Online advertentiemarkt 9% gegroeid in Q1 2015

De online advertentiemarkt groeide in het eerste kwartaal van 2015 met 9% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014 en dit resulteerde in een omzet van 377 miljoen euro. Adverteren op sociale platforms en de inzet van video-advertenties laten grote groeicijfers zien en ook het geautomatiseerd in- en verkopen van advertentieruimte heeft tegenwoordig een vaste plaats ingenomen in de mix van verkoopkanalen. Ja, de Online Ad Spend study van IAB Nederland over het eerste kwartaal van 2015 laat wederom mooie cijfers over onze branche zien. Wij hebben de belangrijkste resultaten even voor u uitgelicht.

Adverteren via social platforms en video advertising

In de Online Ad Spend study over het eerste kwartaal van 2015 is voor de eerste keer een schatting gegeven van adverteren op social platforms zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Uit het rapport blijkt dat in het eerste kwartaal van 2015 in totaal rond de 28 miljoen euro werd uitgegeven aan social advertising, een geschatte groei van 43% ten opzichte van het jaar daarvoor. Video advertising continueert de sterke groei van het afgelopen jaar. In een traditioneel zwak eerste kwartaal groeide de omzet van online adverteren via video’s met 26% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van adverteren via social platforms en video? Bekijk dan ook ons Helpcentrum waarin alle variaties uitgebreid aan bod komen.

Programmatic advertising

Het geautomatiseerd in- en verkopen van advertentieruimte (programmatic advertising) heeft inmiddels een vaste plaats ingenomen in de mix van verkoopkanalen. Ook hier is een sterke groei waarneembaar, van maar liefst 40% ten opzichte van 2014. Ook voor meer informatie over programmatic advertising kunt u in ons helpcentrum terecht.

Rubrieksadvertenties en vergelijkingssites

De categorie ‘Classifieds, directories en listings’ (o.a. de rubrieksadvertenties en vergelijkingssites) heeft het dit eerste kwartaal erg goed gedaan en groeide met 12%. Een aannemelijke verklaring voor deze sterke performance is dat er in het eerste kwartaal een sterke groei op e-commerce plaatsvond. Steeds meer consumenten kopen producten online en vergelijken deze producten via vergelijkingssites voordat ze tot aankoop overgaan.

Download het volledige rapport bij IAB Nederland

Het volledige rapport is te downloaden op de website van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital marketing waar SDIM als vanzelfsprekend bij is aangesloten en ook een actieve rol heeft in de TaskForce Search. Heeft u een vraag over de cijfers en/of uitkomsten van de Online Ad Spend study? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM, zij vertellen u graag meer over de ontwikkelingen in onze sector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *