Rakuten

Opgericht in 1997 in Japan als een marktplaats voor zowel particulieren als bedrijven. Van origine richt Rakuten zich op kleinere tot middelgrote bedrijven die hun producten via dit platform kunnen verkopen. Het verschil met ander marktplaatsen als Amazon en Alibaba is dat Rakuten veel waarde hecht aan de interactie tussen verkoper en koper.

Inmiddels is Rakuten in Japan de nummer 1 marktplaats en  wereldwijd actief in 190 landen. De Europese markt wordt aangestuurd door het hoofdkantoor in Tokyo, maar landen als Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk hebben een Europees kantoor. Het is dan ook niet gek dat Rakuten vooral groot is in deze landen.

Rakuten opties voor adverteerders

Wanneer je kijkt naar het dienstenpakket van Rakuten dan valt het op dat die in Japan zeer divers is, van online shopping tot social media, entertainment en communicatie. In Europese landen verschilt het aanbod nogal en dat heeft hoofdzakelijk te maken met de vraag van consumenten en welke partijen door Rakuten zijn overgenomen. In Frankrijk en Duitsland ligt bijvoorbeeld de focus vooral op online shopping, terwijl Rakuten in Spanje en Verenigd Koninkrijk groot is op digital content en communicatie.

Rakuten is ook bereikbaar voor de Nederlandse consument, maar er is nog geen Nederlandse versie van Rakuten. Dat betekent dat je kunt shoppen in de Amerikaanse, Duitse, Franse, Spaanse, etc variant. In tegenstelling tot deze landen is er nog geen duidelijke Nederlandse strategie te zien vanuit Rakuten. Wellicht dat dit wijzigt in de nabije toekomst, maar dat zal afhangen van de markt en overnames vanuit rakuten.

Verschil met de concurrentie

Zo op het eerste gezicht is er veel overeenkomst tussen Rakuten, Ebay, Amazon en Alibaba. Maar Rakuten beweert dat zij een totaal andere strategie hebben dan deze partijen en zich geleidelijk willen uitbreiden door middel van overnames. Ook heeft Rakuten een duidelijk visie met betrekking tot communicatie tussen de verkoper en koper en hebben zij technologische ontwikkeling hoog in het vaandel. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld hun betaalwijze en hopen zijn hiermee te kunnen concurreren met Apple en Samsung Pay.

Een ander leuk voorbeeld van de technologische ontwikkelingen van Rakuten is dat zij serieus aan het testen zijn met drone delivery. Uiteraard is dit in Europa een lastige kwestie vanwege strenge eisen. Maar in landen als Indonesië, waar de infrastructuur slecht is en de politieke regelgeving minder streng, kan het niet lang meer duren voordat levering door een drone mogelijk is.

Adverteren op Rakuten

Als adverteerder is het redelijk eenvoudig om je producten door te zetten naar Rakuten en het proces is vergelijkbaar met Marktplaats, Bol en Amazon. Er zijn drie mogelijkheden: via een feed, api of een Rakuten partner. Voor het gebruik van Rakuten betaal je eenmalig een setup fee van €49, een maandelijkse fee van €39, een commissie over het orderbedrag (CPS) tussen de 5-9% en 1% CPS voor deelname aan Rakuten Superpoints, het loyaliteitsprogramma.

Om te kunnen adverteren op Rakuten.com als Nederlandse shop is een Amerikaanse rekening en creditcard verplicht. Ook is een Amerikaans telefoonnummer en adres nodig voor klantenservice. Om te kunnen adverteren op Rakuten.de gelden min of meer dezelfde eisen:

  • Een zakelijke registratie in Duitsland/Oostenrijk
  • Een bankrekeningnummer in Duitse/Oostenrijk
  • Een Duits/Oostenrijks BTW nummer

Al met al zijn het vrij strenge eisen waaraan een Nederlandse shop moet voldoen en voor de meeste MKB webshops wellicht onhaalbaar. Voor Nederlandse shops die al actief zijn op Amazon.de en hier serieuze omzetten behalen, tegen een rendabele kosten baten verhouding, is Rakuten.de zeker een interessante optie.

Waarom SDIM

S&D Interactive media adviseert over de beste kanalen voor uw situatie en bedrijf en verzorgt het geheel geautomatiseerd koppelen van uw producten(-database) aan aAkuten. SDIM gaat echter veel verder dan het simpelweg werkend krijgen van uw productadvertenties:

  • Gecertificeerde feed management software specialisten
  • Altijd de laatste ontwikkelingen
  • Het eerst met de nieuwste features
  • Altijd rendabel, gegarandeerd

SDIM zorgt door optimale setup zodat uw productadvertenties vaker en ook beter worden getoond. Met meer verkoopresultaat als gevolg. Op basis van uw verkoop resultaten en de kostprijs wordt de inzet continue geoptimaliseerd. Binnen de vooraf afgesproken maximale verkoopkostprijs wordt uw directe resultaat dus steeds groter. Ook de bijdrage van Rakuten aan uw totale bedrijfsresultaat wordt inzichtelijk gemaakt en steeds verder verbeterd. Neem graag contact op voor kosteloos advies.

Vragen over Rakuten?

Gwoon Sun Lai

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.