Zoekmachine marketing begrippenlijst

S&D Interactive Media heeft voor u een beknopt overzicht gemaakt met de meest voorkomende begrippen binnen de zoekmachine marketing.

AdWords – het Google advertising programma.

AdWords Editor – software van Google waarme gemakkelijker wijzigingen kunnen worden gemaakt in Google AdWords.

Adsense – het Google partner programma. Websites kunnen via Google advertentieinkomsten genereren door Google advertenties op de eigen website te plaatsen.

Alt-text / alt tekst – de omschrijving van een afbeelding die verschijnt als een bezoeker met de muis over een afbeelding beweegt.

Anchor text /achor tekst – de zichtbare klikbare woorden, waarop een bezoeker kan doorclicken naar een andere webpagina (niet te verwarren met link tekst).

Badware – Badware is software die -op het moment dat een pagina wordt geopend- wijzigingen op de pc van de gebruiker doorvoert, zonder dat deze dat in de gaten heeft.

Click-to-call – Een telefoonummer onder een mobiele advertentie welke een een directe verbinding tot stand brengt met het betreffende telefoonnummer.

Cloaking – Cloaking is het gebruiken van de gegevens van de bezoeker (bv. land van herkomst, ip-nr, etc.) om een specifieke pagina te kunnen tonen. Op deze manier kan de bezoekende zoekrobot een andere pagina voorgeschoteld krijgen dan een bezoeker van vlees en bloed.

CPA – Cost per Aquisition, kostprijs per acquisitie.

CPM – Cost per Mille, de kosten per 1.000 (banner-)advertentie vertoningen

eCPM – De effectieve CPM, oftewel kosten per 1.000 vertoningen doorgerekend. U betaald bijv. per click en rekent de “effectieve” kosten per 1.000 vertoningen door. Kosten gedeeld door aantal vertoningen * 1.000 = eCPM

CPC – Cost Per Click, de kosten per gerealiseerde klik

CPL – Cost Per Lead, kosten voor een gerealiseerde actie (aanvraag)

Contexttargeting – AdWords  gebruikt contexttargeting om advertenties via onder andere zoekwoorden of onderwerpen aan relevante sits in het Google Display Netwerk te koppelen

Conversie / conversion – de gewenste actie van een bezoeker op websites (nieuwsbrief inschrijving, offerte aanvraag, sale / aankoop etc.)

CPS– Cost Per Sale, kosten voor een gerealiseerde verkoop

Doorway pages – Illegale zoekmachine optimization techniek. Doorway-pagina’s zijn pagina’s die speciaal voor zoekmachines zijn geschreven, daarom geoptimaliseerd zijn op bepaalde zoekwoorden, maar een echte bezoeker, vaak via een redirect, meteen naar een andere pagina leiden.

Duplicate content – het tonen van dezelfde of vergelijkbare inhoud onder meerdere domeinen of subdomeinen.

Effectieve CPM (eCPM) – eCPM staat voor E(stimated) C(ent) P(er) M(ille), in het Nederlands zijn dit de geschatte opbrengsten per 1000 vertoningen.

Google AdWords Quality Score: de score die Google AdWords toekent aan een zoekterm, in combinatie met o.a. advertentietekst, kwaliteit van de adverteerder’s website en campagnehistorie, op basis waarvan de advertentie positie mede wordt bepaald.

Hits – aantal aanvragen op een (web-)server. Wordt vaak onterecht verward met bezoeken. 1 bezoek kan uit meerdere hits bestaan.

Interactive media – alle vormen van online media waarop direct gereageerd kan worden

Interactive direct response advertising – alle interactieve advertising gericht op het direct genereren van een gewenste actie (verkoop, lead of inschrijving etc.)

Keyword insertion – code die gebruikt kan worden bij het maken van advertentieteksten in AdWords

Linkbaiting: het specialisme waarbij d.m.v. unieke website content en PR links worden gegenereerd met als doel de linkpopulariteit van een site te verhogen, ten einde hoger in de zoekmachine resultaten te komen.

Linkbuilding – het genereren van links naar een web site/page

Linktext / link tekst – de omschrijving van een link. Deze verschijnt, net als alt-text bij afbeeldingen, als een bezoeker met de muis op een link blijft “hangen”

Online advertising – alle vormen van adverteren op of via het internet

Organic search – ook: zoekmachine ranking. De optimalisatie van de positie in de “echte” zoekmachine resultaten

QS – zie: Google AdWords Quality Score

Local search – diensten van zoekmachines die gericht zijn op het generen van gewenste resultaten voor bezoekers, gericht op een bepaald gebied of plaats.

Rubrieksadvertenties online – advertenties (meestal alleen tekst) geplaatst als onderdeel van de content van websites. B.v. Marktplaats Admarkt, Autotrader auto advertenties etc.

SEO – Search Engine Optimalisatie. De optimalisatie van de positie in de onbetaalde/organische, ofwel “echte” zoekmachine resultaten.

SER – Search Enginge Ranking. De optimalisatie van de positie in de “echte” zoekmachine resultaten. Steeds minder gebruikt. Idem SEO.

SEA – Search Engine Advertising. De optimalisatie van de positie in de betaalde zoekmachine resultaten. Meest bekende variant: Google AdWords

SEM – Search Engine Marketing (SEA + SER/SEO).

SEM bureau – bedrijven die zoekmachine marketing verzorgen. Meestal verzorgen zij daarnaast ook andere vormen van interactive direct response advertising, zoals rubrieksadvertenties op Marktplaats

Sitelinks – De klikbare links onder een advertentie ook wel Ad Sitelinks genoemd.

Uitwisselingsprogramma’s – Illegale zoekmachine spam techniek. Het uitwisselen van koppelingen die zijn bedoeld om uw positie in de zoekresultaten of uw PageRank te verbeteren.

Views – advertentie of webpagina vertoningen (ookwel: pageview, adview)

Viewthrough conversie / Viewtrough conversion – Een actie op een website die plaatsvind nadat een advertentie aan een gebruiker is getoond, maar waarop niet op is geclicked.

Website Bezoeken – het aantal weergaves van een website aan gebruikers, ook wel “visit”

Unieke bezoekers – het aantal gebruikers dat een website in een periode 1 of meerdere keren heeft gezien (meestal een maand)

Verborgen tekst / koppelingen – Illegale zoekmachine optimalisatie techniek. Teksten of koppelingen die niet voor de bezoeker zichtbaar zijn, bijvoorbeeld door de kleur van de letter identiek aan de achtergrond te maken. Zoekmachines lezen de teksten, terwijl bezoekers die teksten of koppelingen niet kunnen zien. Een ander voorbeeld is het lettertype zo klein te maken dat de bezoeker de tekst niet of nauwelijks ziet.

Website Bezoekers – het aantal 1 of meerdere weergaves van een website aan een gebruiker

Zoekmachine Marketing – het geheel aan marketing activiteiten die worden ondernomen om online content (website, video, muziek, documenten) beter vindbaar te maken bij zoekmachines, zowel betaald als onbetaald

Zoekmachine Optimalisatie – de optimalisatie van de positie in de onbetaalde, “echte” zoekmachine resultaten

Zoekmachine Ranking – het geheel aan activiteiten die kunnen worden ondernomen om online content (website, video, muziek, documenten) beter vindbaar te maken bij zoekmachines in de organische of “echte” resultaten

Zoekmachine Advertising – het geheel aan activiteiten die kunnen worden ondernomen om websites beter vindbaar te maken via zoekmachines d.m.v. betaalde resultaten of gesponsorde koppelingen

Zoektrechters / funnel –  Reeks stappen die uw klanten uitvoeren voordat ze een conversie genereren. Zoektrechters kunnen gedetailleerdere informatie geven over advertenties, klikken en andere elementen die deel uitmaken van uw online campagne.

Vragen over Zoekmachine marketing begrippenlijst?

Rick Vliet Vlieland

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.