IAB Ad Spend Study H1 2016: Online advertising wint groter en sneller marktaandeel

Elk half jaar voert Deloitte in opdracht van IAB Nederland de Online Advertising Spend Study uit. De resultaten van het eerste half jaar van 2016 zijn onlangs gepubliceerd en laten onder andere zien dat de inzet van mobile advertising in het eerste half jaar van 2016 met maar liefst 61% is gegroeid! Hiermee neemt het een marktaandeel van 32% in binnen display advertising.

 De resultaten over de bestedingen in de digitale advertentiemarkt kwamen mede tot stand dankzij de input van S&D Interactive Media.

Een derde van online display advertentiebudget naar mobile advertising

De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 wijzen op definitieve veranderingen in de budgetbestedingen. Zo wordt inmiddels dus bijna een derde van het totale online display advertentiebudget ingezet op mobile advertising, waarvan 70% in de browser en 30% aan in-app advertising. Het rapport laat ook zien dat in de eerste helft van 2016 voor maar liefst 65 miljoen euro aan video advertising is besteed. Waar dit in de eerste helft van nog 27% bedroeg, gaat het nu om een mooie 55%.

Nog een aantal feiten over de eerste helft van 2016 op een rijtje:

  • De besteding voor online advertising is in H1 gegroeid met 12%, dit staat voor een bedrag van 835 miljoen euro
  • Search steeg met 5% en groeide daarmee voor het eerst sinds jaren wat minder dan voorgaande jaren
  • Display advertising groeide met 19% door de toenemende populariteit van online video en social
  • Online video is sinds 2013 het best presterende format in display advertising. Naast de eerder genoemde groei van 55% wat staat voor 65 miljoen euro, neemt online video 18% marktaandeel in van display advertising
  • Display advertising via programmatic kanalen groeide in 2016 met 29%

Over de Online Ad Spend Study

Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 22 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd. De Online Ad Spend Study H1 2016 is te downloaden op IAB.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *