Marketing automation

De ontwikkelingen in de automatisering van online marketing gaan snel. Onderstaand vindt u helder en duidelijk wat marketing automation is, wat de strategische mogelijkheden zijn, en voor welke soorten organisaties het geschikt is.

Wat is marketing automation

Marketing automation is het gebruik van technologie, data en software om herhalende (online) marketing handelingen te automatiseren en effectiever te maken. Dat is een prachtige definitie, maar helpt nog niet echt in de praktijk.

Door gebruik te maken van bestaande data (uit CRM, Webanalytics. e-maildatabase en eigen CMS) kunnen klantprofielen worden opgebouwd waaraan middels slimme software gepersonaliseerde marketingcampagnes worden gekoppeld. Systemen zorgen op basis van kwantitatieve en kwalitatieve data dat de doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap benaderd wordt. Zo wordt de kans vergroot dat de doelgroep het uiteindelijke doel – een (herhaal)aankoop, of conversie – voltooid.

Voorbeeld van automatisering

Een koper van een product in een webshop krijgt een week na de bestelling geautomatiseerd een email met daarin bijvoorbeeld een selectie van producten die vaak samen met het bestelde artikel worden verkocht. Uiteraard met het doel om upsell te realiseren. Ook krijgt deze persoon bij een volgend bezoek aan de website een gepersonaliseerde “in de spotlight” box te zien.

Om dat te kunnen doen moet uw klantsysteem, of webanalytics pakket worden gekoppeld aan uw email programma en aan uw website en moeten regels worden gemaakt op basis van welke “triggers” welke actie automatisch moet worden uitgevoerd. Dit is slechts 1 voorbeeld. Er is echter veel meer mogelijk en de mogelijkheden nemen ook nog eens toe.

Welke digital marketing kanalen kunt u automatiseren

Grofweg zijn er 4 soorten digitale marketing kanalen die geautomatiseerd kunnen worden aangepast of ingezet:

  • De eigen website: op basis van data kunnen sites worden gepersonaliseerd. Denk aan visuals, “meest gekocht” lijstjes of “in de spotlight” toegespitst op voorkeuren van een bezoeker
  • Email marketing: het versturen van gepersonaliseerde email na aankoop, of op basis van een website bezoek, met gepersonaliseerde content, of aanbiedingen
  • Remarketing: het automatisch vertonen van gepersonaliseerde display advertising, bijvoorbeeld n.a.v. een bezoek aan de website, of n.a.v. het herkennen van een bezoeker als een bestaande klant
  • Display advertising, bijvoorbeeld het tonen van banners aan doelgroepen die lijken op uw bestaande doelgroep of klant karakteristieken

Het proces van automatisering

Globaal bestaat het proces van marketing automatisering uit drie fases:

  1. Input: Verzamelen en koppelen van de data uit verschillende systemen
    • CRM/klantdata
    • webanalytics data
    • externe/andere data
  2. Analyse: Het signaleren van “triggers”: welke signalen moet gaan zorgen voor een automatische marketing handeling
  3. Output: het bepalen van de marketing kanalen en de actie die moet gaan plaatsvinden
    • dynamische/behavioral website aanpassing
    • sturing van programmatic advertising boodschap & budget
    • emails versturen
    • customised remarketing

Reeds veel gebruikte automation

Veel automatisering is al wijdverbreid. Denk daarbij aan:

  • AdWords biedingen automatisch optimaliseren
  • Producten uit een webshop automatisch doorplaatsen naar channels als Belist, Marktplaats en Google Shopping
  • Automatisch AdWords search campagnes opzetten en in- en uitschakelen voor alle specifieke producten op voorraad
  • Automatische email n.a.v. een online aankoop of aanvraag
  • Remarketing van website bezoek, of bezoek aan specifieke pagina’s
  • Dynamisch vullen van website “in de spotlight” rubriek op basis van aankoopgedrag of paginabezoek van een bezoeker

Dé ultieme marketing automation

Het ideale plaatje is dat alle systemen en data allemaal met elkaar praten om geheel automatisch een gepersonaliseerde website aan een bezoeker voor te schotelen, uw advertising budget aansturing automatisch doet en op het juiste moment email stuurt met de juiste inhoud op het juiste moment. Op dit moment is de ontwikkeling van alle tooling nog niet zover dat dit allemaal kan. Dat betekent echter niet dat er niet een heleboel al wél kan. SDIM helpt organisaties bij het maken van de strategische juiste keuzes binnen de ontwikkelingen in de technology markt, op basis van uw organisatie omstandigheden.

Ontwikkelingen

De belangrijkste ontwikkelingen in de digital advetising markt zitten op het gebied van automation. Soms heet dat geen automation, maar wordt een deel van een online marketing proces wel degelijk geautomatiseerd. Met name emailmarketing sytemen zijn hier vaak al ver mee. U kunt dan echter weer niet uw display remarketing advertising automatiseren, of uw website dynamisch maken. Het gaat echter hard en SDIM volgt de ontwikkelingen op de voet. Laat u graag bijpraten in een sparring- of strategische sessie.

Next-steps

  • Neem contact op met S&D Interactive Media
  • Afstemmen doelstellingen en KPI’s
  • Inventarisatie van tools en systemen (CRM, analytics, website CMS(-add-ons), email systemen, data visualisatie & automation tools etc.)
  • Mogelijkheden inventariseren om systemen met elkaar te laten “praten”
  • Inventarisatie van benodige tooling voor data visualisatie om “triggers” te identificeren
  • Uitwerken van de tactische invulling: doel > boodschap > acties
  • Inrichten van alle systemen

Vragen over Marketing automation?

Pieter Borst

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.