Groei online advertising in Nederland zet verder door

shutterstock_226298728Online advertising neemt een steeds prominentere rol in binnen de totale marketingstrategie. Dat zien wij niet alleen bij onze klanten, ook de Q3 kwartaalupdate van de Online Ad Spend Study, die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, laat opvallend hoge cijfers zien. In het derde kwartaal had de online advertisingmarkt een omzet van 323 miljoen euro. Een stijging van maar liefst 11% ten opzichte van vorig jaar. De grootste en opvallendste toename zit vooral op het gebied van mobile advertising, namelijk een stijging van 91%.

Nu kun je natuurlijk zelf de Ad Spend Study downloaden, maar je kunt het jezelf ook gemakkelijk maken en deze blogpost lezen. Ik heb namelijk de belangrijke resultaten voor je op een rij gezet:

Display advertising
Mobile marketing zit dan wel in de lift, ook in het tweede half jaar van 2014 zit de grootste groei bij display advertising. En dat is opvallend te noemen aangezien traditioneel in het derde kwartaal van het jaar de groei iets terugloopt. Vooral video heeft het binnen display advertising in het derde kwartaal wat moeilijker, maar daar is dit jaar verandering in gekomen. Zo steeg video met 16% ten opzichte van het derde kwartaal van 2013. De stijging van display advertising in het derde kwartaal belooft veel goeds voor de afsluiting van 2014, want als het veelal zwakkere Q3 zo’n stijging laat zien, dan zijn de verwachtingen voor het laatste en vaak sterke kwartaal hoog.

Ad_spend1

Mobile advertising
In de Ad Spend Study wordt vooral stilgestaan bij mobile advertising. Dit wordt natuurlijk veroorzaakt door de extreme stijging van 91% ten opzichte van het derde kwartaal van 2013. Geconcludeerd kan worden dat mobile een steeds belangrijkere rol krijgt in de mediaplanning van adverterend Nederland. Mobile behelst nu zelfs 16% van de totale display advertising in Q3 van 2014. De uitdaging voor 2015 is om nu te starten met het verkleinen van de ruimte tussen time spend versus ad spend. Programmatic trading Het geautomatiseerd verhandelen van digitale advertentieruimte is inmiddels een breed gedragen fenomeen. 61% van de standaard display uitingen (embedded formats) wordt al op deze manier verhandeld. Video blijft net als voorgaande jaren staan op een 7% aandeel binnen programmatic trading. En CPM lijkt, mede door de opkomst van programmatic trading, het dominante afrekenmodel te blijven.

ad_spend2

Voor alle resultaten verwijs ik je graag naar de website van IAB Nederland waar je ook de Case Study kunt downloaden. Heb je een vraag of opmerking over het rapport of wil je eens uw eigen cijfers en resultaten vergelijken? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag vrijblijvend op weg.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *