Facebook Adverteren: de mogelijkheden

Om een duidelijk beeld te geven van de verschillende advertentietypen binnen Facebook, die S&D Interactive Media aanbiedt, is het onderstaande overzicht opgesteld. Lees ook de uitgebreide SDIM Facebook adverteren whitepaper 

Facebook biedt verschillende soorten advertenties aan in Nederland:

  • Standaard Facebook advertenties (Facebook Ads)
  • Gesponsorde verslagen (Sponsored Stories)
  • Page Post Ads / Promoted Post Ad
  • Mobile Only Ads
  • Gesponsorde zoekresultaten (Sponsored Search Results)
  • Facebook Exchange (FBX)

Standaard Facebook advertenties

De standaard Facebook advertenties worden vertoond op de desktopversie van Facebook en verschijnen, aan de rechterkant, op nagenoeg  iedere Facebook-pagina. Dit type advertentie is te vergelijken met Google AdWords, met als belangrijk verschil dat er een afbeelding kan worden gebruikt. De standaard Facebook advertenties zijn zowel per klik (CPC / Cost per Click) als per duizend vertoningen (CPM / Cost per Mile) in te kopen.

Standaard Facebook advertenties kunnen bestaan uit de volgende elementen:

  • een afbeelding (100*72 pixels);
  • een titel (maximaal 25 karakters);
  • een tekst (maximaal 90 karakters);
  • een sociale verwijzing naar een vriend die de pagina ‘leuk’ vindt;
  • een verwijzing naar het aantal fans van de Facebook-pagina;
  • een verwijzing naar het aantal gebruikers van de Facebook-applicatie;
  • de domeinnaam van de externe website (indien van toepassing).

Standaard Facebook advertenties kunnen verwijzen naar de volgende bestemmingen:

  • een website buiten Facebook;
  • een Facebook-pagina (alleen een pagina waarvan je zelf beheerder bent);
  • een applicatie binnen Facebook;
  • een evenement op Facebook.

Gesponsorde verslagen (Sponsored Stories)

Dit type advertentie staat in verband met de interactie die ‘fans’ hebben met een bepaalde Facebook-pagina en zorgt ervoor dat de betreffende actie meer aandacht krijgt op Facebook. De gesponsorde verslagen worden vertoond aan fans en aan vrienden van de fan die de interactie uitlokt. De advertenties kunnen aan de rechterkant op Facebook-pagina’s (desktopversie) worden vertoond, maar ook in het nieuwsoverzicht (zowel op desktopversie als op de mobiele versie).

Gesponsorde verslagen kunnen betrekking hebben op de volgende gebeurtenissen:

Een pagina en plaats:

  • Een gebruiker vindt een pagina leuk.
  • Een gebruiker checkt in op de locatie van de pagina.
  • Een gebruiker plaatst iets op het prikbord van de pagina.
  • Een gebruiker deelt een link naar een externe website.

Een paginabericht:

  • Een gebruiker vindt een specifiek bericht leuk.
  • Een gebruiker reageert op een paginabericht.
  • Een gebruiker deelt een paginabericht.
  • Een gebruiker claimt een bepaalde aanbieding.
  • Een gebruiker vult een poll in.

Een applicatie:

  • Een gebruiker gebruikt een applicatie of game.

Een evenement:

  • Een gebruiker neemt deel aan een evenement.

Page Post Ads / Promoted Ads

Een advertentie met betrekking tot een paginabericht (Page Post Ad) geeft adverteerders de mogelijk om een recent paginabericht in te zetten als advertentie. De advertenties kunnen worden gericht aan fans en aan niet-fans, iedereen dus, en worden aan de rechter kant van de Facebook-pagina’s en in het (mobiele) nieuwsoverzicht vertoond.

Page Post Ads kunnen bestaan uit de volgende elementen:

  • een tekstupdate (maximaal 90 karakters);
  • een foto (118*90 pixels);
  • een video (maximaal 3 minuten);
  • een link (met een afbeelding van 50*50 pixels);
  • een tekst bij een foto-, video- of linkupdate (maximaal 90 karakters);
  • een poll/vraag (maximaal drie antwoordopties);
  • een evenement (met een afbeelding van 50*50 pixels).

In het geval van de Promoted Ads is het mogelijk om een bericht op een Facebook-pagina te promoten onder fans die het paginabericht nog niet (organisch) hebben gezien. Niet iedere fan ziet namelijk ieder paginabericht dat geplaatst wordt in zijn of haar nieuwsoverzicht. Welk paginabericht wel of niet wordt vertoond in het nieuwsoverzicht wordt bepaald door de Facebook EdgeRank.
Door het inzetten van Promoted Ads is het mogelijk om voor extra bereik, van het betreffende paginabericht, te zorgen. De paginaberichten die gepromoot worden mogen maximaal drie dagen oud zijn en zijn alleen beschikbaar voor Facebook-pagina’s met meer dan 400 likes/fans. De Promoted Ads kan men richten op zowel fans, als vrienden van fans en hebben veder dezelfde eigenschappen als de Page Post Ads. Promoted Ads verschijnen uitsluitend in het nieuwsoverzicht, zowel op de desktopversie als op de mobiele versie van Facebook.

Mobile Only Ads

De functie Mobile Only Ads biedt adverteerders op Facebook de mogelijkheid om advertenties uitsluitend weer te geven in het nieuwsoverzicht van mobiele apparaten. Het type advertentie kan een gesponsord verslag, Mobile App Install Ad of Page Post Ad zijn.

De Mobile App Install Ad stuurt gebruikers direct naar de downloadpagina voor de betreffende applicatie. Dit type advertentie is geschikt voor iOs en Android smartphones. In de iOs-versie is het mogelijk om de gebruiker de applicatie direct via Facebook te laten downloaden, in plaats van het downloaden in de Appstore buiten Facebook.

Sponsored Results

Via de optie Sponsored Results is het mogelijk om binnen de zoekfunctie van Facebook beter vindbaar te zijn. Hierbij kan er geboden worden op bepaalde pagina´s of profielen en wanneer Facebook-gebruikers naar deze pagina’s of profielen zoeken, wordt de Facebook-pagina, event of applicatie van de adverteerder ook vertoond in de zoekresultaten.

Facebook Exchange (FBX)

Facebook Exchange biedt adverteerders de mogelijkheid om Facebook-advertenties in te zetten voor remarketing, ook wel retargeting genoemd. Met remarketing is het mogelijk om bezoekers die een bepaalde website hebben bezocht, maar bijvoorbeeld geen aankoop hebben gedaan, opnieuw te benaderen.
Bezoekers van een website van een bepaalde adverteerder worden ‘gemarkeerd’ met een cookie. Wanneer deze bezoekers terugkeren naar Facebook, hebben zij informatie in hun cookie staan over hun zoekgedrag. Via Facebook Exchange is het vervolgens mogelijk om met een DPS (Demand-side Platform) advertenties gericht te tonen, gebaseerd op de informatie over het surfgedrag van de bezoeker.
Met Facebook Exchange is het mogelijk om direct response acties uit te lokken bij de bezoekers van Facebook. Er kan via Facebook Exchange uitsluitend gebruik worden gemaakt van de standaard Facebook-advertenties en deze verschijnen alleen op de desktopversie.

Lees ook de uitgebreide SDIM Facebook adverteren whitepaper 

Vragen over Facebook Adverteren: de mogelijkheden?

Tijmen Duijvenvoorde, van

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.