SEO – zoekmachine optimalisatie

Voice search optimalisatie

HomeHelpcentrumSEO – zoekmachine optimalisatieVoice search optimalisatie

Wat is voice search?

De naam zegt het eigenlijk al. Voice search is het zoeken naar informatie door middel van spraak zoekopdrachten. Hiervoor is zowel een apparaat als een digitale assistent nodig.
Voorbeelden van apparaten waarop voice search al mogelijk is, zijn: laptops, tablets, smartphones en smart speakers. In de komende jaren nemen de mogelijkheden hierin alleen maar toe. Met welke digitale assistent u te maken krijgt is afhankelijk van het device en het besturingssysteem. Bovendien halen de digitale assistenten hun antwoorden ook uit verschillende informatiebronnen.

Termen die als synoniem worden gebruikt voor voice search zijn onder andere speech- en conversational search. Met deze laatste term, conversational search, wordt ook het voeren van een gesprek met een chatbot bedoeld.

Digitale assistentent voorbeelden voice search

Voorbeelden van digitale assistenten

Hoe werkt voice search?

Zonder te diep in te gaan op de techniek is het handig om te weten hoe de communicatie met een digitale assistent werkt en wat er al mogelijk is. Voice Search werkt via het apparaat (hardware) en de digitale assistent (software). Het apparaat wordt geactiveerd door een specifiek commando hardop te zeggen, bijvoorbeeld ‘Ok Google’. Vervolgens kan de gebruiker een vraag stellen of een opdracht geven. De digitale assistent verwerkt deze spraakopdracht en geeft hierop een reactie. Op dit moment kan een digitale assistent de volgende taken uitvoeren voor de gebruiker:

  1. Een vraag beantwoorden
    Denk aan vragen als: ‘Wat wordt het weer voor vandaag?’, ‘Hoe maak ik pannenkoeken?’ Maar ook: ‘Wat is een goede kapsalon in de buurt?’
  2. Apps openen
    Denk hierbij aan het afspelen van een afspeellijst of nummer op Spotify, of het maken van een afspraak in uw agenda.
  3. Elektronische smart devices bedienen
    De digitale assistent kan ieder smart device bedienen. Bijvoorbeeld verlichting en de TV, maar ook koelkasten, de thermometer en de deurbel.
  4. Routines uitvoeren
    Het gaat hier om een aantal acties op basis van één commando. Bijvoorbeeld de ochtendroutine: het aanzetten van het licht, het starten van het koffiezetapparaat en het delen van het weerbericht voor die dag.

Waar komt het antwoord vandaan?

In de reguliere zoekresultaten kan de gebruiker nog zelf kiezen uit de vertoonde resultaten. Bij voice search ligt dit anders. De virtuele assistent noemt namelijk het beste antwoord op, of verwijst naar de top 3 lokale resultaten. Bovendien hebben featured snippets een grote kans om als antwoord binnen voice te worden gebruikt. Het bemachtigen van positie 1 of een featured snippet (positie 0) is voor voice search dus belangrijker dan ooit.

Waarom voice search?

Er vindt langzamerhand een verschuiving plaats van traditionele search naar voice search. In Amerika, waar Google Home nu ruim twee jaar op de markt is, heeft al 1 op de 4 huishoudens een smart speaker. Daarnaast voorspelt ComScore dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten via spraak plaatsvindt. In Nederland maken in 2019 ongeveer 400.000 huishoudens gebruik van een smart speaker. Bovendien zien we een snel toenemende populariteit. Er wordt vooral thuis of onderweg gebruik gemaakt van voice search. Daarnaast zien we dat de smart speaker nu voornamelijk nog wordt gebruikt voor het luisteren naar muziek en het vinden van informatie.

Momenteel kan voice dus vooral dienen als een extra touchpoint binnen de customer journey, tijdens een zogenaamd ‘micromoment’. De verwachting is dat voice de komende jaren een steeds belangrijker verkoopkanaal wordt. Het is goed om hier al zoveel mogelijk op voorbereid te zijn.

Micromomenten in search

Bron: Google

Hoe optimaliseer ik mijn site voor voice search?

Pagina’s die in aanmerking komen voor een voice resultaat hebben vaak al flink aan de weg getimmerd op het gebied van SEO. Zo hebben ze immers een plek op de eerste zoekresultatenpagina bemachtigd. Aan de basis van voice search ligt dus altijd een goed geoptimaliseerde site. Zowel op het gebied van content, techniek als autoriteit. Focus voor voice daarna extra op de volgende onderwerpen:

  1. Pagespeed:
    Pagespeed was al een belangrijke ranking factor voor desktop en mobiele zoekresultaten. Dit geldt ook voor voice search. Volgens een onderzoek van Backlinko is de laadsnelheid van een voice search resultaat zelfs veel sneller dan de meeste webpagina’s. Namelijk 4.6 versus 8.8 seconden. Wilt u dat een pagina in aanmerking komt voor voice, dan is het dus van groot belang de laadsnelheid te optimaliseren.
  2. Lokale SEO
    Naar schatting wordt 16% van alle spraakgestuurde zoekopdrachten uitgevoerd door met als doel lokale producten, diensten of bedrijven te vinden. Bovendien wordt bij een zoekopdracht met koopintentie altijd een lokaal bedrijf als resultaat vertoond. Om vindbaar te zijn en een goede positie te bemachtigen is het essentieel om aan de slag te gaan met lokale content, structured data en het zoveel mogelijk optimaliseren van de Google Mijn Bedrijf locaties.
  3. Autoriteit
    Domeinen met een hogere autoriteit hebben doorgaans hogere posities in de reguliere zoekresultaten en daardoor ook een veel grotere kans op een voice search resultaat dan niet autoritaire domeinen. Zorg dus ook bij voice content voor kwalitatieve backlinks van autoritaire domeinen.
  4. Goede, leesbare content
    De manier waarop content is ingericht is voor voice search erg belangrijk. Dit heeft te maken met een aantal veranderingen. Bij voice search vindt er een gesprek plaats met een digitale assistant. Hierdoor vinden er langere, natuurlijke spraakopdrachten plaats. Optimaliseer dus op conversational keywords. Dit zijn in tegenstelling tot traditionele search, natuurlijke zinnen en volledige zoekvragen.Verder is het belangrijk om de antwoorden op die vragen kort en eenvoudig te houden. Niet alleen is dit voor lezers gebruiksvriendelijk. Ook kunnen zoekmachines deze antwoorden, door middel van Natural Language Programming, makkelijker doorgronden en als relevant herkennen. Houd er daarentegen wel rekening mee dat pagina’s met meer inhoud beter ranken, zowel bij traditionele search als voice. Hoewel het dus beter is om antwoorden op specifieke vragen kort en simpel te houden, is het goed om te streven naar een totale pagina inhoud van +/- 1850 tot 2500 woorden.

Google Speech Quality Rating

Bron: Google

Een Google Action creëren

Naast het optimaliseren van uw website, is het ook mogelijk om een Google Action te creëren. Google Actions is het ontwikkelaars platform voor de Google Assistant. Bedrijven kunnen hierop zelf een conversatie creëren en beschikbaar maken voor zoekers. Deze ‘Actions’ zijn als het ware de applicaties waar een digitale assistent mee verbindt.  U creëert een Action via DialogFlow.

Indien goed uitgedacht en uitgevoerd, heeft een voice applicatie meerwaarde voor uw doelgroep.  Er zijn al grote bedrijven met een succesvolle Action. Zo heeft Essent bijvoorbeeld een applicatie aan wie u kunt vragen wat uw energieverbruik is en hoeveel geld u terugkrijgt aan het eind van het jaar. Houd er wel rekening mee dat het maken van een Action een investering in tijd en geld is en niet direct return on investment oplevert. Daarnaast is een bepaald niveau aan technische kennis vereist om de Action te programmeren. Als u deze kennis zelf niet in huis heeft, dient u hiervoor de juiste specialisten in te schakelen.

Meer weten over voice of aan de slag?

Wilt u meer weten over voice of wilt u de eerste stappen zetten richting een voice geoptimaliseerde site? Dan gaan we graag met u in gesprek. Neem contact op met SDIM.

Meer informatie over dit onderwerp?

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op