Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opDe naam zegt het eigenlijk al. Voice search is het zoeken naar informatie door middel van spraak zoekopdrachten. Hiervoor is zowel een apparaat als een digitale assistent nodig.
Voorbeelden van apparaten waarop voice search al mogelijk is, zijn: laptops, tablets, smartphones en smart speakers. In de komende jaren nemen de mogelijkheden hierin alleen maar toe. Met welke digitale assistent u te maken krijgt is afhankelijk van het device en het besturingssysteem. Bovendien halen de digitale assistenten hun antwoorden ook uit verschillende informatiebronnen.
Termen die als synoniem worden gebruikt voor voice search zijn onder andere speech- en conversational search. Met deze laatste term, conversational search, wordt ook het voeren van een gesprek met een chatbot bedoeld.
Voorbeelden van digitale assistenten
Zonder te diep in te gaan op de techniek is het handig om te weten hoe de communicatie met een digitale assistent werkt en wat er al mogelijk is. Voice Search werkt via het apparaat (hardware) en de digitale assistent (software). Het apparaat wordt geactiveerd door een specifiek commando hardop te zeggen, bijvoorbeeld ‘Ok Google’. Vervolgens kan de gebruiker een vraag stellen of een opdracht geven. De digitale assistent verwerkt deze spraakopdracht en geeft hierop een reactie. Op dit moment kan een digitale assistent de volgende taken uitvoeren voor de gebruiker:
In de reguliere zoekresultaten kan de gebruiker nog zelf kiezen uit de vertoonde resultaten. Bij voice search ligt dit anders. De virtuele assistent noemt namelijk het beste antwoord op, of verwijst naar de top 3 lokale resultaten. Bovendien hebben featured snippets een grote kans om als antwoord binnen voice te worden gebruikt. Het bemachtigen van positie 1 of een featured snippet (positie 0) is voor voice search dus belangrijker dan ooit.
Er vindt langzamerhand een verschuiving plaats van traditionele search naar voice search. In Amerika, waar Google Home sinds 2016 op de markt is, heeft al 1 op de 4 huishoudens een smart speaker. In Nederland maakten in 2019 ongeveer 1,5 miljoen huishoudens gebruik van een smart speaker. Bovendien zien we een snel toenemende populariteit. Er wordt vooral thuis of onderweg gebruik gemaakt van voice search. Daarnaast zien we dat de smart speaker nu voornamelijk nog wordt gebruikt voor het luisteren naar muziek en het vinden van informatie.
Momenteel kan voice dus vooral dienen als een extra touchpoint binnen de customer journey, tijdens een zogenaamd ‘micromoment’. De verwachting is dat voice de komende jaren een steeds belangrijker verkoopkanaal wordt. Het is goed om hier al zoveel mogelijk op voorbereid te zijn.
Pagina’s die in aanmerking komen voor een voice resultaat hebben vaak al flink aan de weg getimmerd op het gebied van SEO. Zo hebben ze immers een plek op de eerste zoekresultatenpagina bemachtigd. Aan de basis van voice search ligt dus altijd een goed geoptimaliseerde site. Zowel op het gebied van content, techniek als autoriteit. Focus voor voice daarna extra op de volgende onderwerpen:
Naast het optimaliseren van uw website, is het ook mogelijk om een Google Action te creëren. Google Actions is het ontwikkelaars platform voor de Google Assistant. Bedrijven kunnen hierop zelf een conversatie creëren en beschikbaar maken voor zoekers. Deze ‘Actions’ zijn als het ware de applicaties waar een digitale assistent mee verbindt. U creëert een Action via DialogFlow.
Indien goed uitgedacht en uitgevoerd, heeft een voice applicatie meerwaarde voor uw doelgroep. Er zijn al grote bedrijven met een succesvolle Action. Zo heeft Essent bijvoorbeeld een applicatie aan wie u kunt vragen wat uw energieverbruik is en hoeveel geld u terugkrijgt aan het eind van het jaar. Houd er wel rekening mee dat het maken van een Action een investering in tijd en geld is en niet direct return on investment oplevert. Daarnaast is een bepaald niveau aan technische kennis vereist om de Action te programmeren. Als u deze kennis zelf niet in huis heeft, dient u hiervoor de juiste specialisten in te schakelen.
Wilt u meer weten over voice of wilt u de eerste stappen zetten richting een voice geoptimaliseerde site? Dan gaan we graag met u in gesprek. Neem contact op met SDIM.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord