Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opIk schreef in een eerdere blogpost al over de ideale mediastrategie en bijhorende online kanalen die ingezet kunnen worden om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. In deze blog zal ik dieper ingaan op de verschillende (typen van) KPI’s die u kunt hanteren om de effectiviteit van deze (online) marketingactiviteiten ook daadwerkelijk te beoordelen. Om vervolgens op basis van deze KPI’s uw doelgroep in de juiste periode en met het meest effectieve online kanaal te bereiken.
KPI’s worden opgesteld om doelstellingen te kwantificeren, zodat prestaties kunnen worden beoordeeld. Hierbij is het belangrijk om je te realiseren dat er globaal twee verschillende typen van KPI’s zijn:
Met beide typen KPI’s kan worden gekeken naar de ‘year-over-year’-ontwikkelingen om op deze wijze trends in de resultaten te ontdekken. Vanzelfsprekend zijn concurrentie-KPI’s het lastigst op te stellen, omdat hierbij data van externe partijen moet worden gebruikt. In sommige gevallen kan hiervoor data worden gebruikt van onafhankelijke partijen, zoals marktonderzoekbureaus of data die beschikbaar wordt gesteld door de partij waarmee geadverteerd kan worden. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het ‘Vertoningsaandeel voor Display’ in Google AdWords. De objectiviteit van deze gegevens moet natuurlijk sceptisch worden beoordeeld.
Aangezien het in de meeste branches lastig is om data over prestaties van concurrenten inzichtelijk te krijgen, wil ik adviseren om vooral gebruik te maken van bedrijfs-KPI’s. Als vanzelfsprekend met weloverwogen schattingen van prestaties van de markt daarin opgenomen. Maar hoe stelt u deze bedrijfs-KPI’s op? Ik leg het u graag uit. Om gestructureerd bedrijfs-KPI’s op te stellen en te beoordelen per online marketingkanaal, moet worden gekeken naar de fases waarin deze kanalen worden ingezet.
De eerste fase waarin doelgroepen zich bevinden noemt men de ‘latente fase’. In deze fase is de doelgroep niet op zoek naar uw producten of diensten. Men kent uw bedrijf mogelijk niet eens. In deze fase zijn ‘display’-mediakanalen een goede manier om uw doelgroep te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan banners en video’s op YouTube. In deze fase is het doel van organisaties vaak om merkbekendheid op te bouwen. Om te bepalen of deze kanalen effectief zijn voor uw organisatie kunt u kijken naar de volgende KPI’s:
Sommige partijen, denk aan: Google, Adform en andere kanalen waarmee geadverteerd kan worden, bieden (globaal) inzage in hoe concurrerend biedingen zijn ingesteld, oftewel de concurrentie-KPI’s. Op basis van deze beschikbaar gestelde informatie kunt u beoordelen of uw bedrijfs-KPI’s behaald kunnen worden of dat u wellicht meer budget beschikbaar moet stellen als de concurrentie op vertoningen zo hoog is dat er onvoldoende vertoningen worden behaald.
In de ‘oriëntatiefase’ is de doelgroep actief aan het oriënteren op de producten of diensten die uw organisatie aanbiedt. In deze fase kunnen search-middelen worden ingezet om de doelgroep te bereiken. Hierbij kunt u denken aan het inzetten van bijvoorbeeld brede zoekwoorden in AdWords. De effectiviteit van de gekozen kanalen in het aantrekken van deze oriënterende doelgroep wordt beoordeeld aan de hand van de volgende KPI’s:
In de ‘aanschaffase’ is de doelgroep actief bezig met het aanschaffen van een product of dienst. Dit is de ideale periode om e-commerce KPI’s te hanteren:
In de ‘loyaliteitsfase’ is de doelgroep tevreden met u als bedrijf en komt bij u terug voor herhaalaankopen. Het is daarom verstandig om deze fase dezelfde e-commerce KPI’s te hanteren als in de ‘aanschaffase’. Aanvullend hierop kunnen ook de volgende KPI’s worden meegenomen om de klanttevredenheid en loyaliteit te bepalen:
Hopelijk heeft u na het lezen van deze blog een beter beeld gekregen van mogelijke online KPI’s die relevant zijn om kanalen op een eerlijke manier te beoordelen. Maar het opstellen van de juiste en realistische KPI’s is natuurlijk afhankelijk van uw eigen bedrijfsdoelstellingen, mediastrategie en de ontwikkelingen in de markt. Stel uzelf daarom altijd de volgende vragen als u kritisch uw eigen KPI’s gaat evalueren:
Heeft u een vraag of opmerking over uw KPI’s? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik en mijn collega’s van SDIM helpen u graag de juiste KPI’s op te stellen.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord