De nieuwe Off-Facebook Activity feature

Naast de “why am I seeing this” functie die begin dit jaar werd geïntroduceerd, kondigde Facebook in mei dit jaar aan dat de nieuwe feature “Off-Facebook activity” wordt uitgerold. Dit betekent dat de Facebookgebruiker een overzicht van zijn/haar interacties te zien krijgt met bedrijven en organisaties die gegevens delen met Facebook, via de Facebookpixel. Dit kan een bezoek aan een app of website zijn. 

HomeBerichtenDe nieuwe Off-Facebook Activity feature
Geplaatst 19 september 2019 - Geschreven door: Tim Melief

Waar kennen we dit van?

Dit kan worden vergeleken met bijvoorbeeld de browsergeschiedenis, waarin precies kan worden gezien welke websites zijn bezocht. Voor Facebook is het verschil dat dit enkel zichtbaar is wanneer de betreffende website een actieve Facebookpixel op de website heeft staan. 

Wat doet Facebook precies?

Facebook houdt al langere tijd gedrag op websites bij. Zodra een bedrijf de Facebookpixel op de website plaatst, bijvoorbeeld om meting voor advertentiecampagnes te kunnen inzetten, start Facebook met het verzamelen van gedrag op deze website. Wanneer gebruik door Facebook kan worden herkend, bijvoorbeeld omdat deze ook is ingelogd in Facebook, wordt dit aan de specifieke persoon gekoppeld. Deze informatie wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het samenstellen van doelgroepen voor advertentiecampagnes.

Wat kan er precies met de Off-Facebook Activity feature?

Tot op heden is het (nog) niet mogelijk voor Facebookgebruikers om te zien van welke website bezoeken Facebook precies informatie heeft en te bepalen welke data wel of niet bewaard mag blijven. Daar gaat echter verandering in komen! Binnenkort krijgt de Facebookgebruiker de regie over de gegevens die Facebook van hem/haar heeft. Het is straks mogelijk om in te zien welke gegevens Facebook ontvangt op basis van gebruikersgedrag in andere apps en websites waar de Facebookpixel wordt uitgevoerd. De gebruiker is daarnaast in staat om deze gegevens los te koppelen van het account, waardoor deze niet meer met de persoon worden geassocieerd. Het wordt dus eigenlijk mogelijk om de gebruikersgeschiedenis te wissen, zoals te zien in het voorbeeld hieronder. 

Waarom doet Facebook dit?

Facebook wil transparanter zijn en de controle van gegevens in handen geven aan de persoon van wie de gegevens zijn. De invoering van strengere privacy-wetten zullen hier naar verwachting ook mee te maken hebben. 

Wat betekent dit voor adverteerders?

Voor adverteerders heeft deze nieuwe feature mogelijk drie belangrijke consequenties. Enerzijds is de gebruiker straks in staat om zijn/haar geschiedenis te wissen. Dat betekent dat deze persoon niet langer kan worden opgenomen in een doelgroep, bijvoorbeeld bij remarketing van websitebezoekers. Doelgroepen kunnen dus kleiner worden. Het is nog de vraag in hoeverre gebruikers regelmatig de geschiedenis gaan wissen, maar het is wel goed om dit in de gaten te houden. Ten tweede is het nóg belangrijker om ervoor te zorgen dat cookiemeldingen en het afvuren van cookies correct gebeurt. Wanneer iemand geen (marketing)cookies accepteert en vervolgens wel de betreffende website terugziet in de Facebook gebruikersgeschiedenis, kan hij/zij hier mogelijk actie op ondernemen. Tenslotte biedt dit de mogelijkheid om als adverteerder meer transparantie te bieden aan jouw doelgroep, omdat zij zo nog meer inzicht en controle hebben over de data die jij als bedrijf verzamelt. Deze feature heeft dus zowel mogelijke voor- als nadelen voor de adverteerder.

Facebook heeft deze feature inmiddels al uitgerold in Spanje, Ierland en Zuid-Korea. In Nederland is het dus nog niet beschikbaar. Facebook verwacht wel dat dit in de aankomende maanden van dit jaar nog gaat gebeuren. 

Benieuwd welke gevolgen dit voor u als organisatie heeft of wilt u meer over deze veranderingen weten? Neem gerust contact met ons op. 

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op