuit de back-end van de website door te schieten naar een feedmanagementtool. De meest gebruikte manier is de feed uitdraaien als een XML-bestand en deze vervolgens importeren via een url. Een modernere manier is om een directe koppeling te maken tussen het CMS van de website en de feedmanagementtool via een API.

Maar waarom zou je dit willen doen? Je kunt de feed toch ook direct koppelen aan het online verkoopkanaal? Een feedmanagementtool geeft je in eerste plaats de mogelijkheid om de feed klaar te maken voor één of meerdere verkoopkanalen. Elk advertentiekanaal of online marktplaats heeft namelijk zijn eigen eisen waar een feed aan moet voldoen.
Zo zijn bepaalde velden verplicht. Wat zijn velden? Velden zijn afgebakende attributen die informatie bevatten over een product, bijvoorbeeld de verzendkosten of een omschrijving. Het is belangrijk om met de feedmanagementtool de juiste velden met elkaar te koppelen, zodat het verkoopkanaal snapt om welk veld het gaat.

Door met de feedmanagementtool losse stukjes informatie met elkaar te koppelen kunnen titels en omschrijvingen verrijkt worden, zodat uiteindelijk de juiste producten gevonden kunnen worden voor de juiste zoekopdrachten en zodat de gebruiker genoeg informatie te zien krijgt om een koopbeslissing te maken. Als deze optimalisaties gemaakt zijn kun je gaan testen met verschillende titels, beschrijvingen en afbeeldingen om te testen welke voor het beste resultaat zorgen.

Take Away

Om succesvol te zijn met het online verkopen van producten op diverse verkoop- en advertentiekanalen is een logisch opgebouwde en informatierijke productfeed belangrijk. Hoe beter de kanalen en de gebruiker weten om wat voor product het precies gaat, hoe groter de kans op meer verkopen zal worden.

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *