De voordelen van mobiel adverteren in Google AdWords

Het moge duidelijk zijn, smartphones en tablets hebben de toekomst. Het volume op deze apparaten stijgt de laatste jaren enorm en dit geldt ook voor mobiel verkeer in zoekmachines. Deze trend zien we ook terug in de AdWords data van onze campagnes. Steeds vaker zien we de smartphone of tablet terug als het ‘gebruikte apparaat’ voor een zoekopdracht in Google.
In dit artikel zal ik 2 mogelijkheden beschrijven om resultaat uit dit mobiele verkeer te halen voor uw website.

1. Hogere advertentieposities in AdWords

Omdat de mobiele AdWords advertenties nog lang niet zo concurrerend zijn als reguliere AdWords advertenties, is het eenvoudiger en betaalbaarder om op hoge posities te adverteren. De klikprijs ligt lager, eenvoudigweg omdat er minder adverteerders aan de veiling van de zoekwoorden mee doen. En dat terwijl het conversiepercentage niet per se lager hoeft te zijn.
Het is raadzaam om in ieder geval op plek 2 of 1 te adverteren, omdat vanaf plek 3 de advertenties op mobiele apparaten onderaan de pagina vertoond worden. Onderaan betekent helemaal onderaan, onder de organische resultaten. Tel hier bij op dat men op kleinere apparaten geneigd is minder lang/diep te zoeken en minder te scrollen.

2. AdWords oproepextensie meten

Het probleem van elke online adverteerder. Hoe krijg je inzichtelijk hoeveel telefonisch contact er is geweest n.a.v. van een AdWords advertentie. Vooral voor het bepalen van het rendement van een AdWords campagne is het goed om te weten hoeveel het aantal telefoontjes afkomstig uit een AdWords campagne is. Via een mobiele advertentie kan er een zogenaamde ‘click-to-call button’ worden opgenomen in de advertentie. Via deze button klikt een gebruiker het telefoonnummer aan en er wordt direct gebeld naar de adverteerder.
We nemen de plaatselijke pizzeria even als voorbeeld. Dit is nou juist zo’n online adverteerder die waarschijnlijk veel belletjes ontvangt. Men wil snel en eenvoudig iets bestellen, daarom zal men minder geneigd zijn om het complete aanvraag formulier op de website in te vullen en juist direct willen bellen.


Zie bijvoorbeeld de schermafbeelding hierboven. Dit is het zoekresultaat op een iPhone bij de zoekopdracht ‘pizza Haarlem’. New York Pizza heeft de zogenoemde ‘click to call’ extensie ingeschakeld. Hiermee zullen zij ook directe belletjes ontvangen, zonder dat de website überhaupt bezocht is.

Zelf een mobiele campagne opzetten

Ga dan als volgt te werk om direct aan de slag te gaan met mobiele advertenties en click to call extensies:
1.    Maak een nieuwe AdWords campagne aan en kies bij apparaten alleen voor Mobiele apparaten met volledige browser en eventueel ook voor Tablets met volledige browser.
2.    Maak desgewenst verschillende advertentiegroepen aan of kopieer deze uit je reguliere campagne. Mocht je voor de mobiele campagne dezelfde zoekwoorden willen gebruiken als in je reguliere campagne, zorg dan wel dat je in de reguliere campagne mobiele apparaten uit hebt staan, om overlap te voorkomen.
3.     Ga naar advertentie-extensies en kies voor oproepextensies. Klik vervolgens op + Nieuwe extensie om het gewenste telefoonnummer op te geven. Kies Opslaan nadat je de gewenste instellingen hebt gekozen.

Telefoontjes meten AdWords

Zodra je de campagne live hebt gezet, begin je direct met het verzamelen van interessante data. Na verloop van tijd heb je genoeg data om te zien hoeveel de oproepextensie gebruikt is. En dan willen we vooral weten, hoe vaak is er telefonisch contact opgenomen. Dit kun je als volgt terug vinden:
1.    Ga naar advertentie-extensies
2.    Klik vervolgens op segmenteren en kies voor kliktype, zoals in onderstaand schermafbeelding.


3.    Onder Klikken om bedrijf te bellen kun je aflezen hoe vaak er gebeld is m.b.v. de oproepextensie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *